Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Dialoguri virtuale / Un forum cu tâlc
Întrebare: Care sunt priorităţile chineze vis-a-vis de această zonă?
Răspuns: Un efort constant pentru dublarea volumului comerţului cu ţările central şi est europene, care, de alt fel, s-a dublat în ultimii cinci ani şi declararea anului 2014; „Anul relaţiilor economice dintre China şi ţările participante la Forumul economic de la Bucureşti ”
Î.: Cum vede partea chineză derularea raporturilor comerciale?
R.: Doresc un aflux de produse alimentare spre China;
Creşterea importului de echipamente străine spre China;
Participarea chineză la proiecte mari de infrastructură;
Orientarea spre pieţe care să le asigure cererea tot mai mare de energie a Chinei;
Preluarea de către chinezi a unor companii cu tehnologie avansată din Marea Britanie şi din alte ţări europene;
Creşterea numărului de turişti chinezi spre Europa.
Î.: Sub aspectul creditării, care este poziţia chineză?
R.: Vor să deschidă o linie de creditare de 10 miliarde de dolari, linie care poate fi extinsă în cazul în care realitatea o s-o impună.
Î.: Care sunt caracteristicile politico-economice ale Chinei?
R.: Este ţara cu un singur partid, similar ţărilor foste din lagărul comunist, până înainte de ’89 în care proprietatea supra pământului este exclusivă a statului; Guvernanţii chinezi doresc consolidarea relaţiei Guvern – piaţă, însă, cu accent pe piaţă şi nu pe intervenţii administrative.
Î.: Care sunt realităţile româneşti în raporturile comerciale cu China?
R.: Avem o balanţă de plăţi deficitară: exportăm anual bunuri şi produse în valoare de 500 milioane $ şi importăm în valoare de 2 miliarde $.
Î.: Care au fost temele economice discutate la Forum din partea noastră?
R.: Au fost teme legate de siguranţă energetică, respectiv problema modernizării hidrocentralei de la Tarniţa, a unor termocentrale, extinderea reactoarelor de la centrala noastră nucleară, proiecte de infrastructură rutieră: autostrada Piteşti - Craiova, trenul de mare viteză Viena - Bucureşti - Constanţa, modernizarea aeroportului Otopeni.
Î.: Care este poziţia chineză în această problemă?
R.: În sectorul energetic, China doreşte să participe cu 8,5 miliarde dolari. Să fim însă foarte clari: China nu vine cu bani. China vine cu investiţii, ceea ce înseamnă tehnologie, forţă de muncă şi anumite materiale de construcţii.