Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Corespondențe simbolice între arta iconografică, pictură și artă monumentală – I
O înțelegere lentă a sensului duhovnicesc al icoanei vechi tocmai începe; descoperim în ea un spirit infinit mai înalt decât al nostru, decât roadele civilizației noastre. Ea nu mai reprezintă doar o valoare artistică sau culturală, ea este o relevare a experienței duhovnicești ortodoxe, prin mijlocirea artei, o „teologie în imagini” care s-a manifestat în trecut, în perioade de mari necazuri și catastrofe. Și tocmai în vreme de necaz întrevedem sensul catastrofelor contemporane în lumina forțelor spirituale ale icoanei. (USPENSKY, Leonid – Teologia icoanei, Ed. Renașterea Patmos, Cluj-Napoca, 2012, p. 462).
Întruchiparea celor susținute anterior de Leonid Uspensky, îl constituie un eveniment deosebit de important, ce nu a fost mediatizat la noi, cu excepția unei prelegeri publice în cadrul unei expoziții la Baia Mare, curatoriate de subsemnatul, la care l-am avut invitat pe cel ce a gândit acest complex demers artistic. Este vorba de pictorul Pierre Tchakhotine, cu dublă cetățenie franceză și rusă, care are rezidența în Italia. Facem parte și suntem membri ai Asociației Pictorilor Pasteliști din Polonia, unde de altfel ne-am și întâlnit în anul 2006 și pe care l-am invitat într-o rezidență artistică la Baia Mare. Proiectul „L’Arte per la pace in Europa e nel mondo”, la care am participat ca invitat, propunea icoana Sfintei Anastasia din Sirmio (281-304) – o speranță pentru pace – ce s-a concretizat într-o manifestare artistică europeană, susținută de UNESCO, Consiliul Europei, conduceri din marile orașe Iaroslavi (Rusia), Mitroviza (Serbia), Zadar (Croația), Mondovi (Italia), precum și de numeroși prelați ai bisericii, personalități ale culturii, artei și politicieni, în septembrie – octombrie 2007 și care a reunit creația a 220 de artiști proveniți din 17 țări europene, cu 280 de opere selecționate.
În fața atrocităților comise de beligeranții războiului iugoslav, este aleasă icoana Sfintei Anastasia din Sirmio, din provincia Illiria, ca simbol al martirajului acesteia după 1700 de ani, ca apărătoarea prizonierilor de război, celor privați de libertate din convingeri religioase și politice, a celor prigoniți în închisori. Mesajul transmis în creația artistică a artiștilor participanți la aceste evenimente artistice, au avut în centrul atenției reprezentarea iconică a Sfintei Anastasia, ca martiră a creștinătății, precum și scene și acțiuni de binefacere în rândul năpăstuiților sorții, realizate în diferite tehnici ale picturii, graficii, sculpturii.
În pregătirea acestui eveniment realizatorul acestui proiect a ales icoana artistei ruse Nadia Lavrova – „Sfânta Anastasia” – lucrată ca broderie în fir de aur, argint și mătase după fresca de la 1493 din Biserica San Giovanni, Roma, precum și Icoana Sfintei Anastasia, pictată în tempera pe lemn și foiță de aur a pictorului Nicolai Gaverdovski.
Aceste două icoane au primit binecuvântarea Sanctității sale Papa Ioan Paul al II-lea (1997), a Patriarhului Pavel al Serbiei (2004), al Patriarhului Moscovei Alexei al II-lea și au fost duse la cosmodromul de la Baikoneur, pentru a ajunge pe Stația orbitală MIR – de către astronauții Anatoli Soloviev și Nicolai Budarin. Gândul realizatorului de proiect s-a împlinit, cele două icoane au ajuns în spațiu și-au săvârșit trei mii de rotații în jurul Pământului, însumând 1.500.000 km – distanța estimată de la Pământ la Soare.
Efortul creator al artiștilor, alături de înalți prelați ai bisericii creștine Catolice și Ortodoxe, la care s-au adăugat foruri politice, culturale, științifice, de primă mână, prin etape succesive au realizat prin omogenizarea icoanei Sfintei Anastasia o punte de legătură a creștinătății între Orient și Occident, creare de raporturi de fraternitate între popoarele Europei, precum și a întregii lumi, pentru stabilirea păcii. Alegerea simbolică a icoanei Sfintei Anastasia, ca solie de pace și opririi învrăjbirii între oameni, conferă prin puterea exemplului, dimensiunea spirituală determinantă în actul creației, de puterea miraculoasă și vindecătoare.