Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Dialoguri virtuale. Să ne cunoaștem altfel combatanții
(ultima parte)
Întrebare: În loc de concluzii...
Răspuns: Vin vremuri „complicate”, cum spun economiștii. Vremuri grele, în termeni mai simpli. Vacanța de pace de peste 75 de ani s-a cam terminat. Nu va fi neapărat o penurie alimentară, dar prețurile la alimente și la utilități se vor stabiliza la niveluri superioare.
Benzina ar putea ajunge la peste 9 lei, ceea ce va limita pe de o parte excursiile/ vacanțele la volanul mașinii pe distanțe foarte mari și va scumpi transportul (inclusiv al mărfurilor alimentare, ceea ce se va observa la raftul din supermarket). Șomajul ar putea crește.
Firmele își vor amâna prima dată cheltuielile de publicitate și vor pune pe hold investițiile, ceea ce va complica și mai tare situația.
Cu doar două zile înainte de invadarea Ucrainei, economistul-șef al BRD, Florian Libocor, avertiza: „Punând lângă această inflație galopantă contracția economică și șomajul în creștere modestă, nu putem să nu ne gândim că asistăm la un acut fenomen de stagflație”.
Mă uit la evoluția sectorului construcțiilor, unde s-au înregistrat contracții pe ambele paliere. Cu toții știm că sectorul construcțiilor încorporează rezultatul celorlalte sectoare. Pentru a face o construcție, ai nevoie de foarte multe produse care sunt rezultantele celorlalte sectoare. Dacă sectorul construcțiilor se contractă.
Î.: Războiul împiedică accesul în UE al unor resurse esențiale!
R.: Chiar și în prezent, dar cu tendința de creștere a influenței negative:
- este împiedicat accesul în UE al unor resurse esențiale, de la energie și îngrășăminte, până la produse chimice și agricole esențiale.
- acestea sunt dublate de creșterea explozivă a prețurilor.
Î.: Se poate explica de ce forțele ruse s-au concentrat pe ocuparea zonei estice și sudice ale Ucrainei?
R.: Porturile se află de-a lungul Mării Azov – care este legată de Marea Neagră printr-o strâmtoare care trece printre Rusia și Crimeea, pe care Rusia a anexat-o în 2014 – și pe coasta Mării Negre mai la vest. Porturile din sud-vest, Odesa, Pivdennyi, Mykolayiv și Chornomorsk, gestionează aproape 80 la sută din exporturile de cereale ale Ucrainei.
Î.: Pot guvernul și partidele politice să fie acuzate de incapacitatea de a gestiona criza prețurilor, energiei, alimentelor, sanitară?
R.: Nu prea. Eventual prin aplicarea „corectitudinii politice” în economie. Răul este în construcția întregului sistem economic mondial, construit pe un singur scop – profitul. Deci, să ne așteptăm și la alte forme de criză.