• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Joi , 18 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 11 Decembrie , 2006

Despre cum „se feliaza” bugetul...

* Doar 12 consilieri sigheteni interesati de bugetul municipiului La Sighetu Marmatiei, in cadrul a doua sedinte de consiliu local, s-au luat decizii importante pentru urbe, si s-a hotarat destinatia a 54 de miliarde lei, cu care s-a suplimentat bugetul local. Pe 30 noiembrie, respectiv 4 decembrie, CL Sighet s-a intrunit in doua sedinte (ordinara si extraordinara), pentru a hotari destinatia unor sume importante intrate in visteria localitatii, si pentru a lua o serie de decizii cu impact pe termen mediu sau lung. Initial, convocatorul includea doar trei proiecte de hotarare, dar apoi lucrurile s-au complicat. In prima sedinta, unde majoritatea consilierilor a fost prezenta, s-a aprobat lista beneficiarilor de abonamente lunare gratuite pentru autobuzele ce efectueaza transport urban si s-a modificat un Plan Urbanistic de Detaliu referitor la strada Tractorului, unde se va edifica un grup de locuinte, la limita extravilanului. A urmat predarea catre Compania Nationala de Investitii SA a unui teren de 900 mp, in vederea construirii salii de sport a Scolii generale „George Cosbuc”, pentru ca asa cer procedurile. Un punct „fierbinte” a fost cel privind fixarea unor taxe speciale de tranzit a punctului de frontiera Sighetu Marmatiei-Solotvino („taxa pentru podul lui Bledea”), de la Podul Istoric, care desi este finalizat ramane inchis circulatiei. Desi ucrainenii nu au vreo lege privind asemenea feluri de taxe, ai nostri s-au grabit sa o puna in aplicare, pentru a frana la maxim potentialul tranzit al transfrontalierilor prin vama Sighet. Adevarul este ca taxa este descurajanta, iar cei care s-au gandit sa faca un „mic comert de frontiera” vor fi serios impiedicati de acest nou bir. Sumele incasate astfel de municipalitate urmeaza a fi utilizate integral pentru lucrarile de intretinere a podului si pentru asigurarea curateniei in zona punctului de trecere a frontierei. Directia Venituri a primariei a calculat un trafic zilnic de 100 de autovehicole, ceea ce ar urma sa aduca anual la bugetul local 3,65 miliarde lei. Din acesti bani s-ar putea retribui patru angajati cu curatenia (fiecare cu un salariu de 10 milioane lei lunar!) si s-ar putea inlocui, la fiecare trei ani, cadrele de lemn de pe pod (operatiune evaluata la 2 miliarde lei). Hotararea care va ingradi libera circulatie a persoanelor peste frontiera cu Ucraina, a fost votata de consilieri in bloc, cu o singura abtinere, a consilierului Ioan Bledea, care a remarcat „ca nu exista nici o taxa pentru biciclete, or eu sunt biciclist.” Cei 11 extraordinari La sedinta extraordinara dedicata rectificarii pozitive a bugetului urbei cu suma de 54,7 miliarde ROL, s-au prezentat doar 11 consilieri din cei 19 existenti, un al 12-lea sosind pe la jumatatea sedintei, dezinteresul manifestat de alesi fata de banii orasului fiind astfel cum nu se poate mai bine dovedit. Dupa cateva deliberari fara vlaga, consilierii au trecut la impartirea banilor. Grosul a fost repartizat salariilor din invatamant (28 miliarde ROL), si salariilor insotitorilor de persoane cu handicap (2,1 miliarde). O alta mare halca din banii Guvernului a fost alocata modernizarii strazii N. Titulescu (ce face legatura intre centrul orasului si Podul Istoric), care a „papat” 10,6 miliarde lei, dintre care 1 miliard pentru proiect, iar restul pentru executia lucrarilor de catre SC Selina SRL Oradea. Discutiile au pornit nu de la cuantumul birului (asa cum ar fi fost normal), ci de la numele taxei. S-a scapat esentialul, asa ca decizia consilierilor sigheteni va crea multe tensiuni, deoarece taxa este cam piperata. Astfel, pietonii vor trebui sa plateasca pentru tranzitarea podului suma de 50 000 lei (pentru un drum dus-intors), fiecare autoturism suma de 200 000 lei, microbuzele-300 000 lei, iar masinile de marfa cu greutatea de pana la 3,5 tone (greutatea maxima admisa pe fragilul pod), taxa de 500 000 lei. Bani multi, directii putine Ar fi interesant de aflat daca, in cazul lucrarilor de modernizare a arterelor sighetene, s-a respectat procedura legala, respectiv daca s-a organizat vreo licitatie publica cu termeni ficsi si contestatii, si daca turnarea stratului asfaltic la 3-4 grade Celsius este una normala si care da rezistenta lucrarii... Cheltuielile materiale ale Biroului Agricol au reprezentat alti bani frumosi (anul acesta, Biroul a „investit” deja in consumabile un miliard de lei). Intretinerea spatiilor verzi a adaugat la factura Urbana alte 500 milioane lei (in total, anul acesta, spatiile verzi, atatea cate mai sunt, au costat pe hartie 2,8 miliarde lei, desi parcurile Gradina Morii si Dendrologic arata absolut deplorabil). O ultima transa din purcoiul de bani alocat Sighetului de la Guvern, CJ, si din echilibrari de TVA, in valoare de 1,2 miliarde lei, s-a dus fara proteste pe subventiile catre transportatorul urban de calatori Mara Transport SA, gaura fara fund, aproape o mafie in toata regula, tolerata de toti. Nu excludem posibilitatea ca, in anii urmatori, din cauza Mara Transport sa se intre in puscarie... Si cu asta, basta! Vajnicii consilieri sigheteni au impartit astfel un milion si jumatate de euro, proveniti dintr-o visterie mai mult decat generoasa, cea a banului public. Teofil IVANCIUC teofil@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.