• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Marţi , 23 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 10 August , 2009

Drumul durerii

* Licitatia pentru drumul Baia Sprie-Barsana a aprins spiritele politicienilor maramureseni. Presedintele Consiliului judetean, Mircea Man, a fost pus la zid si „s-a tras” in el din toate pozitiile. Cu siguranta, e greu sa fii presedintele tuturor maramuresenilor! In urma cu mai multe luni a venit confirmarea oficiala ca in Maramures se va realiza drumul Baia Sprie-Barsana, cea mai mare investitie in infrastructura din judet. Daca nu va fi Drum Rapid, vom avea un drum modern pe relatia Barsana s-a spus la vremea respectiva. Aceasta investitie face parte dintr-o retea de drumuri care ar urma sa taie judetul de la est la vest si de la nord la sud. Reteaua de drumuri a fost gandita sa rezolve problemele de infrastructura, in contextul dezvoltarii turismului din nord, dar si a legaturilor cu autostrazile europene si romanesti. De multi ani se doreste ca nordul tarii sa aiba iesire spre Ungaria, spre autostrada Transilvania si spre Moldova. Aceste drumuri au purtat diverse nume si au fost pe agenda de lucru a multor politicieni. Din motive ce tin de politic, de cei care au condus Maramuresul, dar si de guvernantii damboviteni, nordul a ramas fara drumuri moderne si europene. De aceea, drumul Baia Sprie-Barsana a reaprins speranta ca nu vom fi uitati prin sertarele cine stie carui ministru al Transporturilor. Dupa momentul de bucurie, s-a trecut la realizarea celei mai complicate parti din realizarea drumului. Partea birocratica, cea a licitatiei pentru realizarea lucrarii. A fost realizat caietul de sarcini si s-a facut publica organizarea licitatiei. O investitie de aproape 30 de milioane de euro nu poate fi decat o afacere buna pentru firmele de profil. Pana aici putem vorbi de normalitate. Ce a urmat, face parte din obscurul activitatii economice, administrative si al mediului de afaceri. Investitia a starnit interesul constructorilor din tara, de peste tot si au fost luate multe caiete de sarcini, respectiv multe firme sau grupuri de firme s-au interesat de investitia maramureseana. Ca in poveste, s-au prezentat doar doua firme (grupuri de firme). Nu a castigat nici una deoarece licitatia a fost anulata de administratia maramureseana. Aici intra in scena Mircea Man. Acuzatiile ca se incearca directionarea lucrarii spre o firma anume (sau grup de firme) au aparut de mai mult timp. Probabil de dinainte de a se sti ca va fi o licitatie. La astfel de lucrari, din principiu se spune ca cineva aranjeaza ceva. De multe ori asa si este. Si pentru aceasta importanta lucrare sunt personaje puternice care au vrut sau au crezut ca se va putea aranja ceva. Disputa din jurul licitatiei anulate arata ca puterea oculta lucreaza. Intr-o conferinta de presa, Man explica de ce a fost anulata licitatia. De asemenea, presedintele CJ confirma ca batalia pentru cea mai mare investitie din infrastructura maramureseana este crancena. „Aceasta investitie nu este periclitata, ci doar isi urmeaza cursul. In 11 aprilie 2009, la Satu Mare a fost semnat contractul pentru realizarea lucrarii. Durata contractului este de 41 de luni, iar durata de executie, maxim 36 de luni. Data publicarii anuntului de licitatie a fost 20.05.2009. Au solicitat caietul de sarcini 14 firme, dintre care trei firme se regasesc in ofertele depuse. Data limita de contestare a documentatiei de atribuire a fost 30 mai. Nu s-a depus nici o contestatie inainte de publicarea anuntului de licitatie. Documentatia de atribuire a fost verificata de ADR, iar conditiile de calificare au fost verificate de ANRMA. Intreaga documentatie de atribuire a fost verificata si de Ministerul de Finante. A fost verificata legalitatea documentatiei de atribuire. Practic, toate verificarile impuse de lege. Subliniez, nu s-a primit nici o nota intermediara cu privire la vreo deficienta. Data limita de depunere a ofertelor a fost 09.07, ora 16. In termenul legal au fost depuse doua oferte. Data deschiderii ofertelor a fost 10.07, ora 10. Pentru a fi eliminate suspiciunile, comisia de evaluare a ofertelor a fost stabilita la ora 9 si 30 de minute, in aceeasi zi de catre conducerea Consiliului Judetean”, a declarat Man. Deschiderea ofertelor Presedintele CJ a explicat in continuare procedura de evaluare a ofertelor. „La ora 10 au fost deschise ofertele in prezenta ofertantilor si a reprezentantilor de la finante, conform prevederilor legale. Comisia de evaluare a ofertelor si-a desfasurat activitatea in perioada 13-20. 07. 2009, cand a expirat perioada de verificare a dosarelor. Am cerut in aceasta perioada o independenta a comisiei pentru a nu exista nici o influenta. Le-am interzis sa ma sune pe aceasta tema. Responsabilitatea comisiei a fost foarte mare. Colegii mei pot confirma, nu am discutat cu nimeni despre acest subiect pana ce comisia de evaluare a luat decizia. Comisia a deliberat ca nici una dintre firme nu intruneste cerintele de calificare in documentatia de atribuire hotarand anularea procedurii. In acest moment, firmele ofertante pot depune contestatii impotriva hotararii in termen de 11 zile de la luarea la cunostinta. Contestatiile se depun la Comisia Nationala de Evaluare. Aceasta Comisie poate hotari reluarea evaluarii ofertelor sau anularea procedurii. Daca va fi anulata vom relua procedura de achizitie publica. Daca va fi o reluare a evaluarii, comisia de evaluare isi va relua atributiunile in termen de 10 zile si va face o noua evaluare. Nu am facut decat sa respectam legea. Nu voi sari nici in stanga, nici in dreapta pentru nimeni. Legalitatea este cea mai importanta si siguranta ca vom avea un constructor serios”, a spus Man. Presedintele CJ a vrut sa sublinieze ca dosarele celor doua firme (de fapt grupuri de firme) nu au avut toate datele solicitate de caietul de sarcini. La o reevaluare vor fi solicitate datele lipsa. Povestea continua! Firmele care au depus oferte sunt: Strabag Austria, Strabag Romania si ARL Cluj, al doilea grup de firme cuprinde: Selina Bihor, Ready Mix si Drumuri si Poduri Maramures. Gurile rele vorbesc de o alta firma puternica ce nu a depus oferta, dar care a dorit lucrarea. Vom reveni. Nicolae TEREMTUS teremtus@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.