Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Colțu' meu. Studii de fezabilitate și contestații, rețeta succesului în România
Dacă vrei să construiești un drum în țara asta, ai de trecut peste mai multe jaloane, ca să folosim un termen la modă acum. Primul și poate cel mai important este realizarea unui studiu de fezabilitate. Că vorbim de o șosea obișnuită sau o autostradă sau un drum secundar, musai un studiu de fezabilitate. Aceste studii au devenit obsedante. De o grămadă de ani se fac studii de fezabilitate, dar ceva finalizat de la A la Z mai rar. Poate nici nu există. Am tot vorbit cu cei care cunosc situația și am aflat mai nimic. Doar un prieten mi-a spus că asta e politica europeană. Că sunt firme care au extensii și la noi și trebuie să facem aceste studii pentru a îndestula buzunarele largi ale unora, de aici și de dincolo. Nu l-am contrazis pe prieten, dar nici nu am fost de acord sută la sută. Dar parcă ceva adevăr este și în această teorie. De ce spun asta?
Să luăm celebrul drum rapid până la Satu Mare. Primul care a vorbit despre el a fost Mihai Grecu, celebrul băimărean. El a studiat și a spus că avem nevoie de un astfel de drum. Era cu vreo 15 ani în urmă. Mulți miniștri ai transporturilor au spus că se va face acest drum. Ca atare, s-a cerut un studiu de fezabilitate. Și așa au trecut anii și drumul nu s-a făcut. Dar avem o grămadă de studii care zac prin sertare până nu mai sunt de actualitate. Sigur, ele trebuie actualizate, dacă se vorbește din nou de realizarea obiectivului. Ce nu înțeleg este de ce costă așa de mult un studiu din ăsta. Dincolo de studii se află contestațiile. Firmele care nu sunt declarate câștigătoare depun automat contestații. Și așa trec anii și nu se face nimic. Am mai observat că la proiectele la care s-a început efectiv lucrul, în multe situații, firmele câștigătoare își bat joc de termene sau lucrează prost. Sunt descalificate, dar partea interesantă acum urmează. Aceste firme participă la alte licitații, câștigă și repetă bătaia de joc. Nu am înțeles niciodată de ce mai sunt lăsați să participe la licitații. Doar pentru că vin din Europa?