Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Dialoguri virtuale / Adam Smith, o personalitate veșnic modernă (a treia parte)
Întrebare: Care sunt caracteristicile începutului perioadei moderne?
Răspuns: Ideile și politicile protecționiste, intervenționiste și militariste au revenit în forță la sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea, ca urmare a măsurilor luate de unii conducători politici din țările occidentale pentru a modifica rolul statului în societate. Astfel, Bismark – în Germania, Gladstone şi Disraeli – în Marea Britanie, urmați apoi de F. Roosevelt – în SUA au impus ideea responsabilității statului pentru bunăstarea populației. Acest nou tip de stat a fost numit ,,stat social” (Social State) sau ,,stat providență” (Welfare State).
Î.: Ce a rămas din ideile reformatoare ale ultimului secol?
R.: Cu toate acestea, ideile lui Adam Smith și mai ales concepția sa cu privire la ceea ce în „Avuția națiunilor” a numit „un sistem de libertate naturală” au inspirat în mod repetat, în cursul ultimului secol, pe toți cei care au acționat pentru păstrarea sau restabilirea libertății economice.
Î.: Care sunt responsabilitățile unui guvern?
R.: După părerea lui Smith, rolul și responsabilitatea guvernului într-un sistem de libertate naturală este apărarea națională, pacea internă și justiția realizată prin tribunale și poliție. El consideră că guvernul are, de asemenea, și alte prerogative, pe care știința economică actuală le numește „bunuri publice”. Astfel, guvernului îi revine sarcina organizării și finanțării educației primare, pentru ca cetățenii să fie alfabetizați și informați.
Intervenționismul guvernamental modern?!
R.: Este cât se poate de clar că, în raport cu standardele epocii actuale, în care guvernele intervin în aproape toate domeniile vieții sociale și economice, lista funcțiilor statului întocmită de Adam Smith pare limitată atât ca număr, cât și ca amploare. Concepția sa este cea a unei societăți fundamental libere, în care fiecare om trebuie lăsat să-și conceapă și să-și trăiască viața așa cum crede de cuviință, în funcție de propriile scopuri și aspirații și prin asociere pașnică și liberă cu alți oameni.