Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Dialoguri virtuale / Parcă se vede o luminiţă la capătul tunelului
Întrebare: În ultimii ani au apărut un număr de organizaţii care încearcă să promoveze economia colaborativă şi să conecteze participanţii pentru a facilita tranzacţiile. Puteţi să ne daţi câteva exemple?
Răspuns: Sunt foarte multe platforme:
The People Who Share: înfiinţată de Benita Matofska în ianuarie 2011, în Marea Britanie. Este o organizaţie nonprofit a cărei misiune este să popularizeze şi să extindă economia colaborativă. Ei duc o campanie mondială în acest sens. În 2013 campania a mobilizat 70 de milioane de oameni în 192 de ţări. În 2014 „Ziua mondială a colaborării” (Global Sharing Day) a fost sărbătorită pe 1 iunie.
OuiShare: organizaţie nonprofit franceză care intenţionează să adune într-o o reţea mondială cât mai mulţi participanţi în economia colaborativă. Au început în Franţa în 2012 şi sau extins în Europa, America de Sud şi în Orientul Apropriat.
Shareable: Un centru nonprofit de ştiri şi informaţii pentru economia colaborativă care publică şi principala publicaţie online la nivel mondial despre economia colaborativă.
CollaborativeConsumption.com: Website creat de Rachel Botsman după publicarea cărţii ei ‘What’s Mine is Yours’ (2010). Portalul este o resursă online pentru consumul colaborativ în întreaga lume şi un punct de legătură pentru membrii acestei comunităţi. Ei oferă ştiri, articole, evenimente, locuri de muncă, studii şi resurse preluate din canale de ştiri majore şi din bloguri ale diferitor industrii, dar creează şi articole originale.
The Mesh: Care are o listă la nivel mondială cu toate afacerile participante în economia colaborativă şi a organizat Mesh2013, o întâlnire la nivel mondial pentru „instigatorii” economiei colaborative.
Î.: La noi a intrat în subconştientul nostru „economia colaborativă” prin aplicaţia „Uber”. Cum se manifestă?
R.: Aplicaţia permite pasagerilor să se conecteze direct prin -ul telefonului mobil cu cea mai apropiată maşină cu şofer înregistrată în baza de date a Uber. Contractarea serviciului şi plata se desfăşoară exclusiv prin intermediul Uber şi nu personal cu şoferul. La destinaţie, pasagerul nu achită fizic nimic. Tariful este calculat de program în funcţie de distanţă, viteză şi condiţiile de trafic. Serviciile nu se plătesc fizic, contravaloarea călătoriei este reţinută în mod automat de pe cardul clientului prin intermediul contului de client.
Şoferii îşi primesc banii într-un depozit şi au dreptul la o anumită cotă din nota de plată, restul rămânând companiei. Compania nu lucrează cu companii de taxi obişnuite, ci cu companii de transport şi cu şoferi individuali. Şoferii înscrişi în aplicaţie pot munci când vor şi cât vor.