• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Miercuri , 27 Noiembrie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 10 Aprilie , 2006

Combustibilul viitorului

Pana in anul 2020, Suedia si-a stabilit ca scop obtinerea independentei totale fata de petrol. Nordicii isi acopera deja o mare parte din nevoia pentru energie prin folosirea resurselor de bioetanol pentru a-si aproviziona masinile si folosesc lemn pentru functionarea uzinelor energetice, scrie Der Spiegel, citat de Rompres. Trecutul…revolutionar Daca intreprinzatorul suedez Per Carstedt are dreptate, urmatoarea revolutie din domeniul energiei va reprezenta un pas inapoi: „era industriala a inceput cu trecerea de la lemn la combustibilii fosili. In prezent, am putea-o lua in directia opusa”. Insa inainte ca lemnul sa poata pune in miscare o masina, acesta trebuie prelucrat chimic. Aceasta prelucrare are loc la etajele cele mai inalte ale uzinei Örnsköldsvik din nordul Suediei, intr-o camera aglomerata cu tevi de otel si containere de aluminiu. La capatul fiecarei tevi se afla un sigiliu pentru securitate (regulile guvernului!). Substanta care curge prin tevi este cat se poate de populara in timpul lungilor nopti scandinave: alcoolul (mai precis, etanol). Lichidul produs in proiectul-pilot al Fundatiei Suedeze pentru Bioetanol va ajunge in rezervoarele asa-numitelor Vehicule Flexibile din punctul de vedere al Combustibilului (FFV), care pot functiona atat pe baza de etanol, cat si cu benzina. Zeci de mii de suedezi conduc deja astfel de masini. Guvernul a decis ca Suedia sa fie prima tara din lume care va deveni independenta fata de petrol, pana in 2020. Dezobisnuinta de petrol Ce anume a ingrijorat atat de mult politicienii suedezi? Fluctuatia pretului petrolului, expertii considerand ca acesta nu va mai scadea; numai nivelul consumului de petrol din China si India impinge capacitatile tehnice de producere a petrolului la limita. Chiar presedintele american George W. Bush, fost membru al industriei petrolului, a criticat „dependenta de petrol” a SUA. De asemenea, el a vizitat Laboratorul National pentru Energie Recuperabila din Colorado si a vorbit despre cercetarile realizate in directia obtinerii unei surse alternative de energie. Bush s-a aratat de-a dreptul entuziast: „vrem ca oamenii sa isi alimenteze masinile cu un combustibil care se gaseste chiar aici, in SUA.” In momentul de fata este testata o serie de biocombustili. Bioetanolul nu este cel mai simplu de produs, insa tranzitia de la benzina la bioetanol este simpla. Companiile producatoare de etanol reprezinta acum o afacere cat se poate de profitabila. Recent, Bill Gates a achizitionat actiuni ale unei companii care preconizeaza sa produca 750 de milioane de litri de bioetanol. Expertii americani in domeniul energiei isi indreapta si ei atentia asupra Suediei. Suedia deschide drumul spre aceasta noua era a producerii energiei. Inca din timpul crizei de petrol din anii 1970, Suedia a inceput sa caute o alternativa pentru combustibilii fosili. Cu trei decenii in urma, Suedia se baza pe rezervele de petrol pentru 77% din nevoile sale. Acum, aceasta cifra a scazut la doar 34%, iar nivelul folosirii energiei recuperabile a crescut intr-un ritm sustinut. Nici o alta tara europeana nu a reusit sa isi acopere cererea pentru energie intr-o asemenea masura (24,7%) pe baza surselor alternative. Conditiile geografice ale Suediei constituie un avantaj: o multitudine de paduri care pot oferi lemnul necesar, precum si numeroase surse de apa, necesare pentru producerea electricitatii. Insa deciziile politice sunt cele care au redus dependenta tarii fata de combustibilii fosili. Suedia are un numar mare de uzine producatoare de energie, fiind vorba despre un sistem descentralizat, insa efectiv. Uzinele functioneaza, in cea mai mare parte, pe baza de lemn si reziduuri. In Germania, spre exemplu, incalzirea se realizeaza in principal cu ajutorul surselor de gaz si petrol, iar electricitatea este produsa in centrale pe baza de carbune. Deschizator de drum O comisie pentru problemele legate de petrol a fost insarcinata sa conduca Suedia spre un viitor ecologic. Din aceasta comisie fac parte intreprinzatori precum Leif Johannson, directorul fabricii producatoare de masini Volvo. Automobilele care functioneaza pe baza de bioetanol au avut un mare succes comercial pentru companii precum Saab, Ford si Volvo. Aproximativ 450 de statii de alimentare pentru masini ofera un combustibil alternativ: E85. Pana in 2009, E85 va fi disponibil la toate benzinariile din Suedia. De fapt, chiar si soferii care detin masini obisnuite folosesc bioetanolul. In Suedia, benzina conventionala reprezinta un hibrid intre bezina si noul combustibil. „Tranzitia este in plina desfasurare, iar celelalte tari vor urma acest exemplu”, opineaza Kjell Bergström, inginer al companiei Saab. Popularitatea FFV Motorul unei masini care functioneaza pe baza etanolului are aproximativ 180 de cai-putere, cu 30 mai mult decat un motor care functioneaza cu benzina. Astfel, compania Saab poate promova masinile care functioneaza pe baza de etanol ca fiind atat sigure pentru mediu, cat si placute in timpul condusului. Bergström cunoaste un alt motiv pentru care bioetanolul se bucura de atata succes: este ieftin. Un sofer din Stockholm care foloseste biocombustibil economiseste aproximativ 216 de dolari pe an. Multumita politicii pentru taxe a guvernului suedez, consumatorii platesc cu aproximativ o treime mai putin pentru bioetanol decat ar plati pentru benzina normala. Mai mult, soferii din Stockholm care folosesc bioetanol nu platesc o serie de taxe pentru condusul in oras. In aceste conditii, un automobil Saab pe baza de biocombustibil este cu doar 487 de dolari mai costisitor decat o masina obisnuita. In definitiv, nu conteaza cu adevarat care este motivul pentru care oamenii cumpara aceste masini. Ceea ce conteaza este ca acest fapt contribuie la salvarea mediului. Avantajele etanolului Raurile si padurile nu sunt doar placute privirii, ci sunt si surse de energie, iar Suedia a inceput sa profite de acest lucru. Faptul ca masinile nu au inceput cu multa vreme inainte sa functioneze pe baza etanolului este doar un accident al istoriei. In anul 1920, magnatul automobilelor Henry Ford dorea producerea motoarelor pe baza de etanol, insa dinastia petroliera Rockefeller a reusit sa promoveze cu mai mult succes motoarele pe baza de benzina. Astazi, roata istoriei se invarte in sens invers. Obstacolele nu sunt de ordin tehnologic. Etanolul este mai coroziv decat benzina, astfel incat pentru rezervor si pentru valvele motorului au fost create straturi protectoare. Tehnicienii companiei Saab au rescris algoritmii pentru computerul masinii, in conditiile in care cantitatea de energie dintr-un litru de etanol este mai mica decat cea dintr-un litru de benzina. Nivelul consumului de combustibil al motorului este mai mare, insa emisiile sunt mai putine. Comparat cu alti combustibili, cum ar fi hidrogenul sau gazul natural, etanolul are un avantaj decisiv: este lichid, nu gaz. Specialistii nu se arata impresionati de perspectiva ca viitorul combustibilior sa fie reprezentat de gaz. Alimentarea masinii ar fi prea complicata, iar reteaua de distributie ar trebui sa fie schimbata substantial. Motoarele duale de azi, care functioneaza atat pe baza de benzina, cat si cu etanol, reprezinta un model de tranzitie. In curand vor fi introduse si motoarele care functioneaza doar pe baza de etanol. Der Spiegel

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.