• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Luni , 25 Noiembrie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Marţi , 23 Martie , 2010

CONEXIUNI 2010

* Cu prilejul implinirii a 100 de ani de existenta a Coloniei Artistice de la Kecskemét, marti, 16 martie a.c., la Galeriile de Arta din Kecskemét a avut loc vernisajul unei expozitii ce a reunit lucrari (pictura, sculptura, grafica) realizate de 90 de artisti contemporani din Baia Mare, Kecskemét si Szentendre. Vernisajul acestui triplex expozitional s-a bucurat de un numeros public, reprezentat de artisti plastici (regretabila absenta artistilor din Szentendre), oameni de cultura, oficialitati, iubitori de arta. Propunerea colegilor breslei artistilor din Kecskemét de a invita artistii filialei U.A.P. din Baia Mare la aniversarea centenara, alaturi de artistii din Szentendre, a fost deosebit de onoranta si primita totodata cu multa bucurie de artistii baimareni. In cadrul expozitiei, «Centrul Artistic Baia Mare» a fost reprezentat de lucrari realizate de Alexandru Sainelic, Balla József, Ilie Camarasan, Adrian Vasile Chira, Bitay Zoltan, Camelia Ofelia Moisima, Craciun Iudit, Cristina Cucu, Dan Aurel, Dudás Gyula, Dorel Topan, Dorel Petrehus, Eugen Traian Hrisca, Gyõri Kinga, Ioan Anghel Negrean, Ion Sasu, Konkoly Gyula, Kovács Bertalan, Laura Teodora Ghinea, Mihai Olos, Madarász Gyula, Nicolae Suciu, P.Ütõ Erzsébet, Simion Pop, Vésõ Ágoston, Valer Sasu, Ioan Marchis, Gyõri Csaba Attila, Marcel Stanciu, Marius Muresan, Radu Ciobanu si Traian Moldovan. Directorul Muzeului Judetean de Arta «Centrul Artistic Baia Mare», dr. Tiberiu Alexa, a transmis, in numele universalismului ecumenic al artelor, felicitarile si deplinul respect al baimarenilor pentru eforturile si performantele creatorilor care au inscris Colonia Artistica de la Kecskemét in constelatia centrelor majore ale Europei artistice moderne si contemporane, precizand ca si baimarenii au trait emotii asemanatoare atunci cand au celebrat implinirea centenarului intemeierii Coloniei Artistice de la Baia Mare. „Iata de ce credem ca este remarcabila optiunea de a onora aniversarea centenara a existentei si functionarii neintrerupte a comunitatii artistilor plastici din Kecskemét prin acest proiect expozitional international «Conexiuni 2010» care aduce in fata publicului creatia contemporana. Pentru ca nimic nu poate fi mai convingator decat demonstrarea capacitatii timpului prezent de a-si onora, prin propriile puteri si calitati creative, radacinile si trecutul in care isi afla originile si izvoarele permanentelor reinnoiri. Se cuvine sa exprimam public multumirile si gratitudinea noastra domnilor Ballany Károly, István Gyergyádész si echipei domniilor lor pentru acest remarcabil spectacol expozitional, pentru aceasta istorica reuniune maghiara-romana a artistilor contemporani din Kecskemét, Baia Mare si Szentendre. De asemenea, va cer permisiunea sa exprim multumiri publice si doamnei Laura Ghinea si domnului Nicolae Suciu pentru munca lor intensa si devotata, datorita careia Baia Mare artistica poate onora astazi cu bucurie si respect aceasta ceremonie a omagierii centenarului Coloniei Artistice din Kecskemét”, a mai afirmat dr.Tiberiu Alexa. In cadrul aceluiasi vernisaj a fost lansat si albumul de arta „Kapcsolat 2010 – Conexiuni 2010”, album exceptional ce reuneste reproducerile lucrarilor expuse la Kecskemét. Dar pentru ca nimic nu este perfect, pagina de garda contine o mica greseala: numele lui Vésõ Ágoston apare la un moment dat scris Végsõ Ágoston. Din cate am inteles, Végsõ s-ar traduce, aproximativ, in romana prin „Cel din urma”. Ceea ce e putin exagerat... Privilegiul unei intalniri la o suta de ani „Framantarile, transformarile si convulsiile sociale si istorice din a doua jumatate a secolului al IX-lea, isi gasesc deopotriva, particularitati de manifestare si in zona artelor vizuale. Infiintarea coloniei de la Barbizon va fi difuzata ca un program si un model estetic cu multe rezonante, pentru intreaga Europa centrala si de sud-est. Socotita de multi exegeti si critici ca o uvertura a artei moderne, motivul peisajului devine astfel o adevarata lectie de pictura, prin retragerea artistului in vecinatatea celui mai mare „maestru” care este natura. Omul isi descopera asadar, in peisaj, propria libertate, ca libertate a naturii cu care se identifica, devenind astfel un motiv al repatrierii spiritului uman. Infiintarea Coloniei de pictura de la Baia Mare in 1896 de catre Hollósy Simon, cunoscuta ca revolutia baimarenilor, a dus la schimbari esentiale intregii geografii artistice, iar prin receptivitatea sa fata de curentele artistice contemporane, incepand cu naturalismul tarziu, pana la avangardisme, a ajutat la scurtarea parcurgerii unor distante ce desparteau apusul de rasarit. Colonia de pictura de la Baia Mare se constituie intr-un model estetic si artistic si am putea afirma astazi fara teama de a gresi, despre rolul formator si difuzarea acestui model estetic mai tarziu in coloniile de pictura ce se vor infiinta la Kecskemét, Szolnok, Gödölö si Szentendre. Invitatia colegilor breslei artistilor din Kecskemét, Ungaria, prin cuvantul distinsului presedinte Balanyi Károly, adresata artistilor baimareni, alaturi de cei din Szentendre, la aniversarea centenarului Coloniei de pictura, este deosebit de onoranta pentru noi si a fost primita cu multa bucurie. Putem spune astazi ca cei prezenti aici au privilegiul de a se intalni o data la o suta de ani, dar speram ca de acum incolo intalnirile vor fi tot mai dese si mai fructuoase in viitoarele parteneriate cultural-artistice (...) Selectia lucrarilor prezente in aceasta expozitie (din partea noastra, a baimarenilor) dezvolta o partitura diversificata si o complexitate artistica a fiecarei personalitati in parte. Este un motiv de bucurie, prin solidaritatea artistilor de astazi, de a marca acest eveniment, stiind ca artele vizuale, ca si muzica, au privilegiul de a nu avea nevoie de intermediari si nici de granite pentru a fi percepute si traite. Tinem sa aducem multumiri distinselor noastre gazde si celor care ne-au sprijinit financiar, Consiliul Local si primaria Baia Mare, la reusita acestui eveniment. Sincere felicitari si la multi ani!” - Presedintele Filialei Uniunii Artistilor Plastici Baia Mare, prof.univ.dr. Nicolae Suciu Colonii artistice surori „Trei colonii artistice surori: Baia Mare, Kecskemét, Szentendre. Constiinta individuala si colectiva a unui numeros public din tara si strainatate si-a fixat reprezentarea mentala a orasului Baia Mare prin intermediul imaginii de „oras al pictorilor”. Configurarea unei asemenea imagini simbolice, iar apoi rezistenta ei in timp, vreme de peste un secol, sunt rezultatul unui proces evolutiv complex. In perimetrul romanesc cazul Centrului Artistic baimarean are valoarea unui unicat, tot asa cum, in perimetrul ungar, functii similare de identificare socio-culturala revin centrelor artistice de la Kecskemét si Szentendre. Faptul nu este deloc intamplator, poate si pentru motivul ca exista o filiatie generativa directa si legaturi de comunicare consistente intre coloniile de artisti din cele trei centre. Fiind, pe de o parte, cea dintai si cea mai veche, colonia de la Baia Mare a functionat cu forta si atractivitatea unui model initiatic si referential care a inspirat, in mare masura, procesele de intemeiere si structurare a coloniilor de la Kecskemét (1909-1912) si Szentendre (1925-1928). In aceste contexte procesuale, dinspre Baia Mare s-au petrecut si semnificative transferuri de resurse umane – deopotriva in campurile artistic si antreprenorial – catre Kecskemét (un intreg grup „intemeietor” recrutat dintre avangardistii baimareni de prima generatie s-a mutat sub conducerea organizatorica si mentorala a lui Béla I. Grünwald: Dezsö Czigány-Wimmer, Rezsõ Bálint, Vilmos Csaba Perlroth, Géza Bornemisza, András Mikola), respectiv catre Szentendre (Tibor Boromisza, Béla Czobel, Margit Gráber, din nou acelasi Béla I. Grünwald devenit, in 1928, presedinte al Societatii Pictorilor din Szentendre). Pe de alta parte, avem de consemnat un important sir de artisti care, de-a lungul timpului, au circulat „dus-intors” intre cele trei locatii de colonizare contribuind, sub o forma sau alta, la diseminarea reciproca a practicilor, modelelor si experientelor individuale si colective (...) Conceput pe fundalul acestor legaturi istorice ce se constituie de acum intr-un fel de traditie culturala romano-maghiara, proiectul expozitional international «Conexiuni 2010», initiat de comunitatea artistilor din Kecskemét spre a marca implinirea centenarului intemeierii Coloniei artistice de la Kecskemét, are meritul de a aduce in prim-plan componenta actuala a vietii artistice contemporane din cele trei centre, inlesnind astfel diseminarea publica ampla a vitalitatii artelor produse astazi la Baia Mare, Kecskemét si Szentendre, precum si evaluari comparate ale identitatilor fiecarui centru in parte – deopotriva prin vectorii estetici care apropie si prin aceia care diferentiaza” - Directorul Muzeului Judetean de Arta «Centrul Artistic Baia Mare», dr. Tiberiu Alexa 5 GRUPARI ARTISTICE SI 90 DE ARTISTI „Ne-am propus sa organizam o expozitie cu opere de arta ale artistilor contemporani din trei orase unde maestri de odinioara din Baia Mare si-au facut aparitia ca intemeietori si precursori ai picturii moderne maghiare. Astfel, in 1896, la Baia Mare, grupul lui Hollósy Simon, in perioada anilor 1910-1912 grupul lui Béla I. Grünwald la Kecskemét, iar in 1926 elevii lui Thorma au infiintat colonia de artisti de la Szentendre. Expozitia insasi, precum si catalogul ei, investigheaza modalitatea in care s-a reusit fertilizarea vietii artistice a acestor orase. Cu ajutorul catorva istorici de arta de exceptie, s-au facut cercetari privind radacinile comune, fiind luate in considerare si deosebirile germinate de spiritualitatea a cinci generatii diferite de artisti. La apelul Comunitatii Artistilor din Kecskemét (KKK), cinci grupari artistice si 90 de artisti contemporani din cele trei orase si-au asumat raspunderea vis-á-vis de aceasta nobila mostenire de a se confrunta cu creatiile lor, prezentandu-le publicului acestor trei orase. Speram ca aceasta colaborare si prezenta pe simeze sa faca cinste memoriei mesterilor fondatori si in acelasi timp sa ofere un aspect veridic al profilului artistic al celor trei orase. Nu in ultimul rand, speram sa ofere prilejul de a realiza intre parteneri relatii umane si artistice, statornice, lipsite de prejudecati” - Balanyi Karoly, presedintele Comunitatii Artistice din Kecskemét Ioan BOTIS

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.