• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Sambătă , 20 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 17 Iulie , 2006

Cea mai costisitoare conducta din lume!

*O conducta de 4.000 de kilometric va lega Siberia de Oceanul Pacific Problema conductelor petroliere se izbeste de dilema celui mai pretios lac al Rusiei, noteaza Transitions Online, citat de Rompres. Conducta spre Pacific Oamenii de afaceri din domeniul petrolului si geopoliticienii rusi au catutat multa vreme o modalitate de a trimite petrol din Siberia spre pietele din China, Japonia si din Oceanul Pacific. Schitele conductelor au fost realizate de catre cei care realizau planuri si in timpul epocii sovietice, de catre magnatii erei Eltin si de catre companiile petroliere de stat ale epocii Putin, fiecare planuind o ruta diferita, traversand sau ocolind mii de kilometri de munti, fluvii si taiga. Cel mai recent proiect, conducta Siberia de Est-Oceanul Pacific, promite sa devina cea mai lunga si mai costisitoare conducta construita vreodata. Pana in momentul in care va ajunge la Oceanul Pacific, conducta se va intinde pe 4.000 de kilometri si va transporta aproximativ 80 de milioane de tone de petrol pe an, un milion si jumatate de barili pe an spre piete est-asiatice. Lacul Baikal - mai pretios decat petrolul Anii de dispute asupra rutei acestei conducte par sa fi luat sfarsit cu doua luni in urma, urmand, se pare, sa treaca la doar cativa metri de malul batranului lac Baikal - care gazduieste sute de specii rare de peste si de plante. In incercarea lor de a stopa acest proiect, militantii ecologisti au manifestat in aceasta primavara in mai multe orase din Rusia. La Irkutk, oras situat in nordul punctului de unde va porni conducta si in acelasi timp cel mai mare oras din apropierea lacului Baikal, au iesit in strada cel putin 5.000 de persoane, printre care nu s-au numarat doar manifestantii prezenti de obicei la asemenea evenimente. Tineri ce purtau masti de gaze si femei in varsta care purtau pancarte inscriptionate chiar de catre ele cu sloganul “Tineti conducta departe de Baikal” au marsaluit, in vreme ce oamenii erau invitati sa semneze o petitie adresata presedintelui Vladimir Putin, prin care i se cerea acestuia sa se mute ruta conductei departe de lac. Timp de o luna, manifestantii au marsaluit in mai multe orase, fluturand pancarte cu sloganul “Baikalul este mai pretios decat petrolul”. La 1 aprilie, la Moscova, peste 100 de activisti ecologisti au pichetat birourile Transneft, compania de stat care va construi conducta. Mass-media rusa, controlata in cea mai mare parte de catre stat, a ignorat in cele mai multe cazuri aceste proteste, ecologistii avand astfel dezamagirea ca multi dintre rusi sa nu afle despre existenta miscarii anti-conducta. La mijlocul lunii aprilie, cand legislatorii au demarat actiunile pentru ridicarea interdictiei de constructie in apropierea lacului, membrii Valului Ecologic Baikal, Miscarea Baikal si alte grupuri ale societatii civile care s-au opus companiei Transneft au simtit, probabil, ca totul era pierdut Fereastra catre Asia Ideea construirii unei conducte prin Siberia, catre est, ce ar constitui o “fereastra catre Asia”, a aparut inca din timpul perioadei sovietice, insa la momentul respectiv a avut prioritate construirea liniei ferate. Ani mai tarziu, un tanar om de afaceri, Mihail Hodorkovski, a readus la viata acest plan, iar in iunie 2002, compania sa petroliera, Yukos, a semnat un acord preliminar cu Corporatia Nationala Chineza a Petrolului (CNPC), acord privitor la construirea unei conducte din rafinaria companiei Yukos din Angarsk (aflata la o distanta nu foarte mare de Irkutk) spre orasul chinez Daqing. Presedintii rus si chinez au participat la ceremonia de semnare a acestui acord, care a avut loc la Sankt Petersburg; acest acord urma sa furnizeze 30 de milioane de petrol pe an Chinei si sa aduca 60 de miliarde de dolari bugetului de stat rusesc, in decurs de 25 de ani. Planificatorii de la Kremlin au inceput atunci sa gandeasca la o scara mai mare. De ce nu ar construi o conducta mai lunga, trimitand-o pana la Oceanul Pacific, in apropierea portului Vladivostok, de unde ar putea fi transportat petrolul spre Japonia si chiar mai departe? Compania particulara Yukos a stabilit un traseu spre mare, in vreme ce compania de stat Transneft a realizat un studiu de fezabilitate pentru o alta ruta. “Fereastra” a fost curand inchisa, in mare parte din cauza ingrijorarilor starnite de oamenii de stiinta ce se ocupau de mediu. Cadou chinezesc In toamna anului 2003, Minsterul rus al Resurselor Naturale s-a opus atat rutei sudice propuse de Yukos, cat si traseului nordic al companiei Transneft. Yukos si-a pierdut apoi liderul - Hodorkovski a fost arestat si condamnat sa ispaseasca o lunga sentinta in inchisoare. Compania sa a suferit o puternica lovitura, fiind fortata sa plateasca o serie de impozite, care au impins-o spre faliment. Transneft a inceput schitarea unei noi rute a viitoarei conducte, menite sa furnizeze petrol Chinei si intregii piete asiatico-pacifice. Potrivit noului plan Transneft, conducta incepe in Taiset, la nord de Irkutk. De acolo, ea se va indrepta spre Est, catre Skovorodino - in regiunea Amur, schitand apoi un arc spre Portul Perevoznaia, la Oceanul Pacific. Mentinand propunerea companiei Yukos pentru o conducta directa din Siberia spre China, acest plan presupune o ramificare a conductei spre Skovorodino, peste granita chineza, avand aceeasi capacitate de a transporta 30 de milioane de tone de petrol pe an. Compania Transneft planuieste sa finanteze sectiunea Taiset-Skovorodino a conductei, emitand obligatiuni in valoare de 5 miliarde de dolari si imprumutand 1,6 miliarde de dolari. Anuntand incheierea acordului in luna martie, presedintele Transneft, Semion Vainstok, a declarat ca CNPC va achita intregul cost al studiului de fezabilitate (400 de milioane de dolari), precum si construirea ramurii de pe teritoriul Rusiei, acesta fiind un “dar” din partea Chinei. Protestul Toate planurile de transportare a petrolului din Siberia s-au lovit atat de conditiile aspre ale mediului si ale climei cat si de problema Lacului Baikal - o minune a Naturii, lung de 600 de kilometri si batran de 25 de milioane de ani, care “blocheaza” cele mai convenabile drumuri spre Est. La inceputul acestui an, compania Transneft a asteptat semnalul aprobarii Moscovei pentru a demara construirea conductei din Taiset spre capatul nordic al Baikalului, de unde s-ar desfasura in paralel cu malul lacului pe o distanta de aproximativ 60 de kilometri, pe un teren predispus la cutremure; conducta s-ar afla la doar un kilometru distanta de lac. Gravitatea consecintelor unor posibile scurgeri ale conductei a determinat comisia pentru protejarea mediului sa emita un raport negativ pe marginea proiectului, in luna ianuarie. Insa au fost adusi 34 de noi experti in comisie, iar la 6 martie proiectul Transneft a fost aprobat. Acest demers a provocat indignarea unor organizatii precum Greenpeace sau World Wildlife Fund (WWF) si chiar a oamenilor de stiinta rusi. Mihail Grachev, directorul Institutului Limnologi din cadrul Academiei Ruse pentru Stiinte din Irkutk, a declarat in mod public ca printre membrii comisiei nu s-a numarat nici un expert in Lacul Baikal. Kirill Levi, director-adjunct al Institutului pentru Studierea Scoartei Terestre din cadrul aceleiasi universitati, a afirmat ca respectiva conducta este necesara, insa ca cei care o vor construi trebuie sa ia in considerare faptul ca natura va fi intotdeauna mai puternica decat omul. In conditiile in care conducta se va afla atat de aproape de malul lacului, petrolul eliberat in urma unei scurgeri ar putea ajunge in apa Baikalului in doar 20 de minute, a explicat Levi, iar o treime din surpafata lacului ar putea fi contaminata inainte ca locul producerii scurgerii sa fi fost identificat. Organizatiile ecologiste ruse au subliniat faptul ca au existat 11 accidente in activitatea conductelor petroliere ale companiei Transneft, in anul 2004, si 12 asemenea accidente, in anul 2005. Ruta alternativa In vreme ce Kremlinul cumpanea diversele interese implicate in aceasta disputa, un grup de oameni de stiinta, membri ai Academiei Ruse, care au declarat ca inteleg importanta construirii unei conducte petroliere ce ar uni Siberia de Oceanul Pacific, au creat o ruta alternativa, de-a lungul malului raului Lena, situat la nord de lacul Baikal. Aceasta ruta ocoleste lacul si trece printr-o zona cu activitate seismica scazuta, potrivit lui Felix Letnikov, membru al Institutului pentru Studierea Scoartei Terestre. Mai mult, “aceasta ruta este mult mai profitabila din punct de vedere economic, intrucat conducta ar avea acces direct la gazul nordic si la depozitele de gaz din regiunea Irkutk si din teritoriile sudice din Iakutia”, explica el. Transneft a obiectat ca alegerea acestui traseu ar amana realizarea proiectului, ar necesita efectuarea unui studiu de fezabilitate ce ar costa 200 de milioane de dolari si ar creste costul total cu peste un miliard de dolari. Initial, compania Transneft estimase costurile totale la aproape 12 miliarde de dolari, iar aceasta estimare va creste cu siguranta, in mod special in urma evenimentelor din luna aprilie. Putin “ex-machina” Este posibil ca Vladimir Putin sa fi auzit lozincile demonstrantilor din Irkutk si sa fi citit propunerile oamenilor de stiinta. Este posibil ca el sa fi dorit ca Rusia sa apara intr-o lumina mai pozitiva, in contextul apropierii summitului G-8 de la Sankt Petersburg. Poate ca el a fost deranjat de modalitatea in care a fost influentata decizia comisiei ce a aprobat ruta de pe malul Lacului Baikal. Cand el a actionat la sfarsitul lunii aprilie, la doua saptamani dupa ce Duma votase amendarea codului pentru ape si eliminase interdictia privitoare la construirea conductei in apropierea Baikalului, ecologistii au fost la fel de uimiti ca si directorul Transneft, Vainstok, in momentul in care presedintele rus i-a spus: “Este important sa luam in considerare opinia publica”, ordonand mutarea conductei spre nord, departe de lac. Ocolind Baikalul Un purtator de cuvant al ramurii ruse a organizatiei Greenpeace a numit decizia lui Putin “minunata”. “O importanta victorie”, a apreciat Sergei Kolesnikov, membru al Dumei din regiunea Irkutk. La doar cateva minute de la anuntul facut de Putin, Vainstok a declarat presei ca “nu pune la indoiala ordinele”. Initial, nu a fost clara locatia pe care Putin o prefera pentru conducta. Poate ca nici el insusi nu stia. Potrivit unora dintre stirile vehiculate, conducta ar urma sa fie mutata cu 40 de kilometri distanta de Lacul Baikal. La 26 mai, Vainstok a facut publica cea mai recenta ruta: identica cu cea respinsa de Putin, cu exceptia unei ocoliri largi in jurul marelui lac. Vainstok a adaugat ca, la 28 aprilie, a inceput constructia in Taiset, dupa numai cateva zile urmand sa inceapa si construirea terminalului de la Skovorodino. Potrivit Transneft, petrolul va incepe sa curga prin conducta in anul 2008. Dupa ani de amanari, prima sectiune din conducta Siberia de Est-Oceanul Pacific este construita, insa modalitatea in care se vor uni cele doua capete ale sale ramane in continuare un mister. Transitions Online

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.