• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Joi , 14 Noiembrie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Vineri , 22 Aprilie , 2016

Dialoguri virtuale / Parcă se vede o luminiţă la capătul tunelului

Întrebare: Care este istoria platformei „Uber”?

Răspuns: Uber este o companie americană care a lansat aplicaţia în anul 2010, oferindu-le clienţilor posibilitatea de a închiria rapid limuzine cu şofer. Ulterior, pe fondul competiţiei cu jucători mai mici, compania le-a oferit clienţilor şi posibilitatea de a comanda taxiuri sau maşini cu tarife mai mici decât limuzinele.

În iunie 2014, compania era prezentă în aproape 140 de oraşe din circa 40 de ţări şi avea milioane de clienţi. Tot în iunie 2014, compania avea 900 de angajaţi şi percepea un comision între 20% - 25% de la şoferi.

În iunie 2013, valoarea companiei era evaluată la 3,5 miliarde, iar în iunie 2014, valoarea era de 18 miliarde de dolari.

 

Rep.: Care sunt criticile la adresa economiei colaborative?

R.: Websituri de ştiri şi reviste, îndeosebi cele americane, au criticat partea „pentru profit” a economiei colaborative care „extrage” profitul prin scurt circuitarea anumitor costuri precum taxelor, asigurării şi evitarea regulamentelor pe care afacerile înregistrate trebuie să le respecte. În Statele Unite ale Americii şi în multe oraşe europene, taximetriştii au protestat, iar aplicaţia Uber a fost interzisă în locuri, cum ar fi, Paris, Sofia, Lisabona, Madrid, Barcelona Amsterdam, Copenhaga şi Berlin. Uber a ajuns să ducă la proteste pe scară largă, la blocarea oraşelor şi la intervenţia autorităţilor care s-au văzut nevoite să modifice legislaţia în domeniu.

Taximetriştii profesionişti şi autorităţile susţin că aplicaţia generează concurenţă neloială, întrucât şoferii Uber nu sunt obligaţi să se conformeze legilor de profil, nu trebuie să plătească taxe specifice taximetriei şi nici nu li se cere vreo licenţă. Protestele nu au făcut nimic altceva decât să crească şi mai mult popularitatea aplicaţiei. În România, odată cu modificarea Legii nr.38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere, Uber este interzis a fi practicat de către şoferi fără ca aceştia să aibă licenţă de transport persoane. Aplicaţia este utilizată în Bucureşti, Cluj-Napoca şi poate şi în alte oraşe.

 

Î.: Ce se poate spune la finalul acestui interviu?

R.: Este un model care are un mare viitor, deşi deranjează modelele încremenite ale prezentului.

Este suficient să reamintim faptul că modelul economic al economiei colaborative se bazează pe folosirea în comun sau integrarea calificării şi a experienţei participanţilor, cât şi a bunurilor şi serviciilor. Parcă se vede o luminiţă la capătul tunelului.

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.