Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Debirocratizarea administraţiei publice
Guvernul a lansat recent platforma online maisimplu.gov.ro, care are drept scop debirocratizarea administraţiei publice prin eliminarea unor documente sau tipuri de dosare.
„Astăzi lansăm platforma a ceea ce am numit noi Comisia de tăiat hârtii, platforma online care va trebui să ne ajute să identificăm acele lucruri în funcţionarea administraţiei care să ducă la o debirocratizare în relaţia cu cetăţenii mai ales. Această platformă online are adresa „maisimplu.gov.ro”, unde o să invităm contribuabilii, cetăţenii să ne împărtăşească din experienţa lor în relaţia cu administraţia şi care documente sau care tipuri de dosare pe care trebuie să le depună la administraţie li se par complicate şi ar putea fi simplificate”, a anunţat prim-ministrul la începutul şedinţei de guvern.
Premierul a spus că au fost identificate „cazuri absurde”, precum cel al mamelor care au născut şi trebuie să depună dosare diferite conţinând „cam aceleaşi tipuri de documente” pentru obţinerea unor drepturi legale.
„Am identificat chiar câteva cazuri, aş spune absurde, care se perpetuează în administraţie. De exemplu, mamele care tocmai au născut trebuie să depună trei dosare cu, de multe ori, cam aceleaşi tipuri de documente: unul pentru indemnizaţia de creştere a copilului, altul pentru alocaţia de stat şi un altul pentru stimulentul de reinserţie. Aceste trei dosare conţin cam aceleaşi documente şi trebuie să se plimbe de multe ori la aceleaşi instituţii cu trei hârtii în copii diferite. E un caz unde putem simplifica lucrurile cu depunerea unui singur dosar, în aşa fel încât administraţia să poată să trateze toate cele trei tipuri de indemnizaţii”, a explicat Cioloş.
El a mai dat drept exemplu cazul în care şomerii, pentru a obţine indemnizaţia, trebuie să plătească „cam 30 de lei” ca să obţină anumite documente necesare, deşi aceste „informaţii pot fi obţinute de către administraţia care are nevoie să prelucreze dosarul respectiv şi direct solicitând informaţiile respective, fără ca şomerul să mai trebuiască să plătească tot felul de taxe”.
„Şi aici cred că putem merge pe o simplă depunere a cererii, urmând ca administraţiile respective să colecteze sau să obţină datele direct prin conectarea sistemelor informatice”, a susţinut prim-ministrul.
Un alt caz prezentat miniştrilor a fost cel al cazierului judiciar: „Prin sistemele informatice ar trebui să punem la punct o modalitate prin care să nu mai trebuiască oamenii să ia cazierul de la un ghişeu ca să îl ducă la celălalt ghişeu. Sunt lucruri care pot fi făcute în mod simplu valorificând şi sistemele informatice şi di-feritele platforme informatice administrative pe care s-au dat milioane de euro şi care multe dintre ele nu sunt încă operaţionale. Dacă aceste sisteme informatice, administrative le-am conecta, n-ar mai trebui să solicităm atâta birocraţie cetăţenilor”.
Prim-ministrul a enunţat, totodată, şi principiile pe care se va baza simplificarea birocratică.
„În primul rând, ca o instituţie să ceară o singură dată o informaţie de la un cetăţean, după care în baza de date să o poată valorifica de câte ori e nevoie, (...) să punem la punct acest transfer electronic al datelor între instituţii şi să nu plimbăm cetăţeanul de la un ghişeu la altul, (...) să înlocuim documentele legalizate acolo unde este posibil cu declaraţiile pe proprie răspundere ca să evităm şi costuri suplimentare şi birocraţie suplimentară şi să înlăturăm chiar documentele şi procedurile care nu se mai justifică şi care pot fi înlocuite de proceduri digitale”, a afirmat Dacian Cioloş.
„Am reuşit totuşi să punem azi pe masa Guvernului şi să pregătim pentru decizie un pachet de măsuri care, sperăm noi, în timp, să simplifice viaţa cetăţenilor şi a contribuabililor. Cazierul judiciar care era solicitat pentru foarte multe decizii sau tipuri de documente oferite cetăţenilor, (...) conform cu această ordonanţă de urgenţă se va solicita doar între instituţii, în aşa fel încât cetăţeanul nu va mai trebui să se plimbe între ghişee, să scoată cazierul judiciar pe o hârtie de la un ghişeu şi să îl depună la alt ghişeu. (...)
Instituţiile statului vor fi abilitate şi obligate să se organizeze în aşa fel încât să poată să transmită direct aceste date. Copiile după buletin, care se solicită, la fel, la foarte multe dosare, ele vor putea fi trimise şi prin e-mail şi actul normativ (...) prevede că în termen de 30 de zile instituţiile publice au obligaţia să anunţe adresa de e-mail la care se vor putea transmite aceste documente atunci când ele sunt solicitate. Se vor elimina copiile legalizate pentru o serie de documente.
Această legalizare se va face conform cu originalul de către funcţionarii care solicită aceste documente, în aşa fel încât nu vor mai trebui cheltuieli suplimentare sau să punem oamenii în plus pe drumuri pentru chestiuni care se pot face şi mai simplu”
- a explicat prim-ministrul la începutul şedinţei de Guvern de săptămâna trecută.