• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Miercuri , 17 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 2 Aprilie , 2012

Sistemul feroviar pe cale de dispariţie?

Politizarea excesivă a sistemului feroviar a dus la o ineficienţă greu de imaginat acum câţiva ani şi la acumularea unor datorii imense, comparativ cu anul 2004, atunci când unele companii feroviare înregistrau, încă, profit. Acum, aceste datorii sunt atât către furnizorii companiilor de stat din structura feroviară, cât şi datorii către bugetul de stat.

Dezinteresul miniştrilor din ultimii patru ani, lipsa unei strategii coerente a guvernelor Boc sau Ungureanu, fac ca această criză în sistem să se adâncească şi să genereze adevărate “găuri negre”. În continuare, guvernanţii vor încerca să acopere aceste deficite, prin ordonanţe, cum ar fi cea prin care se anulează datoria de 3.99 mililiarde a CFR SA.Ultima amânare a conversiilor datorilor CFR către stat, de aproape 970 milioane euro, urmare a deciziei guvernului actual, arată că această soluţie, care a fost gândită ca o derogare de la legislaţia actuală privind datoria publică, nu ţine cont nici de reglementările interne fiscale şi nici de cele internaţionale în domeniu.Un management profesionist şi nu unul politic, bazat pe interesele de partid ale PDL, nu ar fi dus, în mod clar, la aceste acumulări de datorii care au crescut exponenţial in ultimii ani.

Slaba finanţare, lipsa unor bugete realiste, faptul că nu se încearcă implementarea unor sisteme de succes în Europa, slabă absorbţie a fondurilor europene, incapacitatea managerilor politici de a genera proiecte cu finanţare europeană au dus la intrarea companiilor CFR SA, CFR Marfă, CFR Călători într-o situaţie dezastruoasă din punct de vedere financiar.

În anul 2004, situaţia companiilor de stat era total diferită. CFR SA nu avea datorii către stat şi era obligată să plătească la zi taxele, iar CFR Marfă era una dintre cele mai puternice căi ferate din Europa, situându-se pe locul 5 între căile ferate europene.

Din păcate, interesele politice au dus la întârzierea unei privatizări prin care se putea primi aproape un miliard de euro. Dezinteresul miniştrilor transporturilor pentru calea ferată, managerii numiţi politic, fără experienţă feroviară şi managerială, ce au devalizat compania, şi slaba finanţare a infrastructurii, au dus compania CFR SA, administratorul căii ferate, într-o situaţie dramatică, cu pierderi şi datorii uriaşe.

 

Colapsul companiilor din sistemul feroviar poate fi pus pe seama unei decizii politice greşite luate de Ministrul Transporturilor din 1998, Traian Băsescu, de divizare sau “spargere” a fostei Societăţi Naţionale a Căilor Ferate Române (SNCFR). Această acţiune de „pionierat” a României a dus, însă, la un dezastru financiar care, la nivelul lui decembrie 2011, se situa la 1.000 milioane de euro datorii ale companiilor feroviare către stat şi de 600 milioane euro către alţi furnizori.

Analizând aceste rezultate economice, se pare că situaţia companiilor din sistemul feroviar este una extrem de sensibilă, iar colapsul financiar al acestora este aproape inevitabil. O schimbare de management şi de politici este imperios necesară, pentru a mai putea salva ceva din CFR.

 
 

Dragoş Titea, secretar Departament Transporturi PSD

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.