Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Dialoguri virtuale / Una caldă, alta rece
Întrebare: La începutul lunii octombrie 2014, Institutul de Statistică a Uniunii Europene a comunicat date referitoare la rezultatele economice ale celor 28 de state care compun Uniunea. Care sunt principalele referiri la economia României?
Răspuns: Să începem cu bucuria: Volumul vânzărilor cu amânuntul, principalul indicator al consumului populaţiei este în creştere în lunile martie-august 2014, comparativ cu aceleaşi intervale ale anului 2013.
Î.: Care ar fi cifrele care susţin această afirmaţie?
R.: Volumul comerţului cu amănuntul în România a avut creşteri în anul 2014, în lunile: martie - cu 13,4%, aprilie - cu 4,6%, mai - cu 10,3%, iunie - cu 10,1%, iulie - cu 6,4%, august - cu 4,7%.
Î.: Un alt detaliu care ar fi?
R.: Identic cu titlul articolului, deci una rece: Producţia în construcţii a scăzut. Astfel: Producţia a scăzut abrupt în anul 2014: în ianuarie - cu 14,2%, februarie - cu 16,8%, martie - cu 2,5%, aprilie - cu 6,8%, mai - cu 9,5%, iunie - 13,1%, faţă de lunile similare ale anului 2013.
Î.: Respectând regula jocului, ar trebui să avem şi una caldă?!
R.: Da, există şi poate cea mai importantă: Schimbarea motorului de creştere economică a României de la exportul net din anul 2013, la consumul intern în 2014. România a continuat să aibă creştere: în februarie - cu 9,6%, martie - cu 9,8%, aprilie - cu 2,1%, mai - cu 15,2%, iunie - cu 9,9% şi iulie - cu 5,1%, comparativ cu lunile similare ale anului 2013.
Î.: Ce semnificaţie au aceste cifre, raportat la viaţa fiecărui român?
R.: Este o situaţie similară cu marile economii. Doresc să amintesc doar cea din Statele Unite ale Americii, când la cumpărare cetăţeanul acestei ţări se orientează în primul rând spre mărfurile din producţia internă, ( bineînţeles mărfurile realizate în State nu sunt „păcăleli” ), are posibilitatea să le compare cu produse din alte ţări, şi astfel, crescând cererea, conduce la creşterea ofertei de pe piaţă şi, în consecinţă, stimulează producţia, iar aceasta se manifestă în creştere economică. Ceea ce am afirmat se referă la volumul vânzărilor cu amănuntul.