Curs valutar
Euro
4.5680 RON
Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc
1.4823 RON
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
bonta emese pe 29.02.2024 la 09:22
Domnilor ziaristi, sunteti intr-o grava eroare din nou, sunt in muzeu de pe vremea lui Ceausescu, domnul Alexa
G. Buju pe 16.01.2024 la 01:04
Felicitari lui !
Bun si de cinste Morosan !!
De mirare e ca polutucii din acelashhh aluat moroseni nu fac
Pompiliu Barbu pe 14.11.2023 la 16:08
Un om deosebit! De ar face fiecare roman pe sfert din ce a facut acest om Romania ar fi departe!
Nelu Botiș pe 29.09.2023 la 14:27
1. Stimate domnule Teremtus, cu tot respectul, vreau sa va comunic faptul ca Bonta Emese nu va respecta.
2.
Luni , 28 Martie , 2011
Dialoguri virtuale / Pretul carburantilor
Intrebare: Aproape zilnic, aidoma starii vremii, ni se comunica si se comenteaza preturile carburantilor. Care este motivul?
Raspuns: Problema este mai complexa. E legata de conditionalitatile functionarii economiei de schimb.
Actuala dezvoltare a societatii, in toate domeniile, se bazeaza pe schimb. Incepand cu schimbul de idei pana la schimbul de marfuri. Acest fenomen a dus la cresterea bogatiei indivizilor si, in consecinta, a natiunilor. Schimbul a condus la scoaterea la suprafata a limitelor economiei autarhice. In acest context apare un raspuns indirect, in sensul ca, cea care conditioneaza impartirea profitului este viteza. Printre care, bineinteles si viteza de transfer a produselor din circuitul comercial.
I.: Ce rol are atunci pretul carburantilor?
R. : Tot ceea ce se misca are in componenta sa un consum de energie. Suntem o societate energofaga. Deocamdata cea mai mare parte a consumului de energie este bazat pe combustibili fosili. Acesta este si motivul pentru care in programele nationale si internationale se solicita cresterea ponderii din total energie consumata a energiei neconventionale (eolian, forta valurilor, energia atomica, energia solara etc. )
I.: Se incearca spargerea unui monopol ?
R.: Intr-un fel – DA. Se stie ca situatia de monopol este dusmanul economiei de piata. Deci putem vorbi, in prezent, de un monopol al energiei bazate pe surse neregenarabile. Deci interesul pentru pretul carburantilor este justificat, fiindca, vrem nu vrem, intra insidios in viata noastra cotidiana.
I.: Cum se formeaza pretul carburantilor?
R.: In principiu, indiferent de tara, pretul carburantilor are doua componente. Pretul la producator si diferite taxe incluse de guverne.
I.: Care este situatia in Romania?
R.: Nu difera de alte tari, decat in privinta taxelor. Din surse publice taxele care se aplica la noi sunt:
* Acciza (se mai numeste taxa de lux)
* Taxa de drum
* Taxa de solidaritate (acoperirea prejudiciului falimentului Bancorex), la toate aceste taxe plus pretul producatorului se aplica TVA – ul.
I.: Atunci cat revine statului si cat producatorilor?
R.: Daca producatorului ii revine o parte, statului ii revin de aproape trei ori mai mult.
(Va urma)
Stefan GONCZI
Comentariile celorlalți
Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.
Comentează acest articol
Adaugă un comentariu la acest articol.