Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Dialoguri virtuale / Inflaţia – Deflaţia
Întrebare: Se vorbeşte în permanenţă de inflaţie, acum şi de deflaţie, se încearcă să se facă o legătură directă cu datoriile suverane, de „strângerea curelei”, de economie autarhică etc. etc. Care este situaţia Japoniei?
Răspuns: Japonia este într-o situaţie similară majorităţii statelor lumii. Împrumuturile acumulate depăşesc dublul produsului intern brut (România stă, din acest punct de vedere, mult mai bine, suntem îndatoraţi cu doar aproape de 40% din P.I.B.-ul, nostru).
Î.: De ce economiştii japonezi şi, în general, economiştii consideră situaţia deflaţionistă periculoasă?
R. : Banii nu au fost concepuţi pentru a fi depozitaţi. Banul nu este un scop în sine, ci un instrument, deci economisirea nu stimulează spiritul de a investi, de a te dezvolta, deci conduce la stagnare.
Î.: Cum doresc japonezii să genereze inflaţie?
R.: În scopul generării inflaţiei, Banca Naţională a Japoniei doreşte să cumpere de pe piaţă acţiunile statului şi astfel B.N.J. să apară pe piaţă ca principalul investitor. În schimb, acordă băncilor comerciale bani reali, infuzând capital în economie. Este o manevră subtilă de a “tipări” bani.
Î.: În istorie nu au mai fost asemenea experimente ?
R.: În Gemania anilor ‘30 s-a încercat un proces similar.
Î.: Care este riscul unui asemenea demers?
R.: Este ca procesul inflaţionist să nu se poată stăpâni. Faţă de anii ’30, pieţele de capital sunt deschise. Există riscul apariţiei a marilor speculatori. Să nu-l uităm pe Soros, care a reuşit să pună sub semnul întrebării stabilitatea monetară a unei mari puteri financiare.
Î.: Care este limita până unde se vrea să se ajungă în Japonia?
R.: Tendinţa japonezilor este de a ajunge la un nivel al inflaţiei de 3-4 %.
Î.: Cum este privit în lume acest demers?
R.: Statele Unite ale Americii şi statele din Uniunea Europeană privesc cu îngrijorare acest experiment, întrucât yenul japonez se plasează pe piaţă într-o poziţie avantajoasă. Mărfurile japoneze câştigă în mediul concurenţial.
Î.: Aceaste tevaturi au ecouri şi în alte părţi ale lumii ?
R.: Ecourile sunt mari. De exemplu, o informaţie care agită apele din Marea Britanie este cea legată de un eventual referendum privind rămânerea sau părăsirea ţării din Uniunea Europeană.
Motivul declanşării este câştigarea în recentele alegeri locale a unui procent de 17% de către un partid, considerat extremist, care susţine ieşirea Marii Britanii din Uniunea Europeană, limitarea accesului pe teritoriul ţării a forţei de muncă străină etc.
Î.: Noi, românii, cu ce ne alegem din această agitaţie ?
R.: Cu spectacole în mass-media.