• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Sambătă , 20 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 2 Iulie , 2007

Centrul Artistic Baia Mare 111

S-a nascut la Somogysom (Ungaria) in 1862, s-a format profesional la Budapesta, München si Paris, a activat la Baia Mare intre 1896-1911, apoi la Kecskemét (Ungaria), dupa care s-a stabilit definitiv la Budapesta, unde si-a desfasurat activitatea de creatie si expozitionala pana la sfarsitul vietii (1940). Rolul jucat de Béla I. Grünwald in etapa timpurie a dezvoltarii structurilor artistice si institutionale la Baia Mare a fost sensibil mai important decat se accepta in mod curent, el fiind pe nedrept pus in umbra de creatia lui Károly Ferenczy si profesoratul lui János Thorma. Astfel, alaturi de Simon Hollósy, Grünwald a fost principalul promotor al promovarii proiectului colonizarilor la Baia Mare in cercurile studentesti müncheneze. Mai mult, intre 1896-1899 Hollósy si l-a asociat in organizarea coloniilor temporare baimarene, el devenind, pe durata acestora, conducatorul administrativ al Scolii. In 1898 el este unul dintre semnatarii petitiei prin care 8 artisti care solicita Primariei locale construirea atelierelor necesare constituirii coloniei permanente. De altfel, el se stabileste permanent la Baia Mare in acelasi an, iar in 1899 se casatoreste cu Irina Bilt, fiica protopopului greco-catolic roman din localitate. In 1900 solicita, iar in 1901 obtine unul din cele doua ateliere construite de administratia locala. In sfarsit, printr-o propunere de donatie adresata primarului Baii Mare in august, 1898, Grünwald initiaza demersurile fundationale ale colectiei de arta care va prinde viata cativa ani mai tarziu, in cadrul Muzeului local ce avea sa fie organizat in 1904. Formatia intelectuala si artistica Incepe sa studieze pictura la Budapesta cu Bertalan Székely in cadrul Scolii de desen dupa model. Pleaca la München, unde studiaza mai intai cu Simon Hollósy, apoi la Academie cu Gabriel von Hackl, dupa care frecventeaza cursurile lui William Bouguereau si Tony Robert-Fleury in cadrul Academiei Julian din Paris. Intre 1892 si 1898 activeaza din nou la München. Munceste intens, calatoreste in Egipt (1894), expune relativ frecvent si mentine un contact strans cu cercul artistic grupat in jurul Scolii lui Simon Hollósy. Incepand din 1896 activeaza sistematic la Baia Mare pana in 1911, dupa care se muta la Kecskemét, unde organizeaza o colonie artistica permanenta dupa modelul celei de la Baia Mare. In 1905 intreprinde o calatorie de studii la Roma impreuna cu sotia sa, Bilt Irina, si cu foarte tanarul pictor baimarean Jenõ Maticska, iar in 1920 se stabileste definitiv la Budapesta. Activitatea la Baia Mare Experientele plein air-iste efectuate acum au determinat simplificarea limbajului formal, eliberarea metaforei de conotatii simbolice, au imbogatit inventarului cromatic cu tonuri vii, naturale, in timp ce expresia picturala a devenit mai directa, mai concisa. Peisajul si scenele de viata cotidiana au fost temele majore ale creatiei lui Grünwald in aceasta perioada baimareana a creatiei sale denumita cand realista, cand impresionista. In realitate avem de a face cu o alta tentativa de sinteza stilistica ce mixeaza o viziune plastica realista, unele efecte tehnice de inspiratie moderat impresionista, dar si simplificari decorative ale motivelor ce evoca mai degraba sintaxa unui limbaj decorativ postimpresionist. Astfel, intre 1906 si 1915 el se aliniaza cautarilor moderniste provocate de ecloziunea simbolismului si avangardei franceze in Europa Centrala si de Rasarit. Mai intai la Baia Mare, Grünwald trece la o pictura bidimensionala, puternic decorativa prin aplatizarea volumelor, conturarea lineara a formelor si intrebuintarea unor mase compacte de tonuri cromatice calme, cel mai adesea usor grizate. Anumite ecouri simboliste din lectia sintetism-ului lui Gauguin, precum si evidente elemente tehnice specifice Secesiunii particularizeaza eforturile lui Grünwald de a-si improspata viziunea picturala pe temeiul unui modernism moderat. In 1902 Grünwald se alatura lui Károly Ferenczy, János Thorma si István Réti in actiunea de organizare a Scolii Libere de Pictura – cea dintai institutie de invatamant artistic propriu-zis baimareana. Intrucat a beneficiat de experienta pedagogica acumulata in vremea colaborarii cu Hollósy, nu a fost intamplator ca, intre 1904-1911, tocmai pe Grünwald si l-au ales ca dascal si mentor tinerii artisti care aveau sa declanseze la Baia Mare miscarea contestatara avangardista. Este de altfel semnificativ faptul ca el avea sa fie singurul dintre profesorii Scolii Libere baimarene ale carui eforturi de innoire avangardista a limbajului artistic au produs rezultate durabile, semnificative. Prin aceasta atitudine nonconformista, Grünwald are meritul de a fi contribuit decisiv la spargerea frontului conservator al adeptilor baimareni ai formulei picturale plein air-iste, dand cale libera procesului de transformare modernista a mentalitatilor artistice colective si individuale in cadrul Centrului Artistic Baia Mare. Plecarea lui si a celor mai radicali dintre studentii sai avangardisti la Kecskemét reaminteste, pana la detaliu, episodul rupturii lui Hollósy si confirma faptul ca echilibrul intre spiritul conservator si efortul reformator a fost adeseori fragil la Baia Mare, iar balansul a inclinat uneori dramatic impotriva cursului firesc al evolutiei. Tiberiu ALEXA director, Muzeul Judetean de Arta «Centrul Artistic Baia Mare»

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.