• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Joi , 18 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Miercuri , 24 Octombrie , 2007

Cursele groazei si mortii Baii Mari

Masini puternice, masini obisnuite, femei fatale sau de cartier, orgolii, bauturi sau stimulente exotice, baieti de bani gata, tineri imberbi, adulti fara minte, lipsa de responsabilitate, Politie „fara frica” ce nu gaseste acul in caii putere, tineri morti in accidente stupide, concursuri pe strazile orasului, nopti de catifea si motoare modificate „genetic”, una peste alta, o altfel de lume... Cea a celor care cauta adrenalina in cursele de masini ilegale. Daca ele ar avea loc pe terenuri virane sau pe drumuri construite special pentru astfel de evenimente nu ar fi probleme deosebite. Dar asa… Probabil, desfasurarea in „ilegalitate” a acestor curse incita precum o „liniuta”. In ultimii ani, Baia Mare s-a remarcat printr-o explozie a numarului de masini. Nu numai de serie, dar si vehicule puternice, cu multi cai putere in motoare. In timp, a aparut o „elita” a celor cu masini de viteza. In special copii de bani gata, al caror gand este sa aiba cea mai tare masina din oras. Este un cerc restrans in care se intra greu, criteriul fiind acela al cailor putere. Foarte frecvent, tinerii care au astfel de bolizi se intrec pe strazile orasului. In special dupa lasarea intunericului. Traficul este mai redus, iar vigilenta Politiei atinge cote minime. Fiecare este dornic sa-si etaleze ceea ce are in fata celorlalti. Cu masini standard sau modificate, „clubul” baietilor de bani gata trece la actiune. Se alege o locatie in care drumul este ca in palma si drept pe o portiune de cateva sute de metri sau un kilometru si... se da bice. „Liniuta” este un concept simplu, care presupune o intrecere intre doua masini, ce pornesc din acelasi loc, spre o destinatie prestabilita. Uneori aceste curse nebune fac victime atat in randul concurentilor, cat si in cel al „spectatorilor” veniti sa asiste la intreceri. Lipsa de experienta a soferilor si raspunsul la comenzi al masinilor in anumite momente duc la imposibilitatea controlarii bolizilor. Aceste curse, prohibite de lege sub sanctiunea amenzii sau inchisorii, au loc de cateva ori pe saptamana, in cateva zone ale orasului, pe artere principale. Alaturi de masini, au loc curse de viteza si intre motociclisti, zgomotul acestora fiind unul usor de recunoscut. Insa pana acum, dupa cativa ani la rand de curse ilegale organizate in Baia Mare, Politia s-a aratat incapabila sa identifice macar un caz concret. Zgomotul motoarelor turate la maxim deranjeaza locuitorii din blocurile aflate in apropierea locurilor de desfasurare a „liniutelor”. S-au facut numeroase sesizari, insa... pauza. Lipsa de reactie a oamenilor legii da de gandit. Multi isi pun intrebari referitoare la atitudinea Politiei. Este vorba de pasivitate data de indiferenta, de lipsa de date care sa duca la solutii eficiente pentru stoparea acestui fenomen sau de complicitatea unor purtatori de chipiu cu acesti baieti de bani gata? Mizand pe buna credinta a oamenilor legii, am acceptat varianta lipsei de informatii referitoare la aceste curse. Insa datele pe care noi am reusit sa le strangem in doar cateva zile sunt mai mult decat suficiente pentru a surprinde „la lucru” cateva din masinile de curse ilegale din Baia Mare. De aceea ne intrebam ce au facut oamenii comisarului sef Ioan Isac pana acum. Clubul motoarelor tari In cursul documentarii noastre, am stat de vorba cu zeci de persoane, pornind de la simpli cetateni (care stiu despre aceste curse doar faptul ca ii trezesc din somn) si incheind cu soferi profesionisti. Cu totii s-au aratat indignati de „liniutele” ilegale din oras si de indiferenta Politiei fata de acest fenomen. De asemenea, ne-am format o idee generala despre ceea ce inseamna cursele ilegale in Baia Mare si asa – zisul club al baietilor cu motoare tari. Destinatiile favorite pentru „liniute” sunt zona Bd-ului Independentei (toata artera, de la Universitate, la Metro) si Bd. Unirii (la iesirea din oras, spre Italsofa). Aici, in general de trei – patru ori pe saptamana, au loc intreceri ilegale. Orele variaza intre 10 seara si 2 noaptea. Concureaza atat masini, cat si motociclete. Uneori, intre curse, concurentii isi testeaza masinile, fortand motoarele pana la limita. Drumul este perfect pentru atingerea unor viteze mari, ce trec adesea de 200 km/h, el fiind intins pe o portiune de cativa km. Pe Bd. Independentei, plecarile au loc din intersectii (cele mai multe de la Podul Decebal, inspre iesirea din localitate) sau din zona Habitex spre oras. Cei care locuiesc in apropierea acestor locatii s-au declarat nemultumiti de faptul ca sunt treziti din somn de zgomotul excesiv al motoarelor. „Curse de acest gen au loc de cateva ori pe saptamana. Deranjeaza, pentru ca noaptea, cand ar trebui sa fie liniste si lumea se odihneste, ei tureaza la maxim masinile. Nu numai eu sunt deranjat de asta, ci toti cei care stau in blocurile astea”, ne-a spus un locuitor dintr-un bloc turn invecinat Podului Decebal. Pe bd. Unirii, zgomotul nu afecteaza atat de tare, zona Italsofa aflandu-se la o distanta mai mare de blocurile de locuit. Insa, feriti de ochii “indiscretilor”, baietii pasionati de curse se strang ca la circ pentru a asista la intrecerile colegilor de gasca. Un baimarean ce a luat parte la o astfel de cursa, ca si concurent, ne-a povestit ca aceasta este zona unde se intrec atat cei din clubul baietilor de bani gata, cat si cei ce se intalnesc intamplator la o discutie si doresc sa-si etaleze forta propriilor masini. „Am facut o liniuta pana la calea ferata. Dar se poate si de la calea ferata, mai departe. Aici vin si cei cu masini scumpe si cei care si-au modificat motorul sau cutia de viteze si doresc sa-si incerce masina. In general, cursele astea nu se fac pe bani, ci pentru a-si demonstra unul altuia ca au masini mai tari”, ne-a spus baimareanul respectiv. Tot legat de cursele de la Italsofa, un taximetrist ne-a relatat ca intr-o noapte a trecut prin zona respectiva, dar a trebuit sa se intoarca din drum, pentru ca tocmai avea loc o intrecere. „I-am vazut adunati in zona Jandarmeriei, cand am trecut pe acolo. Cand m-am apropiat, s-au uitat lung la mine si m-am intors”, a declarat taximetristul. „Astora le lipseste ceva din cap” Celelalte zone ale orasului unde au loc astfel de curse sunt Bd. Bucuresti sau Str. 22 Decembrie (chiar inaintea sediului IJP Maramures). Pe Bd. Bucuresti, intrecerile de masini au loc sporadic, aici predominand cursele de motociclete. In special in perioada sezonului cald, acestea au loc aproape in fiecare seara. Locuitorii cu geamuri la strada sunt deranjati de zgomotul puternic al motocicletelor si se arata nemultumiti de atitudinea pasiva a Politiei. „Sigur ca se fac curse, noaptea. Pe la 11 – 12 noaptea. Vin cu motocicletele pana aici, la „turnul lui Anghel”, cum se spune, fac curba si pornesc inapoi, in sus. Sunt cate doua – trei motociclete, care fac raliu. Acum s-au mai rarit, ca a dat frigul, dar cum vine putin caldura, una-ntr-una fac concurs. Eu ii aud perfect, stau chiar pe colt, la etajul 4. Cand se intorc, tureaza la maxim. Numai urla motoarele alea, cu mai multe pistoane. Toata vara a fost asa. Am venit din straineza cu motocicleta si cine mi-s eu! Sunt mai multi dintr-astia si fac raliu. Politia? Nu baga de seama. Nepasare!”, ne-a relatat unul dintre cei care locuieste vizavi de blocul Semiluna. Altii isi pun intrebari despre modul in care politistii isi fac treaba in timpul noptii. „E galagie, vin cu masini si motociclete. Ambaleaza motoarele, vin in sus, merg in jos... Asa, vreo 3 – 4 curse. Pana reusesc sa adorm e mai greu, ca se aude tare. Dupa ora 10 seara nu mai exista Politie. In primul rand, politistii nu-si fac datoria. Nu-i intereseaza. Pentru ca daca si-ar face-o, n-ar mai fi atatea minuni, cu galagia asta. Iar apoi, s-ar elimina accidentele. Cred ca se inteleg. Cand au astia concursurile, ei merg in alta zona a orasului, ca sa nu-i vada. Poate ei sunt in ceva bar, la o cafea. Cei care fac curse pun in pericol atat viata lor, cat si a altora. Mergi regulamentar si vin altii care dau peste tine. Eu cred ca astora, care au prea multa adrenalina, le lipseste ceva din cap”, a spus un locuitor de pe str. Garii. Cat despre baruri, nu putem sa-i contrazicem pe cei care afirma ca pe timpul noptii patrulele de politie au obiceiul sa se mai opreasca la una mica, in timp ce sunt in misiune. In repetate randuri, i-am remarcat chiar noi pe politisti, petrecandu-si noaptea la magazinele non-stop aflate vizavi de magazinul Artima. Evident ca Semiluna este prea departe pentru ca acestia sa remarce motocicletele. De la baietii de bani gata, la gastile de cartier Cursele de masini pot fi catalogate in trei categorii. Din prima fac parte baietii de bani gata, care se intrec pentru a-si etala caii putere. „Se intalnesc la Oaza. De obicei au masini scumpe, insa cu motorizari din fabrica. Dupa ce isi modifica ceva la masina, isi mai pun un filtru sau o toba de esapament, si ies in oras sa le arate si celorlalti ce le poate motorul. Din pacate, sunt lipsiti de experienta, iar unii dintre ei nu au calitati deosebite la volan”, ne-a declarat unul dintre baimarenii care cunoaste destul de bine ceea ce se intampla intre pasionatii de motoare din Baia Mare. In a doua categorie i-am putea incadra pe cei care, dupa cateva sticle de vin sau bere prin carciumile orasului, ajung sa-si laude masinile. Nu sunt impatimiti dupa curse stradale, insa pentru a demonstra ca masina sa e mai tare decat a celuilalt, o pun repede de o „liniuta”. Unele din intrecerile de acest gen au la baza pariuri pe bani. Insa nu e nevoie sa se porneasca din bar. Multe discutii incep in randul “gastilor” de cartier. Fiecare se lauda cu masina pe care o are sau careia i-a mai facut o mica modificare la motor. De regula, intrecerile respective sunt facute cu masini de serie, a caror performanta nu este viteza. Al treilea tip de curse, unul foarte des intalnit (chiar in timpul zilei), le cuprinde pe cele care iau nastere accidental. O masina aflata in trafic este depasita de alta. Soferul se simte atins in orgoliu si ii da bice. Celalalt reactioneaza si amandoi inteleg tacit sa se intreaca. La prima intersectie, daca spatiul permite, se opresc si improvizeaza o “liniuta”. Masini care iau parte la curse - Mitsubishi Evolution VIII – cutie de viteze modificata, dotare standard 280 CP - BMW 645, argintiu – dotare standard 250 sau 360 CP, fara modificari majore - Mazda RX7 – dotare standard peste 200 CP, model mai vechi; proprietarul a detinut una asemanatoare al carei motor l-a distrus in urma unei piruete pe loc (s-a distrus baia de ulei) - Seat Leon, galben – usor de recunoscut, dupa setul de “neoane” atasate pe sasiu, dotare standard ce poate depasi 200 CP; proprietarul a avut si un Seat rosu, pe care un apropiat l-a izbit de un stalp de beton, dupa ce a evitat un pieton aflat in apropierea Restaurantului OJT Masinile implicate in ultimul accident, soldat cu doi morti: - Opel Calibra, alb, model mai vechi – dotare standard 116 CP - Citroen AX, culoare rosiatica (nuante de portocaliu), model mai vechi – dotare standard 45 – 60 CP; probabil, cu motor modificat Aproape toate modelele suporta modificari la motor (chip tuning) si este de asteptat ca unele din masinile ce concureaza ilegal pe strazile din Baia Mare sa aiba motorizari cuprinse intre 200 si 400 CP. Insa pentru astfel de „rachete” trebuie soferi pe masura. Din pacate, nu intotdeauna se poate spune asta despre cei care le conduc, lipsa de experienta si viteza excesiva ducand la accidente mortale. Intersectia mortii In vara anului trecut, un grav accident de circulatie petrecut pe strazile din Baia Mare a curmat vietile a cinci tineri. Un autoturism Volkswagen Golf II, in care se aflau sase tineri, a rulat cu viteza excesiva pe bd. Independentei. La un moment dat, soferul a pierdut controlul masinii, care a intrat intr-un stalp aflat pe spatiul verde al intersectiei de la Bucla. Cinci tineri au decedat instantaneu, al saselea pasager fiind internat la spital in stare grava. Dar abia a trecut anul, ca in acelasi loc, un alt accident a ucis doi tineri. Doua masini faceau o „liniuta” pe bd. Independentei. Una dintre acestea a izbit in plin doi tineri aflati pe spatiul verde, in timp ce filmau intrecerea. Unul a decedat instantaneu, iar celalalt, la spital. Printre taximetristi se vorbeste ca la momentul impactului, masina ar fi avut in jur de 180 km la ora, iar una dintre victime ar fi fost proiectata 37 de m. Se pare ca datele respective sunt foarte aproape de realitate, reprezentanti ai Politiei declarandu-ne ca victimele au fost proiectate la o distanta de peste 35 de m. Din datele pe care le-am obtinut in cursul saptamanii trecute, reiese ca pe partea dreapta, in apropierea locului accidentului s-ar fi aflat o masina tip “raba”. In incercarea de a o evita, masina din dreapta a luat-o inspre axul drumului. Masina cealalta, avand banda “ingustata”, a luat stanga, dupa care a intrat in balans si s-a indreptat spre grupul de tineri care urmareau cursa. Cele doua masini care au concurat au fost un Opel Calibra alb si un Citroen AX rosu, ambele modele mai vechi. Enervantele motociclete „Sunt vreo trei motociclete care pornesc din intersectie. Merg pana mai incolo si se intorc. Asa, pe la 11 – 12 noaptea. Cateodata pe la 1 sau 2, dimineata. Evident ca ne deranjeaza, cum sa nu? Fac galagie mare si ne trezesc din somn. Pe perioada verii, a trebuit sa tinem geamurile deschise, din cauza caldurii, dar nu am putut dormi, pentru ca faceau astia concursuri.” – administratorul unui bloc din zona Semiluna. „Intre 1 si 2 noaptea, cam de vreo 3 ori pe saptamana, se aud motociclete. Eu stau pe Cuza Voda, dar zgomotul e destul de puternic. Vin in special tineri, care tot freaca motoarele pana iti vine acru. Normal ca ma deranjeaza, ca se aude foarte bine. Si nu numai pe mine, pe toti care stam aici. Ce telefon la politie? Sa fim seriosi. Eu is lamurit si cu politia. Am avut o bicicleta si cineva a furat roata din spate. Am aflat cine este si am anuntat politia. Cel cu care am vorbit, mi-a spus sa-i las, ca au ei treburi mai importante. Ce sa mai zic?” – un locuitor din zona Semiluna. „Seara, asa, se mai aude zgomot de motociclete si masini mici. Cam de trei – patru ori pe saptamana. Ce sa anuntam politia, ca patrulele nu vin niciodata” – un locuitor din zona bd. Decebal. „Pe aici vin multi cu motocicletele. I-am vazut o data, cand erau si gardieni in preajma. I-am intrebat de ce nu le atrag atentia. Au ridicat din umeri. Nu stiu de ce nu intervine nimeni. Poate ca le e frica de ei” - un locuitor din zona bd. Decebal. Ciprian DRAGOS ciprian@gazetademaramures.ro Nicolae TEREMTUS teremtus@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.