• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Vineri , 29 Noiembrie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 22 August , 2005

Defectiunile mecanismului METRO

Tot mai multi cumparatori se plang de calitatea serviciilor si produselor comercializate de magazinul METRO. O serie de produse din cele cu folosinta indelungata nu sunt incercate inainte de cumparare, desi legea spune altceva. In acest fel se isca diverse probleme dupa defectarea acestora, produsele fiind tinute in service luni la rand, in detrimentul clientului. In Romania, ultimii ani au marcat cresterea numarului de magazine de tip supermarket. Magnetice, pentru ca ofera clientului posibilitatea alegerii dintr-o gama larga de produse similare. Ideea e ca daca ai nevoie de un aparat foto, o undita si trei conserve de scoici, poti evita varianta de a cutreiera mai multe magazine specializate in vanzarea acestor produse alegand un magazin de tip supermarket. E mai la indemana. E mai comod. Aici gasesti mai multe, desi stai la rand pana uiti de tine. Unul dintre magazinele cu cea mai mare cautare in Baia Mare este METRO, cu toate ca amplasarea lui nu este ideala pentru un consumator cu buzunarul mic. Aici trebuie sa vii cu cardul si sa cumperi cat mai mult. Asta e ideea acestui cash&carry, cu vanzarea en-gros. Desi este conceput pentru un anumit sector al pietei (cel al persoanelor juridice, in special societati comerciale), METRO este perceput de populatie ca fiind un supermarket de tip clasic, in care gasesti de toate si la pret mai mic. Nu este chiar asa, pentru ca, fiind un en-gros, la METRO nu vei gasi intotdeauna produse care se vand la bucata. Pornita ca o afacere de succes, magazinul METRO nu a reusit de-a lungul timpului sa-si pastreze buna reclama pe care si-o promoveaza in pliantele publicitare. Vorbim despre blazonul profesionist pe care o societate cu o activitate de peste 40 de ani, cu filiale in 26 de tari si peste 450 de magazine in intreaga lume il are. Tocmeala legii In ultimii ani, fie la redactie, fie in timpul documentarii unor articole sau pur si simplu aiurea, am primit mai multe reclamatii si sesizari din partea unor clienti, nemultumiti de calitatea produselor si serviciilor acestui magazin. Verificate, aceste nemultumiri s-au dovedit a avea un suport real, clientii METRO fiind privati de anumite drepturi conferite chiar de lege. In primul rand, cea mai grava problema semnalata este aceea ca multe dintre produsele de folosinta indelungata nu se probeaza inainte de comercializare. Conform legii, “vanzatorul care comercializeaza produse de folosinta indelungata are obligatia sa faca demonstratia de functionare si sa explice modul de utilizare a acestora”. Din nefericire pentru clientii, in METRO acest lucru nu se respecta pentru toate produsele. Nu se incearca imprimantele, calculatoarele, ecranele de calculator, unitatile cd/dvd-rom si writer, camerele foto sau video digitale, scanerele, acumulatorii auto. Desi probarea acestora nu presupune un efort deosebit, clientii trebuie sa le verifice acasa, iar daca au probleme sa se intoarca in termen de 48 de ore cu produsele defecte la magazin. Explicatia acestui refuz este acela ca este imposibil sa probezi aceste produse si ca vanzarea ar fi ingreunata. La gramada Problema este ca tocmai la aceste produse de lunga folosinta apar problemele, pentru ca, asa cum este conceput sistemul cash&carry, aceste produse se defecteaza mai repede decat altele de acelasi tip cumparate dintr-un magazin cu vanzare en-detail. Intrebati despre calitatea produselor eletro-casnice si electronice, reparatorii recunosc ca cele mai multe provin din vanzarea in sistemul cash&carry. Pentru ca acest sistem presupune preturi mai mici rezultate din contracte avantajoase incheiate cu producatorii, care, printre multele produse de calitate oferite, strecoara si unele care se pot numi rebuturi. Produse care nu pot fi, fizic, testate de comerciant, respectiv METRO. Asta ramane in sarcina clientului, care cumpara un produs supus in mare masura riscului de a fi defect. “Asta e sistemul. Uitati, in oras, un MP3 player auto costa 6 milioane lei. La METRO este la 3,8 milioane lei. Ambele produse de firme de renume. E prea mare diferenta. Omul alege ce e mai ieftin, dar diferenta asta trebuie recuperata de producator, care strecoara si multe produse slabe. Asta e tendinta. In timp, magazinele din centru de profil se vor inchide. Vor ramane bijuterii si coafuri”, ne-a declarat administratorul unei firme de service din oras. Produs nou... stricat Un caz interesant este acela in care un baimarean si-a cumparat un telefon mobil, pe baza de abonament. La scurt timp s-a defectat, iar firmele de service l-au tinut cateva luni, clientul platind abonamentul, fara a avea telefon. “L-am cumparat in 2003. Dupa doua saptamani s-a defectat. Am mers cu el la METRO. Mi-au spus ca service-ul se face numai la Cluj sau Bucuresti. L-am trimis la Bucuresti. A stat trei luni. Am platit abonamentul, fara a vorbi la telefon. I-am tot intrebat pe cei de la METRO ce se intampla cu telefonul. Mi-au spus ca trebuia sa ma uit care sunt conditiile de garantie. Dupa ce a venit telefonul, l-am folosit pana a expirat perioada de garantie, dupa care s-a stricat si acum nu mai merge”, a declarat un client METRO. Alte nemultumiri legate de serviciile METRO privesc anumite produse. “Am cumparat pui intreg. Asa scria pe punga. Era ambalat. Acasa am vazut ca era... pui transat”, a spus un alt client. Explicatia oferita de conducerea METRO este ca la un numar mare de produse este imposibil sa ai controlul fiecaruia. In concluzie, tot consumatorul are de suferit. Parerea OPC Am expus aceste neajunsuri inspectorilor Oficiului pentru Protectia Consumatorului, care ne-au confirmat ca pe numele METRO au fost depuse in timp multe reclamatii. “Vorbind despre un caz ipotetic, legea spune ca produsele de folosinta indelungata, cu garantii mai mari de sase luni si un an trebuie incercate la cumparare. Da, aveti dreptate, in cazul magazinului METRO, la unele produse acest lucru nu se respecta. Cele mai multe reclamatii legate de METRO privesc faptul ca nu se afiseaza intotdeauna pretul brut, ci numai cel net, ca in cazul reducerilor, pretul calculat la casa este mai mare decat cel afisat pe raft si daca nu esti atent ti se incaseaza pretul fara reducere, iar la produsele in garantie, firmele de service tin produsele la reparat mai mult de 10 zile, atat cat prevede legea”, a declarat Elena Carausan, inspector sef al OPC. Despre toate aceste probleme am dorit sa discutam cu directorul METRO Baia Mare, dar acesta nu isi poate prezenta un punct de vedere oficial fara acordul conducerii celor de la Bucuresti. In urma unei corespondente purtate prin e-mail, am primit cateva raspunsuri de la seful departamentului de Relatii Publice al METRO Romania, Delia Nica. In esenta, aceasta ne spune ca METRO este perceput gresit ca un supermarket si ca, in calitate de cash&carry, are o legislatie aparte. Legislatie pe care am consultat-o si noi, dar prevederea cu incercatul produselor inainte de comercializare se mentine. Ne punem intrebarea fireasca: oare nemultumirile oamenilor, ale clientilor - in definitiv, ei dau viata magazinului -, sunt luate in seama sau regulile jocului le fac cei puternici, indiferent daca aduc atingere drepturilor celorlalti sau daca se incalca prevederile legale? Ciprian DRAGOS

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.