Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Dialoguri virtuale. Droguri, bani şi puţină istorie
(a treia parte)
Întrebare: Care era specificitatea acestui triunghi?
Răspuns: În acest triunghi, ţăranii, populaţia majoritară, trăia din producţia de droguri. Aceştia erau obligaţi să producă opiu, condiţionaţi de a primi în schimb orez şi bunurile minime pentru a-şi duce existenţa. Pe lângă această condiţionare, în caz de refuz, deveneau militari în războiul din Vietnam.
Vietnamul acelor vremuri devine şi locul de rafinare a opiului, care în sine nu are o valoare mare. Drogurile erau transportate cu avioane în zonele de consum unde erau mulţi bani, în afara Chinei.
Deci din India, iniţial zona majoritară de producție a drogurilor, producția se mută în triunghiul amintit, în care actorii principali erau constituiți din parte a armatei lui Ciang Kai-Shek, populația din triunghi și cei care au preluat, de la englezi, puterea din acea zonă.
Î.: Cum a apărut în această „afacere” Afganistanul?
R.: O altă zonă geografică de producere a macului, inclusiv în prezent, este Afganistanul. Primii care au intrat în război au fost rușii. Cei care au finanțat forțele afgane împotriva rușilor au fost producătorii de mac, opiul. Astăzi 80% din producția mondială de opiu este în această țară.
Î.: Pe lângă opiu intra în „afacere” şi cocaina?!
R.: O altă zonă în care drogul preferat este cocaina şi nu opiul este cea a continentului american. Ținta traficanților este „Ţara Făgăduinţei”, Statele Unite ale Americii, o piaţă mare şi bogată. Poarta de intrare terestră preferată şi loc de rafinare era statul Arkansas. Marile ţări producătoare din zonă sunt Columbia şi Mexicul.
Î.: S-au făcut filme, reportaje despre „lupta” între bine şi răul legat de droguri?
R.: Paza de coastă a SUA a pornit un adevărat război împotriva ambarcațiunilor care transportau drogurile, multe din acestea au fost scufundate, fapt care a făcut comercianții de droguri să considere că această stare de fapt nu mai poate continua şi s-au așezat la masa negocierilor în Elveția, cele două părți fiind comercianții din America de sud şi cei din SUA. Astăzi transportul masiv se face cu avioane și, astfel, afacerea poate continua pe mai departe.