• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Joi , 21 Noiembrie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 23 Septembrie , 2024

Contract cu fake news-ul

Nici nu a început bine noul an școlar, că scandalurile și controversele au cuprins din nou sectorul educațional. De această dată, mărul discordiei îl reprezintă contractul educațional.

„Pe perioada contractului educațional, autoritatea tutelară nu mai aparține părinților”. Această afirmație atribuită ministrului Ligia Deca a generat un adevărat tsunami în sectorul educațional. Deși an de an părinții semnează contracte educaționale cu școala, în acest an, această măsură, care este mai degrabă una birocratică, a căpătat accente hilare. Degeaba a ieșit ministrul cu precizări în care arată că afirmația nu îi aparține: „semnarea contractului educațional NU afectează exercitarea drepturilor părintești! Conform ROFUIP, Unitățile de învățământ încheie cu părinții sau reprezentanții legali/ elevii majori, în momentul înscrierii beneficiarilor primari în registrul unic matricol, un contract educațional, în care sunt înscrise drepturile și obligațiile reciproce ale părților, conform prevederilor legale în vigoare. Prin hotărâre a consiliului de administrație, la contractul educațional pot fi adăugate și alte clauze, a căror natură nu poate afecta interesul superior al beneficiarului primar în funcție de specificul fiecărei unități și după consultarea consiliului reprezentativ al părinților/ reprezentanților legali, prin act adițional semnat de ambele părți. Această afirmație nu îi aparține ministrului educației! Informația a apărut pe rețele sociale și nu provine din surse oficiale”.

Și, totuși, ce conține acest contract atât de controversat? Drepturile și obligațiilor școlii, respectiv ale elevilor și părinților. Potrivit contractului educațional, în anul școlar 2024-2025, școala are următoarele obligații: a) să asigure condițiile optime de derulare a procesului de învățământ; b) să asigure respectarea condițiilor și a exigențelor privind normele de igienă școlară, de protecție a muncii, de protecție civilă și de pază contra incendiilor în unitatea de învățământ; c) să se asigure că tot personalul unității de învățământ respectă cu strictețe prevederile legislației în vigoare; d) să se asigure că toți beneficiarii primari sunt corect și la timp informați cu privire la prevederile legislației specifice în vigoare; e) ca personalul din învățământ să aibă o ținută morală demnă, în concordanță cu valorile educaționale pe care le transmite beneficiarilor primari, și un comportament responsabil; f) să sesizeze, la nevoie, instituțiile publice de asistență socială/ educațională specializată, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului în legătură cu aspecte care afectează demnitatea, integritatea fizică și psihică a beneficiarului primar; g) să se asigure că personalul din învățământ nu desfășoară acțiuni de natură să afecteze imaginea publică a beneficiarului primar, viața intimă, privată și familială a acestuia; h) să se asigure că personalul din învățământ nu aplică pedepse corporale și nu agresează verbal sau fizic beneficiarii primari ai educației; i) să solicite implicarea părinților/ reprezentanților legali și a beneficiarilor primari în stabilirea disciplinelor opționale și să stabilească CDEOȘ (n.r.- Curriculumul la decizia elevului din oferta școlii) în funcție de solicitările beneficiarilor primari; j) să se asigure că personalul didactic evaluează beneficiarii primari direct, corect și transparent și nu condiționează această evaluare sau calitatea prestației didactice la clasă de obținerea oricărui tip de avantaje; k) să informeze, periodic, părinții/ reprezentanții legali cu privire la rezultatele școlare și comportamentul beneficiarului primar; l) să desfășoare în unitatea de învățământ activități care respectă normele de moralitate și nu pun în niciun moment în pericol sănătatea și integritatea fizică sau psihică a beneficiarilor primari, respectiv a personalului unității de învățământ; m) să se asigure că în unitatea de învățământ sunt interzise activitățile de natură politică și prozelitism religios; n) să solicite acordul părinților/ reprezentanților legali cu privire la fotografierea și, respectiv, supravegherea audio și/sau video a beneficiarului primar în timpul programului școlar, precum și la stocarea imaginilor/ înregistrărilor rezultate; o) să înregistreze la secretariatul unității de învățământ orice sesizare cu privire la faptele care constituie abatere disciplinară săvârșite de personalul de conducere, didactic, didactic auxiliar și administrativ angajat, precum și cele referitoare la încălcarea de către elevi a prevederilor Statutului elevului și ale regulamentelor școlare în vigoare.

Pe de altă parte, părintele are obligația să-și asume consecințele faptelor reprobabile săvârșite în cadrul școlii de copilul său, să participe la ședințele cu părinții sau de consiliere parentală, să asigure o ținută decentă a copilului în timpul orelor de curs, să ia legătura cel puțin o dată pe lună cu profesorul diriginte pentru a fi informat cu privire la evoluția copilului său. Iar  elevii sunt obligați să aibă un comportament și o ținută civilizate cât timp se află în școală, să nu distrugă manualele, cataloagele sau alte documente (carnet de elev, foi matricole etc.) și baza materială a școlii, să nu distribuie în școală material care incită la violență etc. Noul contract educațional obligă elevii să nu folosească telefoane mobile în timpul orelor de curs și să nu dețină, consume, comercializeze alcool, substanțe interzise și țigări în perimetrul școlii. Nici brichetele nu mai sunt permise în incinta școlii, cu atât mai puțin armele albe sau materiale pirotehnice (inclusiv petarde sau pocnitori). În plus, elevii nu mai au voie să părăsească perimetrul școlii fără aprobarea profesorului de serviciu sau a dirigintelui.

Pe scurt, niște obligații de bun-simț, din partea tuturor părților implicate. Apropo, doar instanța de judecată poate decide ridicarea tutelei părinților.

Printre altele, școala ar trebui să formeze oameni capabili să-și exprime propriile opinii despre anumite subiecte, să raționeze și să concluzioneze cu capul lor, fără a se lăsa manipulați. 

 

 

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.