Curs valutar
Euro
4.5680 RON
Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc
1.4823 RON
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
bonta emese pe 29.02.2024 la 09:22
Domnilor ziaristi, sunteti intr-o grava eroare din nou, sunt in muzeu de pe vremea lui Ceausescu, domnul Alexa
G. Buju pe 16.01.2024 la 01:04
Felicitari lui !
Bun si de cinste Morosan !!
De mirare e ca polutucii din acelashhh aluat moroseni nu fac
Pompiliu Barbu pe 14.11.2023 la 16:08
Un om deosebit! De ar face fiecare roman pe sfert din ce a facut acest om Romania ar fi departe!
Nelu Botiș pe 29.09.2023 la 14:27
1. Stimate domnule Teremtus, cu tot respectul, vreau sa va comunic faptul ca Bonta Emese nu va respecta.
2.
Luni , 1 Septembrie , 2008
Criza fara precedent a industriei automobilistice americane
Mormanele de marfuri nevandute si dealerii in pragul ruinei stau marturie crizei fara precedent cu care se confrunta industria americana de automobile, o criza ale carei efecte vor afecta si Germania, scrie revista germana Stern, preluata de Agerpres.
De cand preturile la benzina au sarit in sus in SUA, altadata o tara innebunita dupa automobile, atitudinea consumatorului american fata de jucaria preferata, automobilul, se afla in schimbare, la fel ca si puterea de cumparare. Explozia de automobile din gama SUV (sport utility vehicle - automobile personale care imbina spatiul interior si capacitatile de teren, n.red.) a luat sfarsit odata cu preturi de cate 0,8 Euro pe litrul de benzina, iar urmarile crizei de durata ameninta sa schimbe fata pietei americane de automobile. Cine crede insa ca asa ceva lasa rece pe consumatorul german arata prin aceasta ca nu stie ce inseamna reteaua globala pe care o formeaza concernele auto americane.
Conducerile companiilor americane producatoare de automobile se simt, probabil, la fel ca si capitanul unui petrolier gigantic care incearca sa franeze din plin pe mare deschisa, ceea ce nu se prea intampla prea rapid. Lungile faze de productie premergatoare i-au inzestrat pe dealerii auto de la Miami pana la Los Angeles cu maldare greu vandabile de modele, pana acum de succes, precum Ford Explorer, pana de curand cel mai bine vandut model din gama SUV din toata istoria. Anul in curs, Ford nu a putut vinde din acest model, altadata un bestseller, decat 5404 de bucati, iar concurentilor General Motors sau Chrysler nu le merge nici lor mai bine. In luna iulie, dealerii de modele GM au ramas cu un stoc de modele Yukon/Suburban, alta data foarte cerute de clienti, ajungand pentru 174 de zile, fata de 92 de zile cu un an mai inainte. Multi dealeri se afla in pragul ruinei, mai ales in provincie, unde se vindeau pana acum cele mai multe modele de camioane si SUV, ei oferind rabaturi uriase, pe langa discounturile generoase oferite de producatori.
Un dealer din Los Angeles se plangea ca nu mai reuseste sa scape de modelele aflate in vanzare, in timp ce un dealer Chevrolet din Illinois afirma ca nu va mai comanda nimic pentru 2009. General Motors a inregistrat o pierdere de 716 milioane dolari pe seama modelelor de masini greu vandabile, iar vremuri si mai dificile se anunta la orizont. Pe piata de masini second-hand, masinile de mari dimensiuni sunt de nevandut, ceea ce inseamna ca producatorii trebuie sa incaseze pierderi mari in ce priveste automobilele date in leasing - care reprezinta in SUA jumatate din piata auto - , ratele de leasing fiind calculate din diferenta intre pretul unei masini noi si valoarea de revanzare. In cazul in care valoarea de revanzare este in cadere, toata structura se prabuseste. Chrysler a fost prima companie care a tras semnalul de alarma si s-a retras de la 1 august 2008 din afacerile de tip leasing, in timp ce Ford a trebuit sa inregistreze o pierdere ametitoare de 2,1 miliarde dolari din cauza leasingului, iar General Motors a scos din buzunar 1,5 miliarde dolari plati de suport pentru leasing.
Toata afacerea are si parti pozitive pentru consumatori. Un exemplu este masina personala a autorului articolului. Acesta conducea un Jeep Cherokee varianta sport SRT-8, o masina foarte buna, cu valorile de rulare excelente si dotare completa, numita in SUA „christmas tree” (pom de Craciun), inclusiv sistem de navigare, scaune din piele, DVD-Player si jenti scumpe. Consumul unui astfel de model este de circa 20 de litri la 100 de kilometri, iar pretul de lista de circa 48.000 de dolari. Autorul a mers la mai multi dealeri din Los Angeles si i-a intrebat cat ar trebui sa plateasca pentru un SRT-8 asemanator, iar cea mai buna oferta a fost de 35.000 de dolari pentru un automobil nou, la un dealer de la periferie, un pret cu care iti poti permite sa umpli rezervorul fara probleme.
Producatorii auto americani incearca intre timp, disperati, sa corecteze pierderile printr-o politica a modelelor rapid restructurata, Ford parand sa se afle in fata plutonului. Ford Edge este astfel un model Crossover foarte reusit in materie de design, care se transforma incet intr-un succes, iar Flex un monovolum (minivan) cu aspect futurist, care beneficiaza deja de comenzi anticipate numeroase. Chiar si General Motors incearca sa iasa la capat cu modelul Malibu, care se vinde acum destul de bine, mai ales de cand modelele americane sunt oferite in varianta cu patru cilindri si dotare completa, o combinatie care pana acum nu era oferita cumparatorilor. Cele mai mari succese le inregistreaza insa masinile mici precum Ford Focus sau Chevy Aveo, dezvoltate si partial construite de subsidiarele din Europa si Asia.
Stern
Comentariile celorlalți
Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.
Comentează acest articol
Adaugă un comentariu la acest articol.