• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Miercuri , 24 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 11 Mai , 2009

Doamna de catifea a invatamantului maramuresean

A urcat, pe rand, toate treptele invatamantului, de la profesor la director de liceu, inspector scolar adjunct, bazandu-se pe experienta si profesionalism. Asa ca recenta numire a Marianei Pop in functia de inspector general a fost privita de toata lumea ca o recompensa fireasca a performantei demonstrate in sistemul de invatamant. CARTE DE VIZITA Mariana Pop s-a nascut in anul 1960. In 1984, a absolvit Facultatea de Tehnologie Chimica din cadrul Universitatii „Babes-Bolyai” din Cluj Napoca. Preocupata de perfectionare, a luat toate gradele didactice la timp si a urmat diverse cursuri de formare profesionala: Program national de Formare Manageriala „Inspector European 2007”; cursul de formare continua „Utilizarea AEL”, in urma caruia a obtinut atestat de formare continua a personalului didactic; Program de formare a personalului didactic in functii de conducere din cadrul invatamantului preuniversitar; formarea profesorilor si managerilor din cadrul Programului Phare RO 20200058601 modernizarea invatamantului profesional si tehnic; Formarea inspectorilor scolari generali adjuncti; Proiectul „Educatie pentru informatie in mediul rural defavorizat”, Componenta Centre de Documentare si Informare: formarea formatorilor nationali - singurul inspector scolar general adjunct etc. Intre 1984-1998, a fost profesor de chimie la Liceul de Stiinte ale Naturii Baia Mare. Apoi, vreme de 3 ani, a fost director adjunct la Liceul „Emil Racovita”. In 1999, a devenit directorul liceului, iar intre 2001-2009 a fost inspector scolar general adjunct. Recent, a fost numita inspector scolar general. Reporter: Dincolo de protocoale si intelegeri politice, numirea dumneavoastra in functia de inspector general a fost privita de toata lumea drept o ascensiune fireasca, bazata pe rezultate si realizari. Cum ati primit vestea numirii? Mariana Pop: In momentul in care a venit numirea mea pe fax, nu am avut niciun minut ragaz sa citesc ordinul de numire de la inceput pana la sfarsit. Eram asa de ocupata si de aglomerata, incat nu m-am putut opri sa citesc ordinul. A fost asa, firesc, si pentru mine. Rep.: V-ati inceput mandatul de putin timp, insa, pe langa problemele nationale din sistemul de invatamant si proteste, ati reusit sa bifati deja cateva realizari. Cum arata bilantul activitatii dumneavoastra de la instalarea in functie? M.P.: Am reusit sa implementez ceea ce am pomenit la instalarea mea in functie. Este vorba despre pilotarea grilei de evaluare a cadrelor didactice, un proiect, practic, al ministerului, dar insusit de Inspectoratul Scolar Judetean Maramures. Era un element de noutate aparut in sistem si, in acelasi timp, de ingrijorare din partea cadrelor didactice si atunci, ne-am asumat noi acest proiect, fara sa ne ceara cineva, l-am difuzat in sistem, am intervenit saptamanal cu concluzii, am acceptat si propuneri din partea profesorilor din teritoriu si o prima analiza s-a facut in cadrul cercurilor pedagogice. Punctele de vedere ale cadrelor didactice vizavi de grila de evaluare pe baza criteriilor de performanta urmeaza sa fie transmise la Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovarii si sa se faca anumite ajustari la grila respectiva. Maramuresul a fost singurul judet din tara in care s-a implementat acest proiect. In momentul in care noi ne-am angajat sa-l pilotam, ministerul nu gandise punctajul pe domenii si pe indicatori si am venit in sprijinul cadrelor didactice, gandind dovezi care sa sustina punctele acordate in grila la indicatorii de performanta. Am continuat totodata proiectele mai vechi. Practic, eu am urcat treapta cu treapta, din 2001. Rep.: Cand a inceput povestea Targului Ofertelor Educationale? M.P.: Prima editie a targului a fost organizata in 2001, la Grupul Scolar de Constructii si acum suntem deja la editia a IX-a. An de an, scolile s-au intrecut intre ele. In functie si de modul in care isi prezinta oferta educationala, copiii se indreapta inspre ele. Rep.: Exista o corelare a ofertelor educationale cu cerintele de pe piata muncii? M.P.: Planul de scolarizare la invatamantul profesional si tehnic se face in baza Planului Regional pentru Invatamantul Profesional si Tehnic, respectiv a planului local. Sunt planuri strategice care tin seama de dezvoltarea economica a regiunii, respectiv de dezvoltarea economica a judetului. Si domeniile- specializarile se stabilesc in colaborare cu Comitetul Local de Dezvoltare. Fiecare liceu are deja propria lui identitate. Rep.: Din afara, se vad mai des problemele din sistem (salarizarea precara, calitatea actului educational, scandalurile din scoli) decat realizarile, rezultatele la olimpiade, daruirea dascalilor. Din interior, cum se vede sistemul? M.P.: Este destul de trist pentru omul de la catedra ca si mass-media se focalizeaza mai ales pe aspectele negative si nu sunt scoase in evidenta realizarile si, mai cu seama, realizarile din invatamantul maramuresean, pentru ca problemele care apar la nivel national, in general, nu sunt probleme care sa caracterizeze invatamantul maramuresean si asta se vede dintr-o serie de proiecte care s-au derulat la nivel national, au fost abandonate in anumite judete, dar in judetul nostru dau rezultate foarte bune. Aici, ma refer la Centrul Judetean pentru Tinerii capabili de performanta - Centrul de Excelenta care, in judetul nostru, merge foarte bine si rezultatul il cuantificam in premii la olimpiadele nationale, califacari si medalii la olimpiadele internationale. Un alt proiect foarte dezvoltat in judetul nostru este cel al Centrelor de Informare si Documentare. Proiectul a fost lansat de minister in anul 2000 si judetul nostru este printre putinele din tara care are profesori documentaristi titulari, in jur de 40 de profesori. Rep.: Cum ati caracteriza, intr-un cuvant, invatamantul maramuresean? M.P.: Performanta. Performanta la toate nivelele. Si la nivel managerial, pentru ca avem directori foarte bine formati si ambitiosi, care s-au remarcat la nivel national prin proiectele castigate si ma refer, in primul rand, la proiectul de granturi scolare, in care punctajul obtinut de scolile maramuresene a fost cap de lista, dar mai sunt multe altele. Aici, ar putea fi enumerat si nivelul de performanta la care a ajuns Targul Ofertelor Educationale si proiectele castigate in competitie cu alte judete. Performanta la nivelul cadrelor didactice, in special ca dezvoltare profesionala si, nu in ultimul rand, performanta in randul elevilor, demonstrata de numarul mare de premii si medalii la olimpiadele si concursurile scolare. Rep.: Care sunt obiectivele dumneavoastra strategice pentru perioada urmatoare? M.P.: Consolidarea rolului Inspectoratului Scolar Judetean in dezvoltarea comunitara; Asigurarea calitatii educatiei de catre actorii implicati: cadrele didactice, conducerile scolilor, elevii, comisia pentru evaluarea si asigurarea calitatii, comunitatea, in general, si inspectoratul scolar; Asigurarea dezvoltarii institutionale a fiecarei unitati de invatamant si alinierea, compatibilizarea obiectivelor educationale la cerintele invatamantului european.. Ioana LUCACEL ioana@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.