• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Miercuri , 17 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Joi , 1 Mai , 2008

Dakar in Baia Mare

Pentru cateva zile, Baia Mare s-a transformat In punctul zero al automobilismului mondial, gazduind prima editie a Raliului Dakar Ungaria – Romania (Central Europe Rally). Motoare turate, blituri, politisti, ziaristi, aglomeratie. Purtand Inca In bocanci nisipul desertului, pilotii au dat piept cu plaiurile mioritice... Impresionanta coloana de masini, camioane si motocicle a intrat duminica trecuta In Baia Mare, aducand peste 250 de piloti si 500 de ziaristi si transformand orasul Intr-o masinarie imensa conectata la pulsul raliului. Facand slalom printre campioni, am ajuns sa stam de vorba cu unul din favoriti, pilotul american Robby Gordon, celebru peste ocean pentru personalitatea sa agresiva atat In concursuri, cat si In afara lor. Din aceasta cauza este unul dintre cei mai amendati piloti americani din NASCAR dar, In acelasi timp, este recunoscut pentru talentul sau atat pe piste, cat si In competitiile off road cum ar fi celebrele Baja 1000, Baja 500 sau Dakar. Daca In primii ani In care a fost prezent la Dakar Robby a condus o masina a echipei Volkswagen sponsorizata de Red Bull, In ultimii ani Robby s-a Intors la Dakar pe o masina Hummer ai carui principali sponsori sunt Monster Energy Drink, Toyo Tires, Vanguard, Jim Beam si, evident, General Motors, producatorul masinilor Hummer. Fiu al unui celebru pilot american, "Baja Bob" Gordon, Robby a Inceput sa participe la competitii off road Inca de la sfarsitul anilor 80. Robby este proprietarul mai multor echipe care concureaza In diverse competitii americane, fiind de altfel, Impreuna cu Michael Waltrip, singurul pilot din NASCAR care detine masina pe care concureaza. Dupa prima zi de speciale din Romania, Gordon a avut amabilitatea sa ne ofere un interviu de peste 20 de minute In care nu a evitat sa raspunda la nicio Intrebare, ba chiar a avut puterea sa vorbeasca si despre situatii mai putin fericite, cum ar fi procesul cu Vanguard sau relatia cu ASO, organizatorul Dakar Series. “Unul din lucrurile importante pentru General Motors este ca motorul merge foarte bine. In Ungaria, am facut 2 greseli minore, dar care ne-au costat totusi In jur de 20 de secunde fiecare, deci faptul ca am reusit sa ocupam totusi locul 2, la numai 20 de secunde In spatele lui Sainz, ne-a dat sperante ca vom Inregistra un rezultat excelent In acest raliu. In prima speciala din Romania ne-am ratacit, nu am avut spatiu sa Intoarcem masina si a trebuit sa mergem Inainte pana am avut suficient loc pentru a Intoarce. Dupa aceea a trebuit sa mergem foarte Incet, pana ne-am Intors pe drumul bun pentru ca Imi era teama ca alti piloti se vor lasa Inselati de urmele pe care le-am lasat eu si vor veni din fata noastra. Pana la urma, nu a fost niciun accident, dar am pierdut In jur de 2-3 minute, fapt care ne-a afectat foarte tare. Speram ca atunci cand iesim din Romania sa nu fim cu mai mult de 5 minute In spatele liderului si sunt destul de sigur ca terenul din Ungaria ne va avantaja si vom putea recupera timpul pierdut. Nu stiu cat de mari sunt sansele sa castigam raliul, dar sunt Increzator ca voi recupera foarte multe minute cand ne Intoarcem In Ungaria. Sper ca vom recupera suficient pentru a castiga. Din pacate, am pregatit Hummerul pentru Dakar, unde faptul ca avem tractiune doar pe doua roti ne-ar fi avantajat, dar traseele din muntii Romaniei avantajeaza In mod evident masinile cu tractiune integrala. Astfel ca s-a vazut ce bine s-au simtit atat VW, cat si Mitshubishi pe traseele pline de noroi, zapada sau pietre din Romania, In timp ce Hummerul derapa atat de des, Incat foarte multa vreme din timpul cursei simteam ca merg In lateral”. Gordon ne-a declarat ca se bucura ca organizatorii au reusit pana la urma sa gaseasca Intr-un timp atat de scurt o alternativa pentru competitia Dakar, care a fost anulata la Inceputul anului din cauza faptului ca nu se putea garanta siguranta pilotilor si a echipelor acestora. Gordon a spus ca a investit foarte mult In masina de acum, masina a carei design Ii apartine, dar care a fost construita In colaborare cu inginerii de la General Motors. Americanul a mai spus ca, In total, au fost investiti peste 4 milioane de dolari In pregatirea masinii, logistica sau Inscrieri si ca e multumit de rezultatele de pana acum tinand cont de suma investita. Conform lui Gordon, daca ar fi avut la dispozitie 10 milioane, e sigur ca ar fi castigat aceasta editie a Central Europe Rally. La Intrebarea daca cei de la VW au avut 10 milioane, Robby a declarat ca cei de la VW au investit Intre 50 si 60 de milioane de dolari. Aceste sume ar trebui sa ne dea o masura a importantei concursului care a fost prezent vreme de 3 zile si In Romania pentru producatori de masini ca VW, GM, Mitshubishi sau BMW. Pilotul american a mai spus ca daca ASO, organizatorul concursului, nu ar fi gasit aceasta varianta de competitie atat de repede, echipa lui ar fi trebuit sa dea Inapoi banii primiti de la sponsori. Cu toate acestea, unii sponsori nu sunt multumiti de prezenta raliului In Romania si Ungaria, astfel ca Vanguard, producator de software de securitate, a anulat contractul de sponsorizare pe care Il avea cu Robby Gordon (contract valabil pana In 2010 si care ar fi urmat sa Ii aduca americanului In jur de 1.4 milioane de dolari pe an). In prezent, Robby este In proces cu compania americana pentru banii respectivi, Vanguard cerand anularea contractului si returnarea fondurilor date lui Gordon. Pilotul a declarat ca, daca anul viitor competitia va avea loc In aceeasi formula, nu va putea participa cu siguranta din cauza programului Incarcat din NASCAR, unde trebuie sa participe In 36 de saptamani ale anului. Pentru raliul care Inca se disputa zilele acestea In Ungaria si Romania, Gordon este Insotit de o echipa de filmare care face un fel de reality show de jumatate de ora zilnic referitor la participarea americanului In Central Europe Rally. Gordon nu a uitat sa mentioneze ca, totusi, el nu este favorit In aceasta competitie, Peterhansel sau Sainz fiind mult mai experimentati pe terenul pe care raliul Il ofera. De asemenea, Gordon a declarat ca la urmatoarea participare In Baja 1000 (competitie off road celebra In SUA) va concura Incepand din acest an cu aceasta masina cu care spera ca va reedita performanta din 2006, ultimul an In care a castigat competitia. De mentionat ca Robby Gordon este primul american care a castigat vreodata o etapa speciala a raliului Dakar. Piloti in umbra accidentelor Din punctul de vedere al autoritatilor locale (prefectura, primarie sau politie), s-au putut observa cateva greseli sau cel putin lipsa de concentrare. La Izvoare, care In final a ramas singurul punct de unde spectatorii puteau vedea In conditii bune cursa, politia habar nu avea cate masini erau parcate, obligand multi soferi sa parcheze la aproximativ 400 de metri de locul de unde putea fi urmarita cursa. Asta, In conditiile In care s-au putut observa zeci de locuri de parcare disponibile mult mai aproape de locul din care puteau fi vazuti concurentii. De asemenea, Prefectura a trimis comunicate de presa In care s-a insistat pe accidentele care au avut loc, In conditiile In care nu au fost deloc accidente grave pentru un astfel de eveniment. Poate si din aceasta cauza presa din Romania a insistat In a prezenta putinele accidente, uitand sa aminteasca aspecte cel putin la fel de interesante, cum ar fi numarul foarte mare de piloti, campioni mondiali sau castigatori de raliuri celebre cum ar fi Dakar sau Baja 1000, prezenti la raliul de pe teritoriul Romaniei. Raliul ziaristilor La aceasta prima editie a Central Europe Rally, au fost mai multi ziaristi decat concurenti. Nu exista Inca o cifra oficiala cu privire la numarul de ziaristi acreditati, dar sunt cu siguranta peste 500 de jurnalisti. Presa romana a aratat un interes destul de mic evenimentului, tinand cont de amploarea lui. Ca urmare si prezenta spectatorilor atat In parcul tehnic, cat si pe probele speciale nu a fost foarte mare, dar trebuie sa avem In vedere si faptul ca evenimentul a fost organizat In mai putin de doua luni si ca nu a fost timp suficient pentru a mediatiza suficient raliul. Tinand cont ca In ianuarie se astepta ca numarul de portughezi care urmau sa asiste la raliul Dakar sa fie de peste 100.000, numarul de romani prezenti la Baia Mare a fost mic. George Ginguta

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.