• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Joi , 18 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Joi , 24 Ianuarie , 2008

Codul schimbarii

Ioana LUCACEL ioana@gazetademaramures.ro Schimbarea politicii fiscale anual, sau chiar mai des, a devenit deja traditie in Romania. Nici 2008 nu putea face exceptie, asa ca a debutat cu modificarea Codului Fiscal si modificarea codului CAEN.... In loc sa aduca stabilitate, modificarea „bibliei fiscale” a generat de fiecare data o adevarata telenovela. Cauza? Ba schimbarea prea frecventa a politicii fiscale, ba tergiversarea modificarii... Spre deosebire insa de anii trecuti, in 2007 modificarea Codului fiscal s-a realizat „in grafic”. Actul normativ care modifica si completeaza legea privind Codul Fiscal a fost publicata in Monitorul Oficial la data de 18 octombrie, dupa o serie de neintelegeri intre guvernanti. Mai exact, la cateva zile bune dupa ce ministrul Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian, prezentase cu lux de amanunte masurile fiscale ce vor intra in vigoare de la inceputul acestui an, si chiar le-a postat pe site-ul ministerului pe dezbateri, premierul recunoaste ca nu stie de aceste modificari. Ba mai mult, a spus ca.... „nu exista o propunere pentru modificarea Codului Fiscal”. S-a dovedit insa ca propunerea exista si chiar a fost adoptata printr-o Ordonanta a Guvernului. Si, asa cum prevedea textul actul normativ, actul a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2008. Modificarile prevadute de Ordonanta de Urgenta 106/2007 se refera in special la taxa pe valoarea adaugata. Argumentul modificarilor? Coroborarea prevederilor Codului fiscal cu prevederile unei directive europene privind taxa pe valoarea adaugata. Adica se elimina obligativitatea colectarii TVA pentru pierderi si furturi, se elimina posibilitatea ajustarii anuale a TVA deduse initial pe perioada de ajustare in cazul utilizarii partiale a bunului imobil pentru operatiuni scutite fara drept de deducere, se introduc noi dispozitii privind facturarea si posibilitatea emiterii de facturi simplificate, se elimina dispozitiile cu privire la aplicarea masurilor simplificate pentru livrarile de cladiri si terenuri, precum si pentru lucrarile de constructii-montaj. Odata cu intrarea in vigoare a legii, consiliul local poate acorda scutiri de la plata impozitului pe cladiri si a impozitului pe teren, datorata de catre persoanele juridice in conditiile elaborarii unor scheme de ajutor de stat avand ca obiectiv dezvoltarea regionala. Se elimina posibilitatea acordarii de scutiri sau reduceri de la plata impozitului pe cladiri si teren pentru investitii mai mari de 500.000 euro. Si in ceea ce priveste impozitul pe profit s-a introdus o serie de modificari² se extinde categoria veniturilor neimpozabile pentru organizatiile non-profit, se modifica o serie de prevederi cu privire la cheltuielile deductibile la calculul impozitului pe profit pentru societatile comerciale si prevederile privind sistemul platilor anticipate pentru impozitul pe profit. Tot de la inceputul acestui an, a intrat in vigoare noul cod CAEN, fapt care obliga din nou firmele la cheltuieli necesare pentru modificarea statutului. Noua versiune a clasificarii activitatilor economice contine 101 noi clase de activitate, mult mai detaliate decat versiunea precedenta. Ca efect a acestei recodificari, agentii economici vor trebui sa-si schimbe codul de activitate contra unei sume de 30 RON. Cele mai importante modificari aduse codului CAEN se refera la reorganizarea, reconstruirea sau restrangerea unor sectiuni, dar si introducerea unor noi diviziuni ca „Repararea, intretinerea si instalarea masinilor si echipamentelor¬ si a unor noi coduri, cum este cel specific activitatilor de comert electronic. Deocamdata insa, oficialii ONRC doar recomanda agentilor economici sa-si actualizeze obiectul de activitate, pentru ca legea nu prevede un termen limita pana la care trebuie realizate modificarile. Totusi, specialistii spun ca agentii economici se vor convinge de necesitatea modificarii domeniului de activitate in momentul in care vor avea de-a face cu orice autoritati publice. ¬In primul rand, nu avem propuneri de modificare a Codului Fiscal. Va trebui sa analizam, in contextul bugetului, cum realizam veniturile, cum realizam, dupa aceea, cheltuielile. Ministrul de Finante va face propuneri in acest sens. Insa nu vom introduce, cu ocazia bugetului, taxe sau impozite noi. (…) Eu nu am vazut un proiect de modificare, nu sunt la curent cu asa ceva..¬- declara premierul in toamna anului trecut, cu doar cateva saptamani inainte de adoptarea modificarilor aduse Codului Fiscal. Fundamentarea modificarii „Avand in vedere necesitatea fundamentarii riguroase prin masuri legislative de ordin fiscal care sa permita elaborarea in termen real a proiectului de buget pe anul 2008, urmarind reducerea influentelor bugetare a unor prevederi fiscale care sunt prevazute in actualul cadru legislativ si care urmau a se aplica din anul 2008 si necesitatea corectarii masurilor fiscale adoptate prin acte normative colaterale legislatiei fiscale, precum si urmare solicitarilor mediului de afaceri, in scopul perfectionarii continue a legislatiei fiscale si corelarii acesteia cu legislatia Uniunii Europene este necesara promovarea proiectului de act normativ in regim de urgenta. Neaprobarea in regim de urgenta a proiectului de act normativ poate conduce la imposibilitatea respectarii calendarului bugetar asa cum este stabilit prin Legea 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile ulterioare si la nerespectarea angajamentelor asumate fata de Comisia Europeana pentru transpunerea directivelor comunitare in domeniu¬- se arata in nota de fundamentare a O.U.G. nr. 106/04-10-2007.

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.