• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Sambătă , 20 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 6 August , 2007

Dictionar. Centrul Artistic Baia Mare 111 Jan Anton Austen

Printre componentii „falansterului” studentesc polonez coagulat la Baia Mare in vremea coloniilor temporare hollósiene (1896-1901), Anton Austen ramane pana astazi o figura mai degraba enigmatica. Intr-o oarecare masura faptul se explica si prin pozitia marginala pe care personalitatea artistului pare sa o ocupe in chiar istoriografia artei poloneze moderne. Si totusi, dincolo de umbrele care ii invaluie astazi profilul intelectual si profesional, se itesc datele unei biografii proteice care il inscriu pe Anton Austen in galeria atat de numeroasa a creatorilor din Europa rasariteana pe nedrept trecuti (temporar?) in uitare. Anton Austen s-a nascut, si-a desfasurat ce-a mai mare parte a activitatii creatoare si a murit la Varsovia (09.01.1865 – 04.01.1938), unde s-a manifestat ca pictor, grafician, critic si teoretician de arta. Educatia artistica Si-a inceput studiile cu Alexandr Kamíñski si Wojciech Gerson (1883/89) in metropola Poloniei, in ultimii doi ani beneficiind si de o bursa de studii pe care i-a acordat-o Societatea pentru Incurajarea Artelor Frumoase «Zachêta». Intre 1889/92 isi completeaza studiile la Academia Julian, sub indrumarea lui Jules Lefebvre, Tony Robert–Fleury si Benjamin Constant. De asemenea, petrece cateva sejururi in localitati de pe coasta regiunii Bretagne. In acest context se familiarizeaza cu pictura in plein air, experimentand peisagistica rurala si marina. Dupa o scurta revenire in tara (1893/95), perioada din care dateaza, cel mai probabil, legaturile sale cu puternica grupare artistica poloneza de la München – inclusiv cu cercul münchenez al Scolii particulare de pictura Simon Hollósy, petrece un al doilea stagiu de studii in Franta (1895/99). De aceasta data, lucreaza independent in cartierul parizian Montmartre, precum si in cateva localitati rurale. Acest al doilea episod biografic francez reprezinta contextul in care s-a petrecut contactul lui Anton Austen cu Centrul Artistic Baia Mare. Activitatea la Baia Mare Informatiile documentare pe care le cunoastem sugereaza ca Anton Austen nu va fi fost unul dintre familiarii cercului scolii lui Hollósy. Faptul rezulta din imprejurarea ca presa baimareana de epoca i-a consemnat numele in forme onomastice incorecte: „Auskerin (Rusia) (cf. NaVi, XXIII, 1897, nr. 17), respectiv „Benjamin Austeim (Rusia)” (cf. NaVi, XXIII, 1897, nr. 19). Literaturile memorialistica si stiintifica de mai tirziu aveau sa retina ambele forme onomastice corupte, fara a identifica personajul si, implicit, fara a rectifica in mod corespunzator grafia numelui artistului. Am stabilit si publicat identificarea cu Jan Antonin Austen pentru prima oara in seria noua a cotidianului baimarean Graiul Maramuresului (III, 1991, nr. 398-399, p.5). Asadar, il regasim pe Anton Austen la Baia Mare in 1896 printre participantii la prima colonie temporara de vara, alaturi de un mai numeros grup de artisti si studenti münchenezi. Detaliile biografiei sale indica faptul ca ar fi venit de la Paris, intrerupandu-si pentru cateva luni cea de a doua sedere in Franta. Acest episod biografic este cu totul ignorat astazi, iar insasi prezenta artistului la Baia Mare pare sa fie surprinzatoare, fie si macar pentru motivul ca amanuntele probabilei sale legaturi cu Münchenul artistic sunt deocamdata nerelevate. In plus, fiind deja un artist pe deplin format la varsta de 31 de ani, este de banuit ca nu nevoia de a studia sub indrumarea lui Hollósy il va fi atras aici. Mai degraba am putea presupune ca motivul venirii lui la Baia Mare va fi fost legat de posibilitatea consumarii unei experiente plein air-iste, intr-un spatiu etno–cultural european necunoscut. Nu trebuie exclusa nici ipoteza ca Austen sa fi fost tentat de oportunitatea participarii la editia initiatica a unei colonii internationale pe cale de constituire. Poate ca participarea i-a fost mijlocita de Szymon Buchbinder, alt artist polonez apropiat de cercul münchenez al scolii lui Hollósy, care a participat el insusi la colonia baimareana din 1896. Detaliile legate de activitatea lui Austen la Baia Mare sunt deocamdata necunoscute. Putem doar banui ca va fi lucrat independent de grupul studentilor lui Hollósy, dupa cum de asemenea este de presupus ca a realizat, la fel ca ceilalti colonisti, atat studii de atelier, cat si peisaje in plein air. Creatia si personalitatea S-a intors definitiv in tara natala in 1899, iar intre 1900 si 1925 a participat frecvent la manifestarile expozitionale din Varsovia si Cracovia. In 1904/05 a predat desenul la Scoala de arta pentru femei «A.Conti» din Varsovia. Ca urmare a cresterii prestigiului sau pedagogic, Anton Austen deschide in 1911 propria Scoala de pictura peisagistica in plein air. Faptul evoca in mod evident modelul pedagogic hollósian coagulat in coloniile baimarene organizate pentru studentii Scolii Hollósy, model la a carui initiere pictorul polonez participase in 1896. Bogata si relativ diversa, creatia sa a parcurs traseul evolutiv de la realismul narativ si anecdotic, catre rafinamente art nouveau. Pana catre 1920 publica desene, vignete, schite si diverse lucrari grafice, dintre care cele concepute ca ilustratii la texte literare releva structuri stilistice care afiliaza arta lui Anton Austen la idealurile sincretismului cultural, asa cum au fost ele promovate de exponentii polonezi ai simbolismului si «artei 1900». In finalul carierei, artistul polonez avea sa elaboreze o formula stilistica de maturitate inrudita cu impresionismul. Se citeaza frecvent preferinta sa speciala pentru peisajul marin, compozitii si peisaje compozitionale figurative cu scene si motive din viata cotidiana, nuduri si portrete. Dupa cel de al doilea razboi mondial, opera lui Jan Anton Austen a intrat intr-o nemeritata si prelungita marginalizare. Marile sinteze expozitionale de arta poloneza moderna l-au ocolit sistematic. In ultima jumatate de secol, muzeografia poloneza pare sa trateze cu o anumita prudenta creatia acestui enigmatic artist, lucrarile sale absentand din expozitiile permanente ale celor mai importante institutii muzeale din Polonia. Tiberiu ALEXA director, Muzeul Judetean de Arta «Centrul Artistic Baia Mare»

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.