Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Dubiu la proiectele SAPARD din Maramures! Neregulile sesizate la lucrarile executate de firma clujeana Ben&Ben Serv, pun in pericol finantarea europeana. Acuzele au ajuns la Comisia Antifrauda din cadrul Agentiei si la Delegatia Comisiei Europene la Bucuresti.
Proiectele de infrastructura din Maramures finantate prin programul SAPARD par sortite esecului. Dupa interminabilele runde de contestatii intre participantii la licitatii si scandalul legat de intarzierea executiei lucrarilor, finalizarea acestor proiecte e periclitata din nou. Firma clujeana Ben&Ben Serv, unul dintre executantii de “top” ai proiectelor SAPARD din
“Vor aduce miliarde de acasa!”
Conform ofertei cu care a castigat licitatia, Ben&Ben Serv trebuie sa realizeze proiectul SAPARD din Copalnic Manustur cu circa 33 de miliarde de lei. Ceea ce, sustin autoritatile locale, e imposibil. Dar subevaluarea lucrarii nu e singura problema a proiectului din Copalnic. “Au fost niste probleme, dar dupa mai multe sesizari si dupa sedinta de la Prefectura au inceput sa lucreze. E un drum foarte greu. Patronul firmei si-a luat angajamentul ca va definitiva lucrarea. Este loc si de mai bine, dar daca ne gandim in ce conditii s-a lucrat… Oricum, firma va trebui sa aduca de acasa bani. De data asta au muscat-o. Vor face ei, dar vor aduce miliarde de acasa. Chiar spuneam ca nu castiga ei la Cernesti si Barsana cat trebuie sa aduca aici”, a spus Stefan Mihalca, primarul din Copalnic Manastur.
Acuzele
Proiectul de la Cernesti e insa si mai incarcat de probleme. Pe langa refacerea licitatiei pentru atribuirea contractului de executie a proiectului, recent au fost semnalate alte nereguli. La finele lunii august, un locuitor al satului Brebeni, prin care trece drumul, a trimis o adresa Agentiei SAPARD si Delegatiei Comisiei Europene la Bucuresti in care arata ca “atat antreprenorul (Ben&Ben Serv, n. red), cat si subantreprenorul (Castrum Corporation, n.red) nu sunt firme constructoare de drumuri si poduri, ci firme de transport pentru constructii si firme de constructii civile. In acest caz, nu inteleg cum au fost calificate si declarate castigatoare aceste societati. Antreprenorul a dat in subantrepriza toata lucrarea, dar legea prevede maxim 49% din totalul lucrarii. Panta drumului si curbele sunt prea abrupte, iar iarna aici va fi o partie de schi. Santurile nu sunt realizate corespunzator pe ambele parti ale drumului, iar pode-turile sunt subdimensionate. Drumul nu are dimensiuni standard si uniforme. Muncitorii executa lucrari la persoanele particulare, folosind materialele destinate executiei drumului, fiind astfel afectata calitatea acestuia. Din pacate, drumul este si va fi impracticabil, deoarece nu pot sa treaca doua masini una pe langa cealalta. Cel mai grav lucru si care ne atinge interesele e faptul ca au fost taiati copaci din gradinile noastre si s-a intrat pe terenurile noastre, fara a ni se cere acordul, fara a fi expropiati si fara a ni se reface gardurile”.
Radacina din drum
Calitatea lucrarilor e contestata si de alti locuitori din Brebeni. “O venit domnul primar intr-o duminica si o zis hai repede sa facem. O zis ca vin sa largeasca drumul, ca deranjeaza copacii si gardul. Am demolat gardul, am taiat copacii si n-o venit. Drumul l-o mai abruptat. Io nu stiu, au oamenii astia stapan sau nu? In loc sa reduca panta, o bagat piatra si l-o facut mai ridicat. Ne-o luat din teren, nu-i bai asta, dar ne-o taiat o gramada de pomi, pruni, nuci, ce-o picat. Aici o fost prunul, aicea ii ramasa tulpina si radacina de la prun, o lasat-o in drum. Gardul ni l-o stricat. Nici nu vin sa termine lucrul, nici nimic. Uitati-va la santuri ce-o facut, asa ceva n-am vazut in viata mea. Iara daca se intanesc doua masini, trebuie sa stea pana trece cealalta. Ei o zis ca au patru metri, mai mult nu-i intereseaza. O inceput serios, ca o zis ca fac treaba, o mai fost o echipa de marocani de astia, apoi o renuntat la ei. Ieri am vazut un tractor cu o perie care o maturat drumul, sa nu transpire. De vreo doua saptamani cred ca n-o mai lucrat. Va dati seama ce lucrare o facut daca radacina pomului o ramas in drum! Oamenii n-o zis nimic numa’ sa faca drumul, dar n-o facut nici drumul. O facut si niste podete de trebuie sa te opresti pana ce trece cealalta masina”, a spus Chiril Bota.
Desi o parte dintre neregulile semnalate de localnici pot fi constatate la o simpla vizita in teren, autoritatile locale din Cernesti neaga cu vehementa acuzele aduse firmei clujene. “Nu au intrat pe teren absolut deloc. Pe problemele astea au venit cei de la SAPARD, ca ei verifica oricum toate lucrarile. Intr-adevar, santul trebuia dus macar cu o
Imposibil de contactat
Saptamana trecuta, reprezentantii Agentiei SAPARD s-au deplasat la Cernesti pentru a verifica neregulile semnalate de localnici. Insa, rezultatele controlului vor fi date publicitatii abia saptamana viitoare. Indiferent de concluziile raportului, ramane certitudinea ca finantarea europeana este in continuare sub semnul intrebarii, iar executia lucrarilor lasa de dorit. “Din cauza latimii drumului s-a intrat pe niste terenuri. Si mai exista o problema legata de ritmul lucrarilor. E drept ca o parte din intarzieri sunt cauzate si de vremea nefavorabila. La Copalnic, proiectul a fost oarecum realizat din birou. Am inteles ca exista un tronson imposibil de realizat si s-a ajuns la un conflict intre proiectant si executant. Proiectul e dificil de realizat si din punct de vedere a costurilor. Finantarea este in continuare periclitata, dar speram sa se realizeze, pentru ca altfel pierd comunitatile locale”, a spus Sorin Radu, directorul Biroului Regional SAPARD Satu Mare.
Am incercat in repetate randuri sa-i contactam pe reprezentantii firmei Ben& Ben Serv, dar nu au fost de gasit la sediu, iar secretara a refuzat sa ne dea numarul tefonului mobil al administratorului Ioan Bene. Oricum, vom reveni cu detalii legate de raportul intocmit de reprezentantii SAPARD.
Mircea CRISAN, Ioana LUCACEL