Curs valutar
Euro
4.5680 RON
Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc
1.4823 RON
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
bonta emese pe 29.02.2024 la 09:22
Domnilor ziaristi, sunteti intr-o grava eroare din nou, sunt in muzeu de pe vremea lui Ceausescu, domnul Alexa
G. Buju pe 16.01.2024 la 01:04
Felicitari lui !
Bun si de cinste Morosan !!
De mirare e ca polutucii din acelashhh aluat moroseni nu fac
Pompiliu Barbu pe 14.11.2023 la 16:08
Un om deosebit! De ar face fiecare roman pe sfert din ce a facut acest om Romania ar fi departe!
Nelu BotiÈ™ pe 29.09.2023 la 14:27
1. Stimate domnule Teremtus, cu tot respectul, vreau sa va comunic faptul ca Bonta Emese nu va respecta.
2.
Luni , 20 August , 2007
Centrul Artistic Baia Mare 111 Leopold Braun
Pictor, grafician si caricaturist, Leopold Braun s-a nascut in Austria (1864 ?). Lexicografia internationala de specialitate este deosebit de saraca in detaliile biografice ale acestui artist. Maruntele amanunte biografice continute in izvoarele documentare baimarene sugereaza ca, in prima jumatate a anului 1890 se afla la München, unde s-a format profesional, studiind desenul si pictura in cadrul Scolii particulare Simon Hollósy.
Este foarte probabil ca, fie si pentru scurt timp, Leopold Braun sa fi urmat unele cursuri si la Academia Regala Bavareza, asa cum stim ca au procedat cei mai multi dintre studentii münchenezi ai lui Hollósy. Apoi il regasim la Berlin, unde a activat ca artist independent, cel putin incepand din 1896 si pana catre 1914. Se pare ca din 1900 Leopold Braun si-a stabilit resedinta permanenta la Viena (cf. Heinrich Fuchs, Die Österreichen Maler des 19. Jahrhunderts), informatie intarita prin documente baimarene (cf. Raportul final asupra coloniei hollósiene din 1897: Nagybánya és Vidéke, XXIII, 1897, nr. 42. Asadar, pana catre izbucnirea primului razboi mondial a locuit si si-a desfasurat activitatea de creatie in Germania si Austria, in conditii si cu realizari asupra carora lexicografia si istoriografia de circulatie internationala pastreaza, astazi, o tacere aproape deplina si pare-se nemeritata. Prezenta la Baia Mare A luat parte la editia a doua a coloniilor de vara organizate la Baia Mare pentru cercul münchenez al artistilor si studentilor Scolii particulare de pictura Simon Hollósy. Prezenta sa o afirma si confirma mai multe izvoare documentare din epoca. Este interesant sa constatam ca informatia acestor izvoare documentare a patruns, totusi, relativ tarziu in referintelor editoriale consacrate coloniilor baimarene, numele sau nefiind retinut in principalele referinte edite. Am consemnat in 1986 prezenta lui Leopold Braun la Baia Mare intr-un studiu publicat in revista Muzeului Judetean Zalau. In acelasi an 1986, numele artistului era inclus si in lista editata de Raoul Sorban (cf. O viata de artist. Intre München si Maramures). Recuperarea ramane astfel definitiv fixata si alte publicatii din anii ’90 fara sa fi constituit, pana acum, subiectul vreunei incercari de identificare pe temeiuri stiintifice. Trecand in revista sursele documentare cunoscute pana acum, observam ca numele Braun absenteaza din lista anticipativa publicata in presa baimareana (cf. Nagybánya és Vidéke, XXIII, 1897, nr. 11, 14 martie). Faptul trebuie sa ni-l explicam prin aceea ca B. s-a asociat proiectului noii colonizari abia pe la mijlocul primaverii anului 1897. Deducem de aici si indiciul ca el nu se afla la München atunci cand Hollósy intocmise lista anticipativa. Alte izvoare ne afirma insa explicit implicarea artistului in constituirea grupului de colonisti. Mai intai articolul de presa „Scoala maestrului Simon Hollósy” care, pe 2 mai, informa cititorii baimareni ca Leopold Braun urma sa apara „in zilele si saptaminile imediat urmatoare (...)”, dimpreuna cu alti peste 30 de participanti, indicandu-ne si locatia lui de resedinta: „Leopold Braun Viena” (cf. Nagybánya és Vidéke, XXIII, 1897, nr. 18). Se pare ca zece zile mai tarziu tot nu ajunsese inca la Baia Mare, dupa cum ne sugereaza interpretarea statistica a datelor incluse de Hollósy in „Lista nominala a studentilor sositi pina in 12 mai la Baia Mare pentru vara anului 1897” (cf. Muzeului Judetean de Arta «Centrul Artistic Baia Mare», Fond documentar, anexa la doc. nr. III/624). Un al doilea document, de fapt cel mai important izvor documentar original al anului 1897, redactat din dispozitia lui Hollósy tot in 12 mai: „Lista nominala a artistilor si a studentilor scolii activi la Baia Mare in vara anului 1897” (cf. MACABM, Fond documentar, nr. III/624) il nominalizeaza pe Leopold Braun in categoria „artistilor straini”, component al grupului de „fosti studenti ai scolii [Hollósy, la München]”, intr-o selecta companie internationala (elvetienii Max Buri si Hans Emmenegger, germanului Franz Multerer*, romanul Arthur Verona si cehul Emil Uhl, stabilit temporar in Belgia). Detaliile inregistrarii, desi sunt sumare, totusi arunca unele lumini asupra biografiei total estompate a acestui artist. Formularea „Braun Leopold Viena Berlin” indica drept resedinta permanenta (poate si de origine ?) capitala monarhiei austro–ungare, iar ca locatie temporara Berlinul, centrul artistic unde el isi desfasura activitatea artistica in anul venirii sale la Baia Mare si, probabil, in urmatorul deceniu si jumatate. Mentionarea metropolei prusiene releva probabilitatea ipotezei ca Leopold Braun sa fi venit direct de acolo, pe un itinerar mai greu de intuit astazi, dar cel mai probabil nu prin München (precum majoritatea colonistilor), ci poate pe ruta Praga – Bratislava –Budapesta – Satu Mare. Formularile documentului hollósian ne informeaza, de asemenea, ca in momentul venirii la Baia Mare el era deja format din punct de vedere profesional, ca activa ca artist independent. Ceea ce inseamna ca ii va fi fost la indemana sa isi sustina, din resurse proprii, cheltuielile implicate de sejurul colonist. Chiar si asa fiind, nu trebuie sa excludem cu totul posibilitatea ca sa fi beneficiat de unele dintre facilitatile disponibile (subventia de stat, reduceri la taxa pentru model etc.). Indiferent care va fi fost formula finantarii sejurului sau colonist, Leopold Braun avea sa petreaca la Baia Mare cateva saptamani bune, cel mai probabil in intervalul iunie – august. Cu siguranta a efectuat schite, studii si lucrari finalizate, peisaje si peisaje compozitionale in plein air. Avem toate motivele sa credem ca va fi profitat de studiul dupa model viu, efectuat in atelierul din parcul orasului, beneficiind si de corecturile lui Hollósy, ori macar de indrumarile sale. Aceasta in conditiile in care colonistii se confruntasera cu o vreme permanent ploioasa la inceputul verii lui 1897, amanunt consemnat intr-un scurt comentariu pe marginea Primei expozitii de arta a Scolii Hollósy organizata la Baia Mare: „Expozitia Scolii Hollósy a avut un succes deosebit. Duminica trecuta a avut loc un adevarat pelerinaj la atelierul de pictura, unde indeosebi studiile de cap au obtinut sufragiul publicului. (...) Este cu adevarat surprinzator acest frumos succes de care Scoala Hollósy este capabila, in pofida rastimpului scurt si a vremii continuu ploioase care stanjeneste activitatea in aer liber.” (cf. NaVi, XXIII (1897), nr. 29.) Deoarece este o certitudine ca Leopold Braun se mai afla la Baia Mare la inceputul lunii iulie, devine perfect posibil ca el sa fi participat la aceasta prima expozitie de arta moderna profesionista organizata la Baia Mare. Chiar daca numele lui nu apare in consemnarile de presa ale evenimentului, ii putem banui prezenta printre expozantii grupului german la care se referea un important saptamanal budapestan, cateva saptamani dupa consumarea evenimentului: „Studentii, printre care multi sunt straini: germani, polonezi, rusi, [cate un] spaniol, american (ba mai mult, un turc si chiar un indian), au progresat foarte frumos in studiile lor.” (cf. Új Idõk, III, 1897, nr. 32.) Este dificil de apreciat impactul realizarilor si acumularilor dobandite la Baia Mare asupra evolutiei sale artistice de mai tarziu. Insa cel putin interesul major pe care l-a manifestat fata de pictura peisagistica trebuie sa aiba, la originile sale, si benefica influenta exercitata de optiunile artistice si estetice promovate in Scoala Hollósy. Dintre acestea, experientele plein air-iste exersate la Baia Mare vor fi jucat, in mod necesar, un rol important.
Tiberiu ALEXA
director, Muzeul Judetean de Arta «Centrul Artistic Baia Mare»
Comentariile celorlalți
Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.
Comentează acest articol
Adaugă un comentariu la acest articol.