• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Duminică , 21 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Marţi , 7 Iunie , 2011

Drumul banilor

* 300 de milioane de Euro si restul e tacere. Pe scurt, situatia celor mai importante lucrari de executie si proiectare scoase la mezat in ultimii ani in Maramures. Desi a anuntat ofertantii, CNADNR „tine” la secret situatia licitatiei de atribuire a contractului de executie a DN 18. In lipsa de informatii, politicienii acuza ca fericitii castigatori se cunosc deja. Alba-neagra cu 300 de milioane de Euro! Proiectul de reabilitare a DN 18, scos la mezat de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania e jucat la un barbut absurd al intereselor si secretomaniei. Dupa ce, la mijlocul lunii mai, intr-un exces de transparenta, celebra CNADNR a anuntat lista ofertantilor, peste proiectul din care ar putea fi platite probabil pensiile tuturor maramuresenilor luni bune s-a lasat tacerea. Si speculatiile. Va reamintim ca, in urma cu cateva saptamani, s-au anuntat ofertantii pentru reabilitarea „celebrului drum al gropilor”: DN 18 Baia Mare – Iacobeni. In cifre, viitorul infrastructurii maramuresene suna bine. Si a baietilor destepti din domeniul asfaltarilor la fel. Pentru contract 6R11 Reabilitarea DN18 Baia Mare - Sighetu Marmatiei, km 3+522 - km 62+234, estimat la 200.787.390 lei fara TVA s-au inscris concernele Shapir, Aktor si Strabag. Pentru contractul 6R12, “reabilitarea DN 18 Sighetu Marmatiei - Moisei, km 62+234- km 131+627, estimat la 232.494.120 lei fara TVA, ofertantii sunt: Spedition UMB-Tehnostrade, Shapir, Mochlos, Aktor si Strabag. Iar pentru contractul 6R13 Reabilitarea DN 18 Moisei - Iacobeni, km 131+627- km 220+088, estimat la 369.464.710 lei fara TVA, pretendentii sunt Shapir, Aktor si Strabag. In total, valoarea estimata a proiectului pentru reabilitarea celor 197,5 kilometri este de 802.746.220 lei fara TVA. Lucrarile vor dura 24 luni, la care se adauga 24 de luni perioada de garantie. Dupa ce a anuntat ofertantii, CNADNR a deschis si ofertele in 18 mai si urma sa stabileasca castigatorii. Numai ca, la doua saptamani de la „momentul zero”, pe SEAP nu apare nicio informatie. Nici pe site-ul CNADNR. Evident, in aceste conditii au aparut speculatiile. Mai ales ca CNADR a anuntat recent castigatorii pentru alte licitatii care au avut loc in aceeasi perioada. Marius Sorin BOTA, seful Departamentului de transporturi si infrastructura al PSD, s-a auto-sesizat in urma comunicatului de presa transmis de CNADNR pe 17 mai, in care erau specificate firmele participante la licitatiile pentru reabilitarea DN 18 Baia Mare – Iacobeni. Bota considera ca “datele transmise in ultima perioada sunt extrem de previzibile in ceea ce priveste castigatorul”. Din lista de ofertanti, Bota ii declara deja castigatori pe : STRABAG, AKTOR si nelipsitul UMB SPEDITION, condus de regele asfaltului, Dorinel Umbrarescu, adaugand ca „mi-as dori ca CNADNR-ul sa ma contrazica, nu din dorinta de a nu colabora cu anumite firme pe aceste proiecte, ci din dorinta ca acest drum sa fie realizat in cele mai bune conditii tehnice si avantajoase din punct de vedere financiar.” In plus, senatorul a solicitat atat la nenumarate intalniri cat si printr-o adresa catre ministrul Anca Boagiu ca DN 18 Baia Mare- Sighetul Marmatiei - proiectul initial, cel licitat, sa fie modificat si amendat, in sensul realizarii cu aceasta ocazie si a tunelului pe sub Gutai, ca varianta scurta, eficienta si care sa contribuie la dezvoltarea economica a acestei regiuni de N-V a Romaniei. Daca licitatiile sunt in stand-by si lucrarile la fel, in schimb, CNADNR toaca miliarde pe consultanta. In ultimii ani, compania a cheltuit cu „laptopistii straini” pentru servicii de consultanta 350 de milioane de Euro. O „halca” importanta din tortul miliardelor a mers la firma Egnatia Odos, pentru proiectul care vizeaza reabilitarea DN 18. Contractul semnat anul trecut depaseste sapte milioane de euro. „Robinetul cu atribuiri directe” Printre ofertantii mega-licitatiei de reabilitare a DN 18 se numara abonati la robinetul cu fonduri, servite pe tava, prin incredintare directa de CNADNR. Valoarea totala a contractelor atribuite de compania de drumuri se ridica la suma de 472.921.666 euro. Banii au fost pusi la bataie in perioada septembrie 2010 – ianuarie 2011, modul de atribuire fiind unul discretionar avand in vedere ca din cele 44 de contracte, 26 reprezinta atribuiri directe. Dintre acestea, asocierea UMB Spedition, Tehnostrade, Carena SpA, Consitrans, condusa de Dorinel Umbrarescu a primit 15.236.752 euro. In paralel, si Ministerul Dezvoltarii organizeaza licitatii pentru stabilirea firmelor care se vor ocupa de proiectarea si reabilitarea tronsoanelor de drum din judet. Cuprinse in program se afla: * DJ 186 – 52,5 km: Vadu Izei – Oncesti – Manastirea Barsana – Rozavlea – Bogdan Voda – Salistea de Sus – Sacel; * DJ 109F – 23,3 km - Draghia – Valenii Lapusului - Targu Lapus; * DJ 108A – 12,4 km - Gardani – Tamaia – Ardusat; * Drumul 108D – 16,1 km - limita Salaj – Arinis – Gardani; * DJ 193 – 13,1 km - limita Satu Mare – Pod Ardusat – Coltirea – DN1C; * DJ 184B – 14,0 km - Ciolt – Preluca Noua – Copalnic; * DJ 185 – 7,0 km - Bistra – Valea Viseului; * DJ 193E – 3,1 km - limita Satu Mare – Farcasa; * DJ 182B – 3,6 km - Remeti pe Somes – Ulmeni - Baita de Sub Codru; * DJ 187 – 6,3 km - Poienile de Sub Munte; * DJ 186C – 3,3 km - Bogdan Voda – Ieud; * DJ 184A – 2,6 km - Chechis – Coruia. Deja, lucrarile de proiectare au fost scoase la mezat, la pachet, impreuna cu proiectarea lucrarilor din Bistrita, iar valoarea totala a proiectului este de 580,600,806.46 RON plus TVA. Castigatorul licitatiei ar urma sa fie anuntat la inceputul lunii iulie. Ioana LUCACEL ioana@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.