Curs valutar
Euro
4.5680 RON
Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc
1.4823 RON
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
bonta emese pe 29.02.2024 la 09:22
Domnilor ziaristi, sunteti intr-o grava eroare din nou, sunt in muzeu de pe vremea lui Ceausescu, domnul Alexa
G. Buju pe 16.01.2024 la 01:04
Felicitari lui !
Bun si de cinste Morosan !!
De mirare e ca polutucii din acelashhh aluat moroseni nu fac
Pompiliu Barbu pe 14.11.2023 la 16:08
Un om deosebit! De ar face fiecare roman pe sfert din ce a facut acest om Romania ar fi departe!
Nelu Botiș pe 29.09.2023 la 14:27
1. Stimate domnule Teremtus, cu tot respectul, vreau sa va comunic faptul ca Bonta Emese nu va respecta.
2.
Luni , 27 Februarie , 2006
Dorel Topan - Manieristul timpului sau
Carte de vizita
Dorel Topan s-a nascut in 10 iunie 1963, in Salsig. A absolvit Liceul industrial nr.5 din Baia Mare. In 2005 a absolvit, ca sef de promotie, sectia de Arte Plastice si Decorative din cadrul Universitatii de Nord Baia Mare. A participat la 12 expozitii de grup si la doua expozitii oficiale ale Uniunii Artistilor Plastici (Anuala Artelor). Anul trecut a participat la Academia internationala de vara de la Carei. De zece ani este si pictor de decoruri la Teatrul Municipal Baia Mare, timp in care a realizat scenografia a patru spectacole („Vasile Lucaciu”, „Craiasa zapezilor”, „Fata din dafin” si „Amazoanele”). Recent, a avut loc vernisajul primei sale expozitii personale, cu titlul „Fete, infatisari si alte in-chipuiri”.
Printr-un discurs plastic coerent si prin explorari creative, Dorel Topan ramane un manierist maturizat de lectura compunerii unei imagini pe structuri date. Lucrarile sale, rod al unor cautari venite din diferite zone, afisand un postmodernism moderat, contin imagini cu dublu sau multiplu inteles.
Reporter: Daca ar fi sa va incadrati intr-un curent artistic, care ar fi acela si de ce?
Dorel Topan: In postmodernismul care isi propune sa reevalueze, sa rediscute diversele orientari stilistice, curente si miscari clasice si moderne, bineinteles propunand sinteze cu rezonanta in perceptia culturala contemporana. Astfel, reconsider manierismul tarziu, care propune pe la 1600 imaginea cu dublu inteles prin Arccimboldo. De asemenea, folosesc formula de expresie Pop Art, acest curent fiind dintre ultimele care-si propun prin forma si continut obiective de tip realist prin relatia cu contemporaneitatea si printr-o larga adresabilitate. Portretele , elaborate in maniera realismului contemporan, tradeaza preocuparile si investigarea psihologica a motivului antropomorf.
Rep.: Cum se impaca activitatea de pictor cu aceea de scenograf?
D.T.: Am fost solicitat in special pentru scenografii in care pictura avea o mare pondere in continutul spatiului scenic, dar am avut si libertatea de a ma folosi de altfel de sugestii plastice. Spre deosebire de pictura, care este in general subordonata spatiului plastic bidimensional, scena impune tridimensionalitate, miscare reala de decoruri si de personaje. De asemenea, lumina artificiala controlata contribuie la imaginea scenica.
Exista diferente specifice. Una dintre ele este dimensiunea. Poate spatiul scenic ma ajuta sa stapanesc suprafetele mari. Am avut sansa sa lucrez cu mai multi scenografi din diferite centre culturale din tara, ori diversitatea este o sansa care, de cele mai multe ori, cel putin in cazul meu, te poate imbogati.
Rep.: Dupa 110 ani de existenta a scolii de pictura de la Baia Mare, ce-ar mai putea „spune” fundamental un pictor baimarean?
D.T.: Sunt sigur ca aceasta intrebare si-au pus-o multi artisti de-a lungul anilor! Nu cred ca s-au cramponat de un anume canon impus. Ii onoreaza calitatea operei si nu de putine dati, caracterul novator. Traditia impune indiscutabil respect, dar nu cred ca si constrange. Artistul trebuie sa fie atasat timpului sau.
Diferente dintre zugravi si pictori
Rep.: De ce toti zugravii se considera pictori si nici un pictor nu se considera zugrav? Cat de lung este drumul de la zugraveala la pictura?
D.T.: N-as crede! Exista zugravi care, in mod onorabil, isi acorda respectul cuvenit meseriei, dupa cum exista si pictori care nu stiu intrebuinta bidineaua. Referitor la drum si la jaloane, cred ca ar trebui nuantat. Intamplator, stiu sa zugravesc, desi nu ma consider profesionist in domeniu si nici nu am facut o pasiune din asta. A fi pictor ca zugrav, se poate. A fi pictor talentat ca zugrav si asta se poate. A fi artist pictor, asta e mai complicat. Un artist trebuie, cred eu, sa fie intelectual. Adica trebuie sa comunici la un nivel superior. De asemenea, a avea o viziune artistica inseamna a avea o viziune superioara asupra lumii si vietii. S-ar putea ca drumul de la zugraveala la pictura sa nici nu existe si ca urmare sa devina inutila discutia despre lungimea a ceva ce nu exista.
Rep.: In ce consta aceasta viziune superioara asupra lumii si vietii?
D.T.: Arta este un canal prin care artistul exprima si satisface necesitatile de tip subiectiv, pe care omul le are in relatia lui cu realitatea obiectiva sau cea subiectiva ori, din punctul meu de vedere, mesajul artistic trebuie sa aiba un caracter militant, sa serveasca omului, dezvoltarii lui spirituale. Obiectivele sale trebuie sa fie atragerea atentiei asupra lucrurilor esentiale si definitorii, sa priveasca si sa consemneze esenta, sa ofere emotii estetice care provoaca omul in componenta sa sprirituala.
Noua Renastere, noul Umanism
Rep.: Astazi, artistul pare tot mai intors catre sine si tot mai putin preocupat de lumea exterioara. Cum va definiti in acest context prin aria tematica a lucrarilor pe care le realizati?
D.T.: Ati enuntat in intrebare unul dintre viciile legate de comunicare. Dupa parerea mea, trebuie sa fim de acord cu accesibilitatea mesajului artistic. Ori dorinta mea este sa ma adresez publicului larg, dar nu numai. Figurativul reprezentational, ca formula stilistica, permite apropierea publicului la diferite nivele. Se poate comunica pe diferite paliere de receptabilitate, mergand pana la sugestii de continut descifrabile la un nivel de intelegere la indemana unui segment de public restrans, instruit.
Recursul la Pop Art cred ca este cel mai relevant exemplu de vointa de comunicare care se apleaca asupra motivisticii cotidianului contemporan: cultura ambalajului, a pseudopersonalitatilor „fabricate” de media. Citatul cultural exteriorizeaza nostalgia unor epoci, manifestari artistice apuse, care puneau omul in centrul interesului artistic, iar morala era definita ca principiul statornic. Cred foarte tare intr-o noua Renastere, un nou Umanism. Cum se vor manifesta acestea, inca nu putem sa stim.
Optiuni si argumente
l Pictura sau grafica?
si pictura si grafica.
l Manierism sau Pop Art?
Sintetizari.
l Ronaldinho sau Beckham?
Ronaldinho!
l Femei cu picioare lungi sau femei cu sanii mari?
Nevasta mea.
l Ginghiz-han sau Napoleon Bonaparte?
Cezar sau Carol I al Sfantului imperiu romano-german.
Ioan BOTIS
ibotis@gazetademaramures.ro
Comentariile celorlalți
Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.
Comentează acest articol
Adaugă un comentariu la acest articol.