• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Vineri , 19 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 7 Septembrie , 2009

Colectiile Muzeului Judetean de Arta «Centrul Artistic Baia Mare», editia 2009

* Muzeul Judetean de Arta vrea sa arate ca este piatra pretioasa de pe coroana culturii baimarene, maramuresene si vine in fata publicului cu o expozitie de pictura contemporana. Sali renovate, un mediu potrivit pentru tablourile minunate, un pian adevarat “aruncat” langa arta contemporana, ingrediente ale unui reusit “tablou”. Pentru aceasta expozitie, colectivul Muzeului s-a pregatit cu multe saptamani inainte. Forfota de pe culoare, din depozite si din salile renovate au aratat ca expozita este gata de a fi vernisata. Directorul Muzeului, Tiberiu Alexa, a trimis invitatii celor care ar fi trebuit sa fie prezenti la vernisaj. Pe motiv de functie, de pricepere sau prietenie. Au venit cei care au putut si cei care cred ca un act cultural este mai important decat o sedinta oarecare. Evident, cei care au pierdut au fost cei care nu au venit. Sala plina a demonstrat ca mai este o speranta, ca acesti oameni nu s-au zbatut degeaba. Picturile deosebite asteapta in liniste sa fie descoperite, redescoperite de cei multi, dar mai ales de tineri. O ora petrecuta la Muzeul de Arta va fi precum o cura de frumos, de sensibilitate si poezie. Simfonia culorilor va aduce linistea in sufletele celor care vor trece prin Centru Vechi, pe o straduta linistita, intr-o institutie linistita, numita Muzeul de Arta. Un autentic spectacol coloristic Selectia celor treizeci si sapte de picturi realizate de tot atatia artisti romani contemporani te imbie la diverse analize comparate, lucrarile prezentate in aceasta expozitie acoperind pe de-a intregul sintagma “unitate in diversitate”, ilustrand o perioada de o jumatate de secol, picturile fiind realizate intre anii 1946 – 1996. Se reliefeaza, inca de la prima lectura a exponatelor, coloristica specifica picturii moderne romanesti cu dominanta ei calda, cu sonoritati cromatice bine orchestrate, cu structuri picturale de sorgite impresionista si postimpresionista si cu multe alte calitati, care au facut ca numele artistilor prezenti pe simeze sa fie de prim rang in pictura contemporana romaneasca. Se remarca apoi diversitatea tematica a lucrarilor, in expozitie fiind prezente : portretistica, peisajul, natura statica si compozitiile. Florica Cordescu, Petre Achitenie, Corneliu Baba, Francisc Bartok, Teodor Botis, Aurel Ciupe, Alexandru Mohi, Vladimir Zamfirescu, Mihai Olos si Nicolae Apostol sunt, iata, cateva nume ale caror creatii ilustreaza stralucit genul portretistic, de la autoportret la portrete de femei tinere si mai putin tinere, pana la dublul portret de familie. De remarcat sunt si peisajele, care desi nu au ca subiect Baia Mare, sunt de privit cu mare atentie pentru diversitatea de abordari stilistice si cromatice, care fac ca si acest segment al structurii expozitiei sa fie deosebit de interesant. De remarcat aici sunt peisajele semnate de Henri Catargi, Dumitru Ghiata, Camilian Demetrescu, Gheorghe Vanatoru, Ion Popescu Negreni si Gheorghe Bucataru. Natura statica nu putea sa lipseasca din aceasta selectie pentru ca putini pictori nu s-au oprit, fie si numai sporadic asupra genului. Se remarca aici cateva lucrari semnate de Anatol Vulpe, Ligia Macovei, Ion Gheorghiu, Bradut Covaliu si Ion Salisteanu. Dintre compozitiile mai interesante trebuiesc amintite lucrarile semnate de Ion Stendl, Alexandru Sainelic, Jozsef Balla, Traian Bradean, Mihai Bandac si Georgeta Naparus. Concluzionand, avem posibilitatea sa vedem un spectacol coloristic de inalta tinuta artistica menita sa incante ochii si sufletele privitorilor. dr. Ioan Anghel Negrean Intrebari si raspunsuri Nu putine sunt semnele de intrebare, indoielile si contestatiile aruncate in ultimele doua decenii asupra artei romanesti contemporane. Daca in domeniul literaturii polemicile se poarta pe tonuri adeseori acute, iar argumentatiile au conturat deja puncte de vedere transante vizavi de ierarhiile canonizate, arta plastica pare sa fi ramas intr-un plan secund prin circumscrierea aproape exclusiva a problematicii contestatare in sfera reprosurilor de „colaborationism politic (realismul socialist) si de servilism doctrinar (cultul personalitatii in regimul ceausist). Credem insa ca o intrebare simpla si fireasca ar trebui sa ne puna pe ganduri dincolo de dorinta (pana la un punct legitima) de a umbla la „dosarele monografice si de cadre ale plasticienilor activi intre 1949-1989: ce si cat cunoastem astazi cu adevarat despre arta plastica romaneasca contemporana ? Avem temeinice motive sa ne indoim ca acest subiect ar beneficia de o imagine cat de cat coerenta in constiinta publica de astazi. Un muzeu de arta contemporana nu exista nicaieri in Romania. Tot asa ne lipseste si o sinteza bibliografica cuprinzatoare, dupa cum nu avem nici un album ilustrat amplu si comprehensiv. Despre vreun manual de arta romaneasca contemporana nici nu poate fi, vorba, cata vreme sistemul nostru educational ignora pe mai departe necesitatea componentei „educatia estetica, asa incat singurele referinte la indemana raman expozitiile curente ale artistilor in viata si, prin rafturile bibiotecilor publice, mozaicul cataloagelor expozitionale dimpreuna cu albumele monografice de autor. Prea putin, total insuficient pentru a oferi vreunui curios (dar cine, oare, sa mai aiba astazi asemenea curiozitati, in afara artistilor insisi si a cercului restrans de savanti – critici, istorici de arta, antropologi culturali, colectionari ori galeristi?). Pornind de la asemenea premise mai degraba sumbre, ne-am propus sa aducem in fata publicului maramuresean si baimarean proiectul expozitional multianual Artisti romani contemporani in colectiile Muzeului Judetean de Arta «Centrul Artistic Baia Mare». Succesul de public al editiei „princeps” din anul 2008 (septembrie-octombrie) ne-a dat sperante ca reeditarea anuala a unei asemenea expozitii ar fi de natura sa stimuleze apetitul publicului, in special a celui tanar si foarte tanar, pentru descoperirea creatiilor unora dintre „monstrii sacri ai picturii contemporane romanesti alaturi de opere ale unor autori mai putin cunoscuti ori de-a dreptul uitati. Editia 2009 reia o parte din lucrarile prezentate si anul trecut, alaturi de altele noi, prezentand o esantionare esentializata a picturii dintre 1946-1996, printre care si cateva picturi ale unor artisti baimareni. Credem ca ansamblul expozitional releva cateva dintre caracteristicile esentiale ale picturii contemporane romanesti, intre care vocatia coloristica reprezinta, poate, o adevarata emblema identitara. Pentru iubitorul artei baimarene devine astfel posibil sa aseze in context national, sa compare, sa faca analogii si diferentieri printr-un exercitiu intelectual si spiritual ce se poate dovedi deosebit de interesant. Pe de alta parte, spectacolul vizual pe care il propune aceasta expozitie promite sa satisfaca cele mai diverse exigente ale publicului pe cara il invitam cu caldura sa viziteze Muzeul Judetean de Ara «Centrul Artistic Baia Mare» dr. Tiberiu Alexa. Tablouri de povestit Expozitia se vrea a fi inedita prin materialul selectat in cea mai mare parte din depozitele muzeului, prezentand lucrari cu care publicul nu era obisnuit sa le vada in muzeul baimarean. Axat pe cercetarea si valorificarea activitatii creatiei plastice a carei traditie a fost si este evocata cu diferite prilejuri si care se legitimeaza prin materialul prezentat de-a lungul vremii in expozitiile organizate, Muzeul Judetean de Arta «Centrul Artistic Baia Mare», isi defineste specificul si identitatea. O expozitie ca cea deschisa in aceasta perioada poate oferi o inedita perspectiva a activitatii si creatiei artistice de la Baia Mare contextualizand pe un anumit segment temporar, unul nu foarte analizat si discutat comparativ prin raporturi de caz la scara nationala. O analiza comparativa a activitatii si creatiei plastice contemporane baimarene in context national poate oferi o imagine asupra valorii acesteia si constituie un argument in favoarea conceptului de continuitate artistica neintrerupta a unui Centru Artistic. Din aceste motive, alaturi de nume de prima mana a artei contemporane romanesti din perioada 1947-1990 precum Corneliu Baba, Alexandru Ciucurencu, Bradut Covaliu, Ion Stendl, Tia Peltz, Ligia Macovei, Georgeta Naparus etc. stau expuse lucrari ale artistilor baimareni din aceasta perioada. Mihai Olos, prin lucrarea sa, Fata de pe codru ne dezvaluie preocuparile sale din o anume perioada a creatiei sale. Energia dezvaluita prin voluptatea tusei sustinuta de rafinatele tonuri de culoare ni-l infatiseaza ca pe un artist capabil de o mare forta de expresie. Creatia sa de-a lungul vremii a cunoscut framantari care au dus la schimbari radicale ale optiunilor sale estetice, de la expresionismul figurativ inspirat de subiectele rurale la sinteze aflate in pragul postmodernismului, la un conceptualism cu solutii plastice care adopta abstractia cu radacini Op Art ca solutii de redare a simplitatii si in acelasi timp savantele formule populare ale unui rural niciodata abandonat de artist si recunoscut in cardinalitatea deplina a framantarilor acelor ani, la manifestarile happening care aveau loc in perioada de pionierat a acestora in spatiul romanesc. La Nicolae Apostol dramatismul personajului anume (Lucretiu Patrascanu) ca sa submineze ceea ce autoritatea politica incerca sa impuna in anii comunismului il plaseaza pe artist intr-o pozitie careia ar fi greu sa-i gasim corespondent in epoca, pastrand personalitatea acestuia dincolo de orientarile care se impuneau in pictura contemporana romaneasca. Realismul adoptat de acesta este poate mai evident adversativ la realismul socialist. Alexandru Sainelic, constant, consecvent, pe structura unui desen riguros pastreaza intr-o formula cvasicubista formele unor motive ale antropomorfului rural romanesc ce evoca prin curbe ritmul dansului, energia dezlantuita in miscari ritmice. La Iozsef Balla robustetea formelor inscrise in fermitatea desenului debordeaza energia unei framantari expresioniste care incepe de la riguzozitatea suportului pana la fermitatea contrastului cromatic, care evitand tragismul solutiei traditionale germanice a implicarii sumbre dezvaluie o detasare inteleapta, intelectualista dar nu sofisticata. In context national, Centrul Artistic Baia Mare ramane astfel legitim dincolo de traditia istorica bine stiuta si mult discutata. Iata, o secventa care la randul sau merita pe deplin evaluata si discutata, cu atat mai mult, cu cat intregeste o imagine de ansamblu pe cat de spectaculoasa si framantata, pe atat de intreaga. Consultant artistic: drd. Dorel Topan Nicolae TEREMTUS teremtus@gazetademaramrues.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.