Curs valutar
Euro
4.5680 RON
Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlinÄ
5.1744 RON
Forint unguresc
1.4823 RON
RecomandÄrile Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziÈii, filme, cÄrÈiNewsletter
Ultimele comentarii
bonta emese pe 29.02.2024 la 09:22
Domnilor ziaristi, sunteti intr-o grava eroare din nou, sunt in muzeu de pe vremea lui Ceausescu, domnul Alexa
G. Buju pe 16.01.2024 la 01:04
Felicitari lui !
Bun si de cinste Morosan !!
De mirare e ca polutucii din acelashhh aluat moroseni nu fac
Pompiliu Barbu pe 14.11.2023 la 16:08
Un om deosebit! De ar face fiecare roman pe sfert din ce a facut acest om Romania ar fi departe!
Nelu BotiÈ pe 29.09.2023 la 14:27
1. Stimate domnule Teremtus, cu tot respectul, vreau sa va comunic faptul ca Bonta Emese nu va respecta.
2.
Luni , 26 Decembrie , 2005
Crestinism si incantații magice
Cu mult timp înainte de nașterea creștinismului și mult timp după aceea, Anul Nou a fost legat de credințele păgâne. El începea, în funcție de condițiile climaterice și de zonele geografice în care era celebrat, la date diferite. Existența omului era condiționată de roadele pe care Pământul-Mamă i le dădea anual. Pare firesc ca marile sărbători legate de începerea unui nou an să fi fost legate de marile divinități ale fecundității și fertilității.
Marile civilizații ale lumii au conștientizat că nu există nici un început fără de sfârșit. Și pentru că gândirea omului din toate timpurile a refuzat să accepte un sfârșit fără de început, nici măcar moartea unui an nu putea fi absolută. Ea venea doar ca să vestească nașterea unui alt an. Pe care oamenii și l-au dorit dintotdeauna mai bun decât cel care tocmai s-a stins.
Sărbătoarea Anului Nou, în calendarul poporului, se asocia cu perioadele renovării timpului și refacerii forțelor cosmice. O dată cu coborârea întunericului și a frigului iernii, lumea decădea în haos, marcat ritualic prin procesiuni cu măști, jocuri carnavalești, prin acceptarea unor licențe și abuzuri gastronomice, bahice și comportamentale.
Obiceiuri păgânești
Obiceiurile legate de sărbătorirea Anului Nou, apreciate și așteptate de majoritatea oamenilor, și-au găsit de-a lungul timpului și detractori. “De la romani și de la păgâni vin obiceiurile acestea de a umbla din poartă-n poartă și a fluiera și a cânta și a face câte și mai câte, cum le vedeți până astăzi. Și așa se fac în această zi petreceri în loc de sfinte slujbe de mulțumire lui Dumnezeu și de cerere a ajutorului lui. Că nu de la Biserica lui Hristos vin acestea, ci de la popoarele păgâne, căci romanii le-au împrumutat de la egipteni și egiptenii de la asirieni și așa mai departe. Obiceiurile acestea nu sunt creștinești, ci păgânești, fiindcă și noi ne tragem din popoare păgâne, căci și romanii, și dacii au fost păgâni”, afirma părintele Cleopa.
Malanca, liguciari și arachi
Unul dintre cele mai răspândite obiceiuri de Anul Nou este Capra. În Oltenia, flăcăii și unii dintre însurățeii mai tineri pornesc cu Capra în ajunul Anului Nou și termină de urat abia în seara zilei următoare. Flăcăii sunt îmbrăcați în chip și fel: unii ca flăcăi, alții ca fete, moșnegi, babe, jidani și jidance. Cel care conduce ceata și strânge banii poartă numele de turc. Capra este realizată de cele mai multe ori din lemn și este împodobită cu șaluri în partea din spate, iar în față cu hârtie, mărgele și salbe de bani adunate de la fetele satului. Ceata are lăutari care cântă și pentru flăcăi, și pentru Capră. În timp ce Capra joacă, baba, moșneagul sau jidanul descântecă Capra căreia i s-a făcut rău. După descântec, Capra mai joacă un pic. Urmează dansul pentru jidani, numit Jidăncuța. Apoi, joacă țiganii, baba și moșneagul. La sfârșit, toți primesc colaci și bani.
Tot ca un soi de „Capră” trebuie să socotim și datina Malancei bucovinene, acea pereche de bătrâni – un unchiaș ghebos, cu barba de fuior, cu masca de pânză mânjită cu cărbuni, cu dinții de sâmburi de bostan, - și-o babă bine gătită, ce stă cu batista la gură, ca să nu i se vadă mustața. Înainte de a intra malanca în casă, un flăcău cântă, însoțit de un fluierar, un colind la fereastră, în care este vorba de însămânțarea busuiocului. Moșneagul murdărește cu cărbuni toată casa, dacă i se pare că nu s-a făcut curățenie așa cum ar fi trebuit. Prin unele zone, alături de malancă merge și un urs – un flăcău înfășurat tot în paie. Acestuia adesea i se dă foc și ca să se stingă trebuie să se tăvălească prin zăpadă.
La macedoromâni, în dimineața Anului Nou, băieții se fac liguciari sau arachi, iau o șapcă de carton cu o coadă de vulpe în vârf, înțepenită cu sârmă, o trag peste față și mai pun o coadă de vulpe dindărăt, după care se duc în mijlocul satului și joacă, sunând cu clopoțeii. Abia apoi urmează colindul prin case.
Vechiul An Nou
Vechii egipteni au ales ca primă zi a anului ziua când apele Nilului atingeau nivelul cel mai ridicat, iar steaua Sirius (pe care ei o numeau Sothis sau Sodpet) răsărea în același timp cu Soarele. Anul Nou începea în ziua întâi a lunii Thot care, din punct de vedere astronomic, coincidea, aproximativ, cu revărsarea Nilului.
În Semiluna fertilă, ceremonialul Anului Nou dura douăsprezece zile și se pare că începea în luna aprilie sau mai. Nici o sărbătoare nu întrecea splendoarea celei ce se celebra la începutul anului în Babilon, când se sărbătorea atât revenirea primăverii, cât și a lui Marduk, marele zeu oficial al imperiului persan.
La indieni, Anul Nou nu era celebrat la o dată fixă. De cele mai multe ori această sărbătoare era fixată la echinocțiul de primăvară. La celți, Anul Nou începea în luna februarie. Sărbătoarea era numită imbolc și avea un caracter purificator. Vechii germani credeau că, în ultima noapte a anului, morții veneau în procesiune să-și viziteze familiile.
La atenieni, prima lună a anului purta numele de Hecatombaion (iulie-august). Atunci se celebra Cronia, care corespundea Saturnaliilor romane și în cursul căreia stăpâni și sclavi stăteau în jurul aceleiași mese, granițele de clasă fiind șterse. Caius Iulius Caesar a stabilit, la 708 ani de la fondarea Romei, ca Anul Nou să fie sărbătorit la 1 ianuarie, dând acestei zile o conotație politică, deoarece era data la care noii proconsuli intrau în funcții, deci era un nou an de guvernare.
Modernizarea Anului Nou
În Europa secolului al XVIII-lea, cea mai mare sărbătoare era aceea a Anului Nou. Petrecerea începută la 1 ianuarie se transforma într-un adevărat carnaval. Caracteristica principală era cheltuiala peste măsură, pornire a tinerilor din toate categoriile sociale. Carnavalul ținea uneori până în prima zi din postul Paștelui. În secolul al XIX-lea, prima zi a anului a devenit un concentrat din toate plăcerile familiale, din care familia își trăgea seva înainte de a începe un nou an.
Nu există nicăieri aluzii la sărbători sau mese familiale din noaptea de 31 decembrie, până în secolul al XIX-lea. De origine catolică, Revelionul s-a generalizat, transformându-se în sărbătoare profană, abia în a doua jumătate a secolului al XIX-lea. Obiceiul îmbrățișării de sub vâsc este de origine engleză.
Anul Nou moroșenesc
Maramureșenii spun că ziua de Anul Nou este “o zi la anul”. Cum începe anul, așa va fi pe tot parcursul său, motiv pentru care maramureșenii nu numai că fac gesturi augurale, dar trebuie să evite acte care ar putea fi de rău augur. Ca să le meargă bine și celorlalți, se fac urări și trebuie făcute, de asemenea, acte de profilaxie, fiindcă în momentele acestea marcante forțele răufăcătoare sunt întotdeauna mai active. Femeile care pregătesc masa de Anul Nou pun sub fața de masă otavă, ca semn al belșugului fânului în care urmează să vină. Pe masă se așează “stolnicul” (pâine de ritual, modelată din aluat cu motive specifice) semnificând un an bogat în pâine. Picioarele de la masă se leagă cu un lanț “ca să se lege farmecele, vrăjile, meșteșugurile, relele să nu se apropie de acea casă.” În Bogdan Vodă (Cuhea), în seara de Anul Nou, fetele care doreau să-și cunoască ursitul își pregăteau un buchet de busuioc, cu care mergeau la râu. Îl puneau în apă și-l acopereau cu o piatră. A doua zi dimineața, fiecare fată își verifica busuiocul. Fata al cărui buchet era încărcat cu gheață se căsătorea cu un bărbat “gazdă”, adică bogat. Cea care își găsea busuiocul cum l-a lăsat de cu seară urma să se mărite cu un soț sărac. Pentru cunoașterea ursitului, la miezul nopții, fata își punea o oglindă pe piept și una o așeza în față. De o parte și de alta a oglinzii din față așeaza două lumânări aprinse. Dacă fata urma să se mărite în acel an, vedea în oglinda de pe piept un drum pe care îi venea ursitul.
Ritualuri pentru rod bogat
Aparținând obiceiurilor de Anul Nou, umblatul cu sorcova e mai cu seamă bucuria copiilor. Aceștia poartă o crenguță înmugurită de copac sau o sorcovă confecționată dintr-un băț în jurul căruia s-au împletit flori de hârtie colorată. Numele de sorcova vine de la cuvântul bulgăresc surov (verde fraged), aluzie la ramura abia îmbobocită. Înclinată de mai multe ori în direcția unei anumite persoane, sorcova joacă întrucâtva rolul unei baghete magice, înzestrate cu capacitatea de a transmite vigoare și tinerețe celui vizat.
Jocul “caprei” a fost la origine un ceremonial grav, un element de cult. În cadrul sărbătorilor agrare, jocul a devenit un ritual menit să aducă rodnicie anului care urmează, spor la animale în turmele păstorilor, succesul recoltelor invocat și evocat de boabele care se aruncau de gazdă peste cortegiul “caprei”. Originea probabilă a jocului se află în obiceiurile agrare ale romanilor și grecilor.
Ca și în celelalte jocuri cu măști practicate în timpul sărbătorilor de iarnă, și în jocul caprei și-au făcut loc, pe lângă măștile clasice (capra, ciobanul, țiganul), măștile de draci și moși care, prin strigăte, chiote, mișcări caraghioase, măresc nota de umor și veselie, dând uneori o nuanță de grotesc.
“Plugușorul”, urare tradițională la români în preajma Anului Nou, a păstrat scenariul ritualic al unei invocări magice cu substrat agrar. El e întotdeauna însoțit de strigături, pocnete de bici și sunete de clopoței, dar plugul adevărat, tras de boi, a fost înlocuit cu timpul de un plug miniatural, mai ușor de purtat, sau de buhaiul care imita mugetul boilor. Textul și-a pierdut astăzi caracterul de incantație magică și e recitat într-un ritm vioi, optimist.
Ioan BOTIS
Comentariile celorlalÈi
Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.
ComenteazÄ acest articol
AdaugÄ un comentariu la acest articol.