Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Dorina Nadia Ghiț-David. Vocație și responsabilitate în procesul didactic
„Alergăm după eroi de tot felul și eroii trec pe lângă noi neobservați, anonimi. În căutarea Omului Nou ne ciocnim indiferenți de oameni. Așa se întâmplă, întâlnești un om şi treci pe lângă el cu gândul aiurea. Dar omul acesta îți stă înainte cu o întreagă împărăție de ruine fumegânde.” (Aleksei Tolstoi – din jurnalul pictorului Corneliu Baba)
Dorina Nadia Ghiț-David
Dezvoltarea creativității copilului prin aplicații practice, a studiului desenului și a picturii, au parcurs evolutiv mai multe etape în procesul didactic. De la o educație artistică de tip „hedonist” în care prima idee că aceste discipline, desenul și pictura, sunt activități determinate doar din plăcerea exercițiului practic, de a exprima bucurii și împliniri sufletești. Eforturile de a racorda aceste discipline în pas cu dezvoltarea progreselor ştiinţifice și tehnice a societății, au constituit un rol major în practica didactică pe care a avut-o „omul de la catedră”! În procesul educației artistice plastice a elevilor, în cadrul orelor alocate acestei discipline, au rezultat obiectivele principale de dezvoltare la elevi a gândirii artistice -plastice (o calitate specifică gândirii creatoare și dezvoltării sensibilității prin cultivarea gustului artistic și estetic în formarea personalității copilului, laturi importante ale cunoașteri umane). Potențarea psihicului copilului, elevului, cu noi valori artistice ce lărgesc orizontul de cunoaștere și dezvoltă entuziasmul și bucuria, curiozitatea descoperirii potențialului creator, orientează prin „educator” întreaga activitate cognitivă și creativă a elevilor, spre „autoformarea unui sistem coerent de noțiuni și unor modalități proprii de exprimare artistico-plastică”. Această responsabilitate alături de vocația „misiei”, pe care o onorează cu mult talent, ce se desprinde din activitățile și proiectele educaționale, particularizate prin teme specifice în tehnica picturii pe sticlă a icoanelor, a profesoarei Dorina Nadia Ghiț-David de la Școala Gimnazială Dumbrăvița - Structura Rus. Formarea didactică și profesională a domniei sale, a parcurs etape distincte: Licență în domeniul Pedagogia Învățământului Primar și Preșcolar - Universitatea din Oradea, Licența și Masteratul în Arte Plastice-Pictură din cadrul Universități Tehnice din Cluj-Napoca - Centrul Universitar Nord Baia Mare. În timpul liceului a parcurs trei ani cursurile Școlii Populare de Artă „Liviu Borlan” din Baia Mare, unde s-a familiarizat și a dezvoltat aptitudini despre desen, pictură și compoziție. Pe parcursul studiilor de licență și masterat la programul de studii Arte Plastice Pictură a îmbinat cunoștințele psihopedagogice ale educației copiilor și importanța dezvoltării capacităților imaginative și a gândirii creatoare, ca factor determinant în dezvoltarea capacităților de învățare a elevului. Cred că printr-o autoperfecționare continuă, aceasta a subliniat importanța educației artistico-plastică clasică, ca fiind educația acelor simțuri pe care se bazează „conștiința artistică,inteligența și gândirea creatoare a elevului”. Dez- voltând un program educațional, prin proiecte interdisciplinare, aceasta s-a implicat și și-a asumat implicarea în cunoașterea elevilor, a universului spiritual al acestora, a premizelor formării și dezvoltării capacităților psihice, a particularităților vieții lor sufletești și de cunoaștere.
Săptămâna trecută a participat în proiectul educațional „Satul românesc între tradiție și credință” (22-26 Iulie 2020) din satul natal Tămășești, zona Codru, aflat la a doua ediție, sub îndrumarea preotului Chiș Dorel de la Parohia Ortodoxă a Bisericii „Sf. Arh. Mihai și Gavril” din Tămășești. Activitățile didactice ale celor 22 de copii participanți au fost îmbinate și cu activități culturale și sportive întregind în acest mod, bucuria de lucru în atelierul de transpuneri practice în pictura pe sticlă, a unor izvoade intrate deja în memoria colectivă a reprezentărilor de icoane pe sticlă. Aceste activități vin în continuarea proiectelor comune „Dăruind vei dobândi” cu școli din județul Satu Mare, sub egida Episcopiei Ortodoxe a Maramureșului și Sătmarului și a inspectoratelor Școlare județene, Maramureș și Satu Mare, despre care am mai scris cu ocazia evenimentelor și expoziţiilor, la vremea lor, în paginile GAZETEI. Cea mai bună validare sunt imaginile care au ilustrat din plin derularea, realizarea și expunerea rezultatului muncii elevilor sub îndrumarea „doamnei profesoare”!
În loc de încheiere revenim tot la cuvintele lui L.N.Tolstoi, ca un îndemn pentru copii și elevi: „Dacă vei căuta doar răsplata, munca ți se va părea grea; dacă iubești munca, va veni și răsplata!”.