• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Luni , 22 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Miercuri , 8 Septembrie , 2010

Contorizarea unui scandal umflat

* Tergiversat si doldora de probleme inca din fasa, programul de reabilitare a retelelor de apa din orasele maramuresene a „explodat” intr-un nou scandal. Dupa desemnarea, cu chiu, cu vai, a operatorului unic Vital, conditie esentiala pentru acordarea finantarii, sighetenii se revolta, fara un motiv logic, din cauza noului mod de facturare a apei. In urma cu cativa ani, orasele maramuresene au fost cuprinse intr-un mega-proiect finantat prin Samtid, ce viza reabilitarea retelelor de apa. Pentru indeplirea conditiilor cerute de finantator, s-a constituit Asociatia pentru Dezvoltarea Infrastructurii Locale. In total, numai pentru retele de apa, canalizare si statii de epurare, Maramuresul urma sa primeasca peste 100 de milioane de Euro. O „felie” consistenta din tortul milioanelor, vreo 20 de milioane de Euro ii erau repartizati Sighetului. Numai ca, in scurt timp, proiectul a inceput sa „explodeze” la fel de des ca si tevile vechi de apa. Initial, proiectul s-a blocat si finantarea a fost pusa in pericol din cauza conditiei puse de finantatator privind desemnarea unui operator unic autorizat. Singurul din zona este Vital. Ori consilierii sigheteni au tot incercat sa traga proiectul la caruta Acaterm. Cand nu s-a putut altfel, s-a semnat protocolul cu Vital. Numai ca situatia a ramas departe de rezolvare. Sighetu Marmatiei este printre putinele orase din tara care nu are asociatii de proprietari. Asa ca, s-au cautat solutii pentru incheierea contractelor dintre Vital si consumatorii din cele 200 de blocuri din Sighet. In ciuda instentelor Vital, sighetenii n-au vrut sau n-au reusit sa constituie asociatiile de locatari. Asa ca, de la 1 august, Vital a anuntat ca urmeaza sa efectueze facturarea consumului de apa din blocuri, in raport de indexul apometrului de la bloc. Iar repartizarea consumurilor se va realiza tinand cont de numarul de persoane din fiecare apartament, comunicat pe proprie raspundere. Anuntul a generat un val de nemultumiri si proteste. Motivul? Din cauza instalatiilor vechi si neglijentei, in mai toate blocurile se inregistreaza pierderi importante pe care locatarii nu vor sa le achite. Primarul Eugenia Godja explica insa ca masura e una logica si e aplicata in toate orasele, nu doar in Sighet: „pentru mine masura asta e normala: Toata apa pe care un bloc o consuma trebuie platita. Pentru lucrul asta, Vital merge intr-o perspectiva nu prea indepartata la bransarea individuala. Exista un cost, intre 6 si 800 de lei pe un bransament individual, dar vor fi rezolvate mai multe probleme: una e ca vor plati cetatenii numai atat cat apometrul individual indica si nu va mai exista o cantitate de apa in plus care sa fie impartita pe toti. Acum, Vital incearca sa stabileasca consumul pe cap de beneficiar. Am avut multe intalniri cu cei de la Vital si incercam sa gasim o solutie in asa fel incat populatia sa nu fie pusa in fata unor facturi enorme, dar nici nu se poate sa se consume apa pe mai departe si sa nu se plateasca. O alta problema pe care n-am putut-o rezolva cu tot efortul nostru si al Vital-ului: nu putem forma asociatiile de proprietari, desi pentru aceasta actiune s-au aratat extrem de deschisi cei de la Vital. S-au angajat ca in prima faza sa plateasca pe cei care-si iau aceasta sarcina. Fiind pierderi mari la subsolul blocurilor si fiind beciuri inundate, oamenilor nu le convine. Dar nu se mai poate nici asa. Nu se poate lasa apa sa curga in subsolul blocurilor, pentru ca afecteaza si structura lor de rezistenta”. La nemultumirirea platii pierderilor din bloc s-a adaugat si costul bransamentelor. Asa ca cineva a lansat ideea ca primaria sa suporte bransamentele individuale. Eugenia Godja explica insa ca acest lucru nu este posibil: „Legea nu ne permite sa intervenim intr-o asemenea lucrare. Dar vom vedea ce solutii gasim, nu ne abandonam oamenii.” De cealalta parte, si Vital s-a aratat deschisa la orice varianta propusa de utilizatori, atata timp cat ea este legala. Vom reveni. Solutie de compromis „In municipiul Sighetu Marmatiei nu exista contracte pentru furnizarea serviciului de alimentare cu apa si de canalizare la blocuri deoarece asociatiile de locatari s-au desfiintat. SC VITAL SA a intreprins in ultimul an actiuni prin care locatarii au fost anuntati despre necesitatea delegarii acestor reprezentanti in vederea semnarii contractelor, dar pana la data preluarii nu s-a realizat nimic in acest sens. Pentru a evita situatia sistarii furnizrii apei in acele imobile unde nu sunt intrunite conditile legale si pentru a veni in ajutorul locatarilor in acest sens, am optat pentru o solute de compromis, care a devenit operationala incepand cu luna august. In acest mod, SC VITAL SA urmeaza sa efectueze facturarea consumului de apa din imobilele de tip condominiu in raport cu indexurile contoarelor generale, aparate de masurare de inregistrare a consumurilor de apa cu care au fost echipate toate bransamentele blocurilor din municipiul Sighetu Marmatiei. Repartizarea consumurilor se va realiza tinand cont de numarul de persoane din fiecare apartament, comunicat pe proprie raspundere. SC VITAL SA se arata deschisa pentru orice varianta posibila rezultata prin negocieri cu utilizatorii atata timp cat acestea se vor incadra in prevederile legale”, se arata intr-un comunicat al societatii Vital. Ioana LUCACEL ioana@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.