Curs valutar
Euro
4.5680 RON
Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc
1.4823 RON
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
bonta emese pe 29.02.2024 la 09:22
Domnilor ziaristi, sunteti intr-o grava eroare din nou, sunt in muzeu de pe vremea lui Ceausescu, domnul Alexa
G. Buju pe 16.01.2024 la 01:04
Felicitari lui !
Bun si de cinste Morosan !!
De mirare e ca polutucii din acelashhh aluat moroseni nu fac
Pompiliu Barbu pe 14.11.2023 la 16:08
Un om deosebit! De ar face fiecare roman pe sfert din ce a facut acest om Romania ar fi departe!
Nelu Botiș pe 29.09.2023 la 14:27
1. Stimate domnule Teremtus, cu tot respectul, vreau sa va comunic faptul ca Bonta Emese nu va respecta.
2.
* In data de 9 iulie, Muzeul Judetean de Arta «Centrul Artistic Baia Mare» a vernisat, in prezenta unui numeros public, expozitia artistului roman stabilit in Elvetia, Sever Sasarman, intitulata sugestiv „Culoare fara frontiere”.
Valoarea artistului este recomandata de numeroasele cronici ale unor prestigiosi exegeti, de numeroasele sale expozitii si premii internationale. Artistul a tinut sa sublinieze, in cuvantul sau rostit la deschidere, influenta apartenentei la obarsiile sale asupra cautarilor artistice. Pictura sa este un permaent exercitiu de contemplare a misterului lumii. Sursa inspirativa este depozitarul imaginar al artistului, inte-rioritatea sa poetica. Relicve istorice, amintiri personale, repere geografice, elemente antropomorfe sau zoomorfe sunt motive carora pictorul se straduieste sa le smulga esentialul. Memoria afectiva este cea care dicteaza imaginea, nu imaginea realitatii concrete.
Uimirea si admiratia sa asupra lumii este invaluita in fluiditatea apei, a focului, a aerului. Estomparea conturului formelor pana la dizolvarea totala a acestora este de fapt reflectarea, primatul sentimentului asupra rationalului in discursul estetic al artistului. Abstractionismul liric este curentul caruia am fi tentati sa-l asociem pe Sever Sasarman. El este insa profund european, pentru ca din aceasta perspectiva, daca in America acest curent a putut sa-si revendice suprematia o buna perioada, in Europa arta era dominata de personalitati ca Picasso sau Matisse, care chiar si in cele mai sintetice opere pastrau o urma de figuratie. Esentializarea este filtrul poetic pe care pictorul il interpune intre lume si sine. Este o pictura melancolica si intima, cu alte cuvinte, puternic personalizata. Discursul sau este un perpetuu remember, o evocare permanenta. Imaginile sale, de multe ori, datorita fluiditatii pastei care se constituie intr-un dialog cromatic suficient siesi, erup in afara. Culoarea invadeaza si domina forma pana la a o submina.
Lucrarile sale nu definesc, in general, subiecte si motive puternic identitare. Imaginile sale definesc mai degraba entitati energetice, fara a particulariza. Isi proiecteaza propriile trairi si distante sentimentale la scara cosmica. Inconstientul, cu abisurile sale, se proiecteaza in imagini cosmice. Starea sa launtrica este exprimata prin capacitatea artistului de a fluidiza culoarea sau prin pulsatiile reliefului pastei, framantarile acesteia la nivelul suprafetei picturale. Pictorul, nestamparat precum alchimistul, nu se multumeste cu vopselele care-i sunt la indemana. Experimenteaza amestecuri de pigmenti si solventi care ar putea sa-i hraneasca pofta de a transforma materia in lumina, rigiditatea sta-tica a materialului sicativat in fluiditati de o cursivitate dinamica, la fel ca neastamparul framantarilor sufletului omenesc. Exhibarea imaginii, de cele mai multe ori, este primul pas, urmand apoi definirea ei prin investigare si relevarea particularitatilor subiective sau prin asocieri metaforice cu realitatea obiectiva. Este exact pe dos ca de obicei, asa cum ne obisnuisem pana la pictura abstracta. Asa s-a mai intamplat la Kandinsky, la Paul Klee sau la Jackson Polloc. Dar numai acea directie a abstractionismului subiectivant, caruia Sasarman ii subscrie intreaga sa creatie, apeleaza la stari afective, care uneori ne conduc spre nebatute cai ale inconstientului. Culoarea vine, la Sever Sasarman din sursa sa primordiala, lumina. Unele lucrari isi reduc gama pana la monocromie, culoarea in sine, ca la Mark Rohtko, avand capacitatea de a defini o stare.
Un desen delicat si sincer transpare din culoare in guasele sale, unde lumina vine din interior, din albul suportului ca si la vechii olandezi, de data asta, din albul hartiei. Spiritul ludic si sinceritatea desenului il apropie de arta bruta a lui Jean Dubuffet. Ferm si gratios, aproape agresiv si delicat in acelasi timp, este intotdeauna stralucitor in culoare, emanand energii solare care evoca bucuria de a trai o stare de fericire si gratitudine. Creatia lui Sever Sasarman este, in intregul sau, suficient de diversa si in acelasi timp indeajuns de unitara incat sa descrie un traseu al unui artist complet, stapan pe propriile sale mijloace, conectat la o problematica care se refera la intrebarile fundamentale ale omului asupra lumii, printr-o retorica care in egala masura tine de substanta poetica, dar si filosofica. O cariera implinita de o opera prolifica si personalizata, certificata de cardinalitatile recunoasterii sale ca artist.
Consultant artistic drd. Dorel Topan, Muzeul Judetean de Arta «Centrul Artistic Baia Mare»
Comentariile celorlalți
Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.
Comentează acest articol
Adaugă un comentariu la acest articol.