Curs valutar
Euro
4.5680 RON
Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlinÄ
5.1744 RON
Forint unguresc
1.4823 RON
RecomandÄrile Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziČii, filme, cÄrČiNewsletter
Ultimele comentarii
bonta emese pe 29.02.2024 la 09:22
Domnilor ziaristi, sunteti intr-o grava eroare din nou, sunt in muzeu de pe vremea lui Ceausescu, domnul Alexa
G. Buju pe 16.01.2024 la 01:04
Felicitari lui !
Bun si de cinste Morosan !!
De mirare e ca polutucii din acelashhh aluat moroseni nu fac
Pompiliu Barbu pe 14.11.2023 la 16:08
Un om deosebit! De ar face fiecare roman pe sfert din ce a facut acest om Romania ar fi departe!
Nelu BotiČ pe 29.09.2023 la 14:27
1. Stimate domnule Teremtus, cu tot respectul, vreau sa va comunic faptul ca Bonta Emese nu va respecta.
2.
Luni , 16 Iulie , 2007
Dictionar. Centrul Artistic Baia Mare Valér Ferenczy
Intaiul nascut dintre cei trei copii–artisti ai familiei celebrului pictor baimarean Károly Ferenczy (mama, austriaca Olga Fialka a cochetat la randul ei cu arta), Valér Ferenczy a vazut lumina zilei in Slovacia (la Kremnica, 22.11.1885), s-a stabilit la Baia Mare dimpreuna cu familia in 1898. Aici a studiat, s-a casatorit si a activat pana la sfarsitul anilor 1930, dupa care s-a stabilit definitiv la Budapesta, unde a activat pana la sfarsitul vietii (23.12.1954).
Valér Ferenczy face parte din prima generatie de artisti baimareni formati profesional in mediul artistic local, creatia sa timpurie fiind exemplara, in acest context, pentru definirea ambiantei artistice si a modelului educatiei artistice activate la Baia Mare in vremea de inceput a istoriei Centrului Artistic local. In sens stilistic, viziunea sa estetica se aseaza undeva la confluenta impresionismului si postimpresionismului, dezvoltand un discurs plastic relativ moderat care se situeaza in zona care a legat si echilibrat tendintele mai marcat inovatoare de cele conservatoare, asa cum s-au manifestat ele in arta baimareana a anilor 1910-1920. Educatia Si-a inceput studiile de foarte timpuriu, mai intai in familie, sub indrumarea parintilor sai, apoi la Baia Mare – mai intai in ambianta coloniilor de vara ale Scolii Hollósy (intre 1896-1901), iar intre 1902 si 1906 in cadrul cursurilor de desen si pictura desfasurate in Scoala Libera de Pictura. In paralel, si-a desavarsit educatia artistica, timp de aproape cinci ani, in cele mai importante centre universitare europene, frecventand succesiv Academia Regala Bavareza din München (1903), Scoala particulara berlineza a pictorului secesionist german Lovis Corinth (1904-1905), respectiv Academiile Colarossi si Julian de la Paris (1906). A audiat cu intermitente cursurile Scolii superioare de arte frumoase de la Budapesta, iar in 1914 a studiat tehnica gravurii la Paris, cu H. Peets. Activitatea la Baia Mare Pe parcursul acestei indelungate perioade de formare intelectuala, Valér Ferenczy a dobandit o temeinica cultura plastica de tip clasic care i-a croit intreaga creatie pe tiparul unei viziuni moderate, in numele careia avea sa refuze radicalismul modernist care a contaminat elitele generatiei sale. Revenind anual la Baia Mare, el s-a incadrat in framantata viata artistica locala alaturi de grupul traditionalist al adeptilor asa-zisului “specific pictural baimarean”. Din 1907 a activat independent, in 1911 a participat la fondarea Societatii Pictorilor Baimareni, iar in 1912 i s-a atribuit unul dintre atelierele nou construite in Colonia pictorilor. A obtinut cetatenia romana in 1919 si s-a casatorit cu pictorita Etta Sárossy in 1921, iar intre 1926-1927 a predat desenul in cadrul Scolii Libere de Pictura. Nemultumiri de ordin personal l-au determinat sa demisioneze din Societate in vara anului 1927, dupa care si-a predat atelierul si a parasit Baia Mare, stabilindu-se definitiv la Budapesta. Din intreaga sa cariera artistica, perioada baimareana s-a dovedit a fi cea mai fructuoasa, Valér Ferenczy desfasurand o bogata activitate de creatie in domeniul picturii si graficii de reproducere (gravurii cu acul). In ciuda efortului de a se sustrage tutelei opresive pe care autoritatea creatiei parintelui sau o exercita asupra constiintei publice, creatia sa a ramas fidela acelui ideal – realist in spirit, de atmosfera impresionista, si moderat postimpresionist in forma si tehnica picturala – pe care Károly Ferenczy l-a impus la Baia Mare si care avea sa genereze, in timp, frecvent invocatul cliseu al “stilului picturii baimarene”. Pe de alta parte, prin numeroasele sale participari la expozitii organizate la Baia Mare si in principalele centre urbane transilvanene (Cluj – 1921, 1922; Oradea – 1920, 1923; 1924; Satu Mare – 1922, 1926; Timisoara – 1922, 1927, etc.) Valér Ferenczy s-a dovedit a fi fost unul dintre cei mai dinamici artisti baimareni din perioada interbelica, picturile si gravurile sale reprezentand, astazi, una din marcile individuale bine personalizate ale pluralismului artistic si estetic dezvoltate in mediul Centrului Artistic Baia Mare.
Tiberiu ALEXA
director, Muzeul Judetean de Arta «Centrul Artistic Baia Mare»
Comentariile celorlalČi
Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.
ComenteazÄ acest articol
AdaugÄ un comentariu la acest articol.