Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
„Da, se poate”, varianta de Târgu Lăpuş
În timp ce cele mai multe municipii din ţară nu au centură şi mai toţi primarii se plâng de infrastructura defectuoasă, Primăria Târgu Lăpuş demonstrează că se poate şi altfel.
Circa 13 milioane de lei, dintre care aproape 10 finanţare nerambursabilă şi un proiect intitulat sugestiv: „Modernizare ingfrastructură publică urbană”. Rezultatul? 2 străzi modernizate, un pod nou peste râul Lăpuş şi o imagine de oraş european pentru Târgu Lăpuş.
Primarul Mitru Leşe spune că: „De foarte multă vreme s-a dorit construcţia unui al doilea pod în Târgu Lăpuş. Am fost mai motivat de construcţia unui al doilea pod peste Râul Lăpuş datorită faptului că podul actual trebuie reabilitat. Podul se află în întreţinerea Drumurilor Naţionale şi traversează Râul Lăpuş pe DN 18B, iar în urma unui studiu s-a demonstrat că trebuie reabilitat pentru că este în pericol de a se surpa. Fiind singurul pod de legătură în oraş, plus că toate mijloacele de transport, până la tiruri şi căruţe mergeau pe zona centrală.
Au fost argumente suficiente pentru a căuta soluţia construirii unui al doilea pod. La deschiderea finanţărilor pe axa POR m-am gândit la un Studiu de Fezabilitate şi am fundamentat oportunitatea realizării unui al doilea pod peste Râul Lăpuş. Normal că de la pod trebuia găsită o locaţie prin care să ai dovada posesiei, adică să fie un teren proprietate publică, aşa că am găsit locaţia fostei Autogări, iar peste Râu, în zona Liceului Petru Rareş, era din nou domeniu public. Deci exista fundamentarea să fie domeniu public în ambele părţi ale Râului. Dar din acest punct, trebuia ca podul să aibă legătura cu o stradă.
În primă fază, m-am gândit să fac o şosea de legătură conexă, nu centură, adică să evităm zona centrală. Dar condiţiile impuse în acel moment de finanţator spuneau că acele drumuri care vor fi amenajate trebuie să împlinească nişte condiţii, iar una dintre condiţii a fost să fie de categoria 3.5 şi să fie fundamentat cu trafic auto şi pietonal. Zona la care m-am gândit în primă fază nu se încadra în aceste condiţii, pentru că era drum de pământ peste câmp, iar studiul de trafic arăta că pe acolo se mergea din când în când cu câte o căruţă sau tractor.
Şi atunci m-am gândit să racordez podul la drumul naţional prin două străzi, care la acel moment corespundeau ca şi categorie şi în acest fel am realizat modernizarea străzii Pieţei şi străzii 1 Mai. Iar cele două străzi fac legătura la podul construit peste Râul Lăpuş. Cele două străzi existau, dar nu erau asfaltate, dar întruneau condiţiile impuse de finanţator”.
După aceste fundamentări şi studii, a fost prezentat proiectul şi s-a obţinut finanţare. Dar pentru ca proiectul să fie cu adevărat unul modern, la standarde europene, a fost garnisit cu toate dotările de rigoare.
Primarul de Târgu Lăpuş povesteşte: „Normal că dacă realizezi un proiect la nivelul anului 2013 trebuie să gândeşti şi dotările aferente. Am avut un tronson de drum pe care nu erau stâlpi de energie.
Aşa că pe tronsonul care face joncţiunea de la strada 1 Mai pe acest pod, şi atunci am propus folosirea energiei verzi. Am pus panouri fotovoltaice pe stâlpi, care să genereze energie electrică pentru iluminatul ornamental şi iluminatul stradal. Am vrut să generăm energia în sistemul public, dar nu am primit avizul, aşa că sistemul este aşa gândit, încât să folosim energia câtă se înmagazinează în timpul zilei, iar dacă nu a fost lumina corespunzătoare, se poate cupla zona la reţeaua publică şi în felul acesta se asigură iluminatul necesar pentru reţeaua stradală”.
Proiectul a fost finalizat luna trecută, iar zilele acestea a fost semnalizată dirijarea traficului pentru cei care vor să ocolească zona centrală: „Dacă vrei să mergi la Dej sau la Rohia, înainte de Spital, există deja indicatoare. Pe strada Pieţei se ia înainte şi dacă se face dreapta mergi la Dej. În felul acesta se evită zona centrală şi aglomeraţia. Dacă vrei să mergi la Rohia, se virează pe lângă Spital şi apoi sunt indicatoare pe str. Liviu Rebreanu şi 1 Mai, după care ajungi la pod şi intri pe drumul principal.
Sunt montate şi semafoare, le-am verificat, dar acum aşteptăm de la Electrica să ne dea avizul să montăm contoarele în cutiile de conexiune”.
Deşi lucrarea a devenit funcţională, primarul nu se grăbeşte să taie panglica: „Nu am inaugurat oficial această lucrare, dar o vom face în momentul în care zona din faţa Campusului va fi marcată cum este strada Pieţei. Pe strada 1 Mai nu am făcut marcaje pentru că se mai fac lucrări de completare la trotuare şi abia apoi se va curăţa zona. De asemenea, am dat cu un fel de praf care să închidă porii la asfalt pentru că dacă sunt porii închişi, marcajul se menţine timp îndelungat. Cu alte cuvinte, traseul este deschis circulaţiei, dar cu marcajul şi inaugurarea finală mai aşteptăm un pic”.