• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Duminică , 28 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 11 Iunie , 2007

Din ciclul: „Circulati pe stradute si alei!”

De cateva saptamani, soferii baimareni se afla in fata unei noi provocari. Cea a semafoarelor. Ultimele doua au fost amplasate la intersectiile strazilor Gh. Sincai cu Andrei Muresanu (langa Politia Municipiului Baia Mare) si George Cosbuc cu Decebal. Motivul punerii in functiune a acestor semafoare este simplu: decongestionarea circulatiei in zonele respective. Numai ca, in loc sa fluidizeze circulatia rutiera, semafoarele o aglomereaza si mai tare. In cel mai bun caz, nu fac nimic altceva decat sa aglomereze acelasi numar de masini ca si inainte de instalarea lor. In primele zile dupã instalarea ultimelor douã semafoare din Baia Mare (la Meda ºi la Poliþie), haosul a fost complet, ºoferii nereuºind sã se incadreze corect pe arterele marcate in zona de preselecþie. Dupã cateva zile, cand lucrurile trebuiau sã se mai aºeze, am constatat cã la fel de multe maºini aºteaptã in intersecþiile respective, ba chiar mai multe ºi un timp mai indelungat, avand in vedere cã autovehiculele care circulã pe drumul cu prioritate sunt nevoite a staþiona ºi ele. Pãnã la urmã, care o fi randamentul semafoarelor, este greu de precizat. In ambele cazuri, „cozile” s-au pãstrat. In plus, au apãrut ºi pe drumul cu prioritate. Spre exemplu, la orice orã din zi, putem remarca faptul cã pe str. Andrei Mureºanu, la intersecþia semaforizatã, aºteaptã in jur de 10 – 15 maºini, randul intinzandu-se panã la proxima intersecþie. Cam ca ºi inainte de semaforizare. Iar pe str. Gheorghe ªincai, s-a creat un loc de aglomerare auto. Care nu exista inainte. In cazul semaforului de la Meda, situaþia este ºi mai proastã. Cozile de pe str. George Coºbuc nu s-au rãrit, ba chiar s-au lungit panã in apropierea sediului Inspectoratului Teritorial de Muncã. Iar bd. Decebal este mult mai aglomerat decat inainte. S-au creat cozi imense de ambele pãrþi ale semaforului. In acest fel, a fost afectatã intreaga circulaþie a bulevardului, inclusiv cea a bd. Independenþei. Maºinile care vin dinspre podul Decebal se opresc de multe ori pe pod sau chiar in mijlocul intersecþiei respective, din cauza blocajului creat la semaforul Meda. Mai nou, s-au creat douã benzi pentru preluarea aglomeraþiei de maºini. Vom vedea cat de eficiente vor fi. In partea opusã, maºinile se aglomereazã pe bulevard, panã la intersecþia bd. Decebal cu str. Dragoº Vodã, maºinile care ies de pe straduþa respectivã avand dificultãþi de a vira stanga, din cauza celor care aºeaptã la semaforul aflat la 100 de m. Minti geniale Pentru cei care trec mai des prin zonele acestea, semafoarele reprezintã un adevãrat calvar. Este evident faptul cã aceia care vin de pe strãzile fãrã prioritate trebuie ajutaþi intr-un fel sã acceadã pe arterele mari. Zeci de maºini aºteaptã pentru ca 5 – 10 maºini sã treacã ceva mai lejer. Pentru cã, oricum, ele tot trebuie sã aºtepte inainte de a trece. Pentru unele, timpul de aºteptare s-a redus. Dar nu in toate cazurile, pentru cã la orele in care traficul nu este foarte mare, cei care vin de pe drumul fãrã prioritate au de aºteptat mai mult decat atunci cand semafoarele nu au funcþionat. In cateva dupã-amieze, in jurul orelor 15, am trecut prin intersecþia de la Meda, venind de pe Coºbuc. Semafoarele funcþionau cu lumina galbenã intermitentã, deci erau intr-un „stand by”, ºi in intersecþie nu staþiona nicio maºinã. In mod normal, dacã semaforul funcþiona, pe cel puþin una dintre artere am fi avut maºini. Am stat de vorbã cu mai mulþi ºoferi, angajaþi ai magazinelor din apropierea podului Decebal. Aceºtia s-au arãtat nemulþumiþi de amplasarea semaforului pe bd. Decebal. „Nu ºtiu ce minte genialã a venit cu ideea semaforului ãstuia. Nu putem ieºi cu marfa in bulevard din cauza aglomeraþiei”, a declarat unul dintre ºoferi. Bucla buclucasa Cele douã semafoare nu sunt singurele din oraº care mai mult incurcã decat ajutã. Spre exemplu, cel de la „Buclã” (intersecþia str. Victoriei – str. Iuliu Maniu). Aici, pentru 5–6 maºini care vin de pe str. Iuliu Maniu, zeci de maºini aºteaptã in intersecþia respectivã. Uneori, cozile ajung panã la podul din apropiere. Unde este eficienþa acestui semafor (care costã in jur de 20 de mii de euro), nu putem ºti. Deºi existã multe alte soluþii. Din spusele ºoferilor de taxi, am dedus cã mult mai eficientã ar fi desfiinþarea semaforului ºi obligarea maºinilor ce vin de pe str. Iuliu Maniu sã vireze dreapta (accesul fiind foarte lejer, una din cele trei benzi este aproape permanent liberã), iar cei care doresc sã vireze stanga, sã ocoleascã spaþiul verde pe care este amplasatã celebra „spanzurãtoare”. Dar, cum sã desfiinþezi un semafor, dacã tot l-ai instalat? Panã la urmã ºi Comisia de Circulaþie trebuie sã aibã o activitate. Preºedintele acesteia, directorul Vasile Barbul, ne-a declarat cã semafoarele sunt foarte utile, chiar dacã se creeazã aglomeraþie. El a spus cã in acest fel, ºoferii vor fi nevoiþi sã circule ºi pe strãduþe, nu numai pe arterele mari. O idee mai ciudatã nici cã am fi putut auzi. Panã acum, ºoferii nu au observat eficienþa folosirii drumurilor secundare, dar, brusc, vor avea o revelaþie a fluidizãrii circulaþiei. Ideea folosirii strãduþelor ar fi o soluþie, intr-adevãr, numai cã cele mai multe trebuie mult imbunãtãþite panã vor deveni circulabile cu adevãrat. Gropile, asfaltul puternic degradat, numeroasele maºini parcate de ambele pãrþi ale drumurilor ii fac pe ºoferi sã ocoleascã acele zone. Eventual, infiinþarea unor locuri de parcare sau garaje ºi reabilitarea drumurilor ar fi o soluþie. Vestea bunã este cã panã in 2009, in municipiu se va mai amplasa doar un singur semafor – intersecþia str. Vasile Lucaciu – str. Electrolizei. Evident, tot o zonã in care „caºtigul” va fi mult mai mic decat beneficiile. „Romanii merg dupa ureche” „Datorita traficului foarte intens de pe bd. Decebal, a aparut, practic, imposibilitatea virajului la stanga, de pe st. George Cosbuc, pe acest bulevard. Cei care veneau de pe str. Cosbuc nu puteau intra pe bd. Decebal in conditii normale. Pentru ca circulatia pe bd. Decebal este de zece ori mai mare decat pe str. Cosbuc. Soferii mai insistenti sau cei de pe autobuz fortau intrarea pe bulevard. Semafoarele au rolul de a reglementa circulatia rutiera nu numai intr-o intersectie, dar chiar si in oras. Baia Mare este unul dintre cele mai „motorizate” orase din tara. Trebuie sa ne obisnuim cu semafoarele. Romanii nu sunt invatati sa respecte reguli si merg dupa ureche. Cei care nu doresc sa stea la semafor nu au decat sa ocoleasca acea zona si astfel vom decongestiona bd. Decebal, cel mai aglomerat din oras. Baimarenii trebuie sa inteleaga ca daca nu au neaparata nevoie sa circule pe bulevardul respectiv, sa o faca prin alta parte. In primele zile, oamenii au fost derutati, dar acum este in regula. Chiar ieri am fost acolo si am stat vreo trei ore. Nu mai sunt probleme. Cat despre accesul pentru cei care vireaza la dreapta, nu se poate face o scoatere de sub semafor, numai acolo unde permite spatiul. Daca este semafor, nu se poate sa dai liber la dreapta, chiar daca nu vine nicio masina. Asa ceva nu se face in Uniunea Europeana. E specific tarilor bananiere. Desi am vazut in Romania multe semafoare de acest gen. Noi aplicam mai multe programe de semaforizare, in functie de ore. Sunt semafoare inteligente, care pot fi programate”, a declarat Vasile Barbul, directorul Directiei de Servicii Publice din cadrul Primariei Baia Mare. Semafoarele or fi inteligente, ne intrebam cum sunt cei care le programeaza... Ciprian DRAGOS ciprian@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.