Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Dialoguri virtuale. Șase subiecte europene cu impact asupra României
(ultima parte)
Întrebare: Digitalizarea, un brand des invocat și monitorizat de Bruxelles pune întrebarea: vor ține pasul autoritățile cu mediul privat?
Răspuns: E un termen vag și aparent calp, care ar putea fi suplinit parțial prin „revoluția 5G” sau ceva asemănător. Cuvântul contează, însă, mai puțin. Mai importantă e constatarea că România e mai natural orientată către digital decât economii mai puternice, în primul rând din cauza lipsei tehnologiilor anterioare. Știm foarte bine cum a ajuns România o mare utilizatoare de telefonie mobilă:
fiindcă tehnologia mai veche, linia fixă, era aproape imposibil de folosit, cu liste de așteptare de luni de zile pentru instalarea unui nou aparat telefonic. La fel, România a ars aproape total etapa conexiunilor dial-up (modem telefonic), pentru a ajunge să stea bine la conexiuni fixe broadband, cu viteză mai mare, deci. Că „internetul e surprinzător de bun” în România, orice-ar însemna asta în orice fel de top, e un indiciu pentru faptul că premisele unei dezvoltări rapide continuă să existe. La acest capitol, din punctul de vedere al fondurilor de la Bruxelles, e vorba de resurse considerabile. Rămâne de văzut în ce măsură politicienii și administrația vor ști să interpreteze ezotericele obiective politice ale Europei, fiindcă nu e vorba de expansiune și funcționalitate, pur și simplu, ca în epoca expansiunii orizontale, private.
Î.: De la nemulțumire la succes?!
R.: Așa suntem noi. Lansarea, la începutul lui 2021, a platformei de vaccinare a fost întâmpinată cu un cor de nemulțumiri, în prima zi, dar site-ul a devenit relativ funcțional în scurtă vreme și, în orice caz, cu mult înaintea platformelor din alte țări europene. E drept că, până acum, cel mai puternic driver al inovației digitale a fost în România, mediul privat, de la cabliștii de pe vremuri, care și-au transformat business-urile în unele de net sau au pierdut drastic cotă de piață, la marii operatori de mobile.
Î.: Și cum vom trăi în viitor?
R.: Într-o permanentă incertitudine, temeri și stare de război.