• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Luni , 22 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Marţi , 22 Iunie , 2010

Cursuri de pilotaj in Baia Mare

* Visul lui Icar poate deveni realitate. La Aeroportul International Baia Mare se organizeaza cursuri de pilotaj pentru avioane ultra-usoare. Cerere exista, profesionisti de asemenea, practic toate conditiile pentru a invata sa conduci un avion din categoria super-usoara. ªcoala de pilotaj din Baia Mare poate deveni o stea pe fatada Aeroportului. O stea aurita! Am intrat in Aeroport dupa ce am indeplinit toate formalitatile legate de legitimare si acord pentru a intra in incinta. Am dat „o fuga” sa vedem pista, sa vedem avioanele venite „la scoala de Baia Mare” (mai bine de doua ore, deasupra orasului s-a auzit zgomot de avion). Pe pista, un avion cu doua locuri, o bijuterie de avion ultra-usor, apartinand firmei „Nomad Air” din Cluj-Napoca. Undeva la o suta de metri se afla un alt avion, proprietatea unui om de afaceri din Germania (de la una din firmele din Tautii Magheraus). Am urcat spre zona unde erau elevii silitori ai zborului cu avionul. Din motive ce tin de persoana acestora nu am putut vorbi cu ei. Oameni de afaceri din Maramures, care nu doresc sa vorbeasca despre acest lucru, se pregateau sa plece. Orele alocate aceste zile de zbor se incheiasera. Am aflat ca sunt doua serii de cate trei cursanti, care vor deprinde mestesugul mansei de zbor. Printre ei se afla si o persoana publica, respectiv Mircea Dolha. Povestea scolii de zbor din Baia Mare a inceput din urma cu doua-trei luni. Directorul Aeroportului, Mihai Patrascu, a vorbit cu cei de la firma privata din Cluj, Nomad Air, pe care ii cunoaste, pentru a veni si in nord sa pregateasca piloti amatori pentru avioane de doua locuri. Dupa mai multe discutii, clujenii au venit, cererea a venit in intampinarea ofertei si lucrurile au decurs de la sine. Firma clujeana este distribuitor al acestui tip de avioane, produse in Cehia. O afacere care i-a determinat sa invete sa piloteze micile „jucarii” adevarate. Dupa ce au obtinut brevetul de pilot pe acest tip de avioane, cei de la Nomad Air au realizat ca pot invata si pe altii, in fond, la ei erau si cunostintele si avioanele. Au inceput in Cluj, iar acum predau si in Baia Mare. „Este un lucru bun pentru noi si mai ales pentru cei care ar dori sa-si achizitioneze astfel de avioane. Nu mai este un lucru extraordinar. De exemplu, la Suceava sunt 12 astfel de avioane, proprietate privata. Acolo a fost amenajat un hangar pentru cei care au astfel de avion. ªi noi am putea face ceva asemanator. Cerere este si va fi mai mare, acum ca organizam astfel de cursuri. Pretul unui avion ultra-usor, ca cel de pe pista, este de 60-70.000 de euro. Sunt doua grupe de cursanti, dar nu pot da nici o relatie despre acestia deoarece nu doresc sa apara in presa. Sunt din zona privata si noi, cei de la Aeroport, practic nu avem nimic cu procesul de invatare”, ne-a spus Patrascu. Un curs are 40 de ore de zbor. In functie de posibilitatile fiecaruia dintre cursanti, se organizeaza zborurile necesare. Dupa terminarea cursului se da examen si se obtine brevetul care iti da posibilitatea de a conduce un astfel de avion. Costurile sunt mici, in raport cu ce se ofera. Patru mii de euro trebuie platiti pentru cursul de 40 de ore. Pentru comparatie, la Tg. Mures se organizeaza cursuri asemanatoare (o alta firma), dar la noua mii de euro. Am vorbit cu pilotii, doi meseriasi in ceea ce fac, optimisti si cu simt al umorului. Vin cu placere in Baia Mare si sunt multumiti ca afacerea creste. Faptul ca cererea pentru brevete de avion ultra-usoare este in crestere demonstreaza ca oamenii de afaceri se indreapta spre un mijloc de transport comod, mai ieftin ca o super limuzina si cu un consum mai mult decat onorabil. Avionul care vine in Baia Mare consuma 15-17 litri de ben-zina pe o ora de zbor. Pana in Cluj este nevoie de 30 de minute, respectiv de un consum de circa 8 litri de benzina. Ce poate fi mai ieftin si util? Dupa terminarea cursurilor, pilotii au venit pe pista si au inceput pregatirile pentru zborul spre casa. Doua canistre de combustibil au fost puse in rezervor, bagajele au fost aranjate. ªi-au pus castile, au dat drumul motoarelor si zumza-itul de bondar a umplut spatiul. Cu un viraj scurt, micul avion s-a dus spre pista Aeroportului. Pentru a decola, avionul ultra-usor are nevoie de 200 de metri de pista. Usor ca gandul, avionul s-a unduit spre pista batranului nostru Aeroport. Dupa ce s-a pozitionat pe linia de zbor, dupa ce a primit aprobare de la turnul de control, micul avion a inceput sa ruleze pe pista. Dupa circa 170 de metri a inceput sa urce incet si fara poticneli. In cateva secunde a ajuns sus, acolo unde doar pasarile maiestre ajung. Dupa alte cateva secunde a devenit un punct pe cerul de vara capricioasa. Soarele a zambit dupa ce a risipit norii rai de primavara, plini de ploaie si fulgere si tunete. Avionul cel mic, bijuteria pe doua roti, va reveni saptamana viitoare si de fiecare data cat este nevoie. Aeroportul nedreptatit Dincolo de faptul ca aici la Aeroportul Baia Mare se iau ore de pilotaj, dincolo de avionul aflat la intrarea in Aeroport, dincolo de bunele intentii ale conducerii Aeroportului de a dinamiza activitatea acestuia, exista un „de ce” pe care nu stim de unde sa il luam. Fata de Satu Mare, care atunci cand au 30 de pasageri in cursa lor, sarbatoresc, orasul de pe Sasar are mult mai multi doritori, clienti. Cu toate acestea, vecinii nostri primesc mai multe curse. Undeva la Bucuresti, probabil, unii incurca Baia Mare cu Satu Mare. Poate autoritatile, dar in special politicienii, clienti fideli ai avionului, cursa de calatori, vor face demersuri pentru a remedia aceasta anomalie. In cursul zilei de miercuri a fost un mic incident cu avionul ce venea din Bucuresti spre Baia Mare. La un moment dat, din cauze meteo, au avut loc cateva miscari mai puternice, unele caderi, dar nu de 1000 de metri. Pentru cine nu stie, a cadea liber cu avionul 1000 de metri ar fi un fapt demn de comentat. Pilotii au dezmintit o astfel de si-tuatie, iar cei care au dat explicatii probabil au fost prinsi de „val”. Orasul din vis Orasul vazut de sus este mare si in acelasi timp mic. Vezi oamenii precum furnicile, iar cladirile precum piese ale unui puzzle ce se intinde pe zeci de kilometri. Aerul este curat si totul devin o dulce povara. Pentru cei care nu sunt obisnuiti cu zborul, cateva ture deasupra Baii Mari te fac sa indragesti orasul. De sus ai perspective a ceea ce este Baia Mare. De sus se vede si raul, dar mai mult binele. De sus, Raul Domnitelor pare un fir din fuiorul celor care au cladit orasul. Poate ar trebui sa se organizeze zboruri de agrement. Poate unii dintre cei care invata sa zboare vor face o afacere din a plimba baimarenii peste oras. Totul pare un vis. Daca este timp frumos, iar combinatele nu rasufla greu si mirositor, poti sa iti dai seama ca Baia Mare este orasul din vis. Trebuie doar sa crezi acest lucru. „Este un lucru bun pentru noi si mai ales pentru cei care ar dori sa-si achizitioneze astfel de avioane. Nu mai este un lucru extraordinar. De exemplu, la Suceava sunt 12 astfel de avioane, proprietate privata. Acolo a fost amenajat un hangar pentru cei care au astfel de avion. ªi noi am putea face ceva asemanator. Cerere este si va fi mai mare, acum ca organizam astfel de cursuri” - Mihai Patrascu Nicolae TEREMTUS teremtus@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.