• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Marţi , 05 Noiembrie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Vineri , 14 Mai , 2021

Dialoguri virtuale. Chiar merită să înveți? (VIII)

Întrebare: De multe ori, persoanele fug după diplome. Nu este, în timp, o simplă păcăleală?

Răspuns: În această abordare, diploma unui individ nu este o dovadă irefu­ta­bilă a pregătirii sale, ci un simplu semnal pentru angajator, un indiciu că posesorul acestei hârtii este mai bun decât alții care îi solicită un loc de muncă. Prin natura lucrurilor, angajatorii se află într-o situație de asimetrie informațională în raport cu candidații la angajare. Deși dispun de unele date certe cu privire la postulanți, cum ar fi, de exemplu, sexul, alte aspecte importante, ca nivelul de calificare, moti­vația, caracterul etc., pot fi ocultate de solicitanți. În aceste condiții, diploma constituie un semnal transmis angajatorilor potențiali. Astfel, parcurgerea unei anumite forme de pregătire și obținerea diplomei de absolvire afe­rente, care permite transmiterea unui semnal favorabil pe piața muncii, sunt sarcini ce incumbă fiecărui individ, deoarece documentul respectiv îi creează acestuia mai multe posibilități de a găsi un loc de muncă bine plătit.
 

Î.: Care sunt afirmațiile laureatului premiului Nobel K. Arrow privind „teoria filtrului”?
R.: Teoria semnalului constituie o aplicare la studiul pieței muncii a „teoriei filtrului” elaborate de K. Arrow (laureat al Premiului Nobel pentru econo­mie în 1972). Conform acestei teorii, formarea profesională și, în primul rând, diploma servesc pentru a oferi informații cu privire la calitățile pre­zumtive ale indivizilor respectivi: inteli­gență, capacitate de muncă, per­se­­verență etc. Educația nu servește, deci, pentru dezvoltarea capacităților indivizilor, ci pentru identificarea lor în scopul recrutării pentru încadrare în câmpul muncii. Sistemele economice performante „filtrează” indivizii în funcție de calitățile umane de care au nevoie, iar amintitul economist american (de origi­ne română) analizează pe larg costurile și beneficiile acestui proces.
 

Î.: În prezent, deocamdată, economiștii vorbesc exclusiv de creștere eco­no­mică. Este caracteristica tuturor econo­miilor?
R.: O caracteristică importantă a economiilor avansate este caracterul autoîntreținut al creșterii economice. Acest fenomen derutant poate fi mai bine înțeles cu ajutorul aparatului conceptual și analitic pus la dispoziție de teoria capitalului uman, care permite tratarea progresului tehnic ca un factor de creștere economică endogen. Progresul tehnic și inovațiile (măsurate prin productivitatea globală a factorilor de producție) sunt creații ale oamenilor de știință, cercetătorilor, inginerilor etc., pregătiți prin investiții în capital uman.

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.