Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Dialoguri virtuale / Homo economicus cu două aripi
Întrebare: Este interesantă şi intervenţia lui Gauguin?!
Răspuns: Paul Gauguin adaugă la întrebarea: „Cine suntem noi?” „De unde venim?” şi întrebarea „Încotro ne ducem?”. Ştiinţa ar putea răspunde la întrebarea a doua iar religia la ultima. Deci este vorba de cele două aripi ale aceleaşi cunoaşteri care nu ar ajunge departe dacă s-ar lipsi de una dintre ele. Aşa este şi în ştiinţele economice, trăite azi, în care din start
ne-a fost ruptă o aripă.
Î.: Şi atunci care este cauza zvârcolirilor noastre?
R.: Vrem să zburăm cu o singură aripă deşi ne-am născut cu două.
Î.: Să revenim la iluminism. Practic ce ne-a promis?
R.: Iluminismul ne-a promis libertate sporită, dreptate, neperceperea impozitului după proprietăţi funciare, să nu sărăcim lumea prin cămătărie, ne-a promis introducerea unor asemenea raporturi economice care să poată crea sistemul concurenţial, baza economiei de piaţă.
Î.: Ce a împiedicat săvârşirea promisiunilor?
R.: Sistemul monetar a devenit un monopol privat şi mecanismul care pune în mişcare acest mecanism este mecanismul cametei şi a profitului care a generat un sistem de absorbţie din economia mondială şi care este aplicată aproape plenar. Astăzi şi nu numai astăzi, sistemul economic funcţionează astfel încât este obligat să răspundă la comenzile elitei financiare mondiale.
Î.: Toată lumea achiesează la acest sistem?
R.: China începe să iasă din acest sistem ca şi alte entităţi economice mai mici dar cu toate acestea fenomenul se poate considera dominant.
Î.: Deci, practic au fost înşelate ideile iluministe?!
R.: S-a întâmplat o înşelare a ideilor iluministe, nu numai că nu a luat naştere o piaţă liberă, (Să nu uităm că părinţii pieţei libere erau conduşi de principii morale. Adam Smith a predat etica afacerilor la universităţile scoţiene, sau Ernst&Young etica), ci părinţii economiei libere au văzut că după războaie de cucerire învingătorii ajungeau în posesia proprietăţilor fără să muncească. Pe urmă pretindeau impozite după proprietăţi furate, au văzut că apar nişte sisteme parazitare care sug bani la care nu aveau nici un drept, că societatea se îndepărtează de la principiile care ar fi putut asigura o dezvoltare liberă, economia de piaţă.