Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
„Câte puţân să ajungă la tăţ’!”
Zilele trecute s-a întrunit plenul Consiliului Judeţean Maramureş pentru a aproba sumele pentru proiectele la sport şi cultură, dar şi pentru a mai face un pas în privinţa proiectului de Gestiune Integrată a Deşeurilor. Şedinţa n-a fost spectaculoasă dar comentariile de culise sunt interesante.
Plenul Consiliului Judeţean a fost convocat în 11 iulie într-o şedinţă cu caracter extraordinar. Principalele proiecte de pe ordinea de zi au vizat aprobarea sumelor pentru finanţarea proiectelor din domeniul sportului dar şi din domeniul culturii. Pe înţelesul tuturor, s-au depus proiecte cu cereri de finanţare, s-au analizat, s-au făcut propuneri iar acum plenul a aprobat acordarea banilor. Pentru proiectele la sport vorbim de prima sesiune de finanţare unde s-au împărţit 510 mii lei (5,1 miliarde lei vechi), iar pentru proiectele culturale s-au dat 461 mii lei (4,61 miliarde lei vechi). Comentariile pe subiect sunt cu duiumul, pentru că sunt foarte mulţi cei care spun că nu-i echitabil să se dea de trei ori mai mulţi bani pentru cluburile sportive decât asociaţiilor şi instituţiilor care implementează proiecte culturale.
Doar că la Consiliul Judeţean funcţionează o regulă cel puţin discutabilă: “câte puţin să ajungă la toţi”. Decalajul dintre planul sportiv şi cel cultural este şi mai evident şi din faptul că la secţiunea cultură au fost 129 de cereri de finanţare, iar la sport 46. Ei bine, ideea este că toţi cei care au cerut bani au primit “câte puţân”. Cei care au analizat proiectele culturale s-au plâns de faptul că banii au fost foarte puţini în raport cu solicitările şi numărul celor care au cerut sprijin în acest sens. Dar problema este asta. Nu există criterii clare prin care să se delimiteze secţiunile finanţate în domeniul cultural. Mai exact, sunt în aceeaşi oală cererile pentru tipărituri cu cererile pentru organizări de evenimente sau intervenţii de reparaţii la imobile culturale.
Membrii comisiei de evaluare au spus că ar fi mult mai bine ca de anul viitor să se traseze reguli mult mai clare pentru cei care depun proiecte spre finanţare la Consiliul Judeţean. Nu vă mai spunem că era vorba că se împart 5 miliarde la cultură, iar din listă s-a văzut că s-au dat cu circa 400 de milioane lei vechi mai puţin. Am întrebat reprezentanţii Consiliului Judeţean ce s-a întâmplat cu diferenţa şi ne-au spus că aşa e legea, trebuie păstrat un anumit procent din suma de finanţare, urmând ca acesta să fie distribuit ulterior, în cazul în care apar nişte “urgenţe”.Tot despre regula de împărţire a banilor “câte puţin să ajungă la toţi”, se comentează “la greu” despre faptul că sunt unii solicitanţi care depun proiecte cu grămada, ştiind că pentru fiecare primeşte câte ceva. Ei bine, am aflat că şi acest lucru se doreşte să se schimbe de anul viitor. Cineva din comisia de jurizare a proiectelor ne-a declarat că va încerca să modifice pe viitor ghidul solicitantului. „Argumentele sunt cât se poate de logice, pentru că vine câte o asociaţie sau instituţie şi depune câte 10 născoceli, în loc să gândească un proiect ca lumea care să fie finanţat şi care să poată fi implementat bine şi corect. Dar aşa, primeşte bani pentru fiecare din cele 10 născoceli şi niciunul nu-l poate face cum trebuie, pentru că primeşte 10% – 15% din suma solicitată. Normal ar fi să existe un criteriu clar care să spună că o asociaţie poate depune un singur proiect. Că în felul acesta se încurcă mai mult lucrurile”. Cei din Consiliul Judeţean care s-au ocupat anul acesta de împărţirea banilor pentru proiectele de cultură spun că vor face toate demersurile pe viitor ca să existe un echilibru între finanţările la sport şi cele pentru cultură. Nu de alta dar la sport se dau 15 miliarde lei vechi, iar la cultură 5 miliarde. După analiza proiectelor s-a demonstrat că sunt mult mai mulţi maramureşeni care beneficiază direct de finanţările pentru proiectele culturale decât cei care “prind” banii pentru sport.
Consilierii argumentează acest lucru spunând că nu li s-a pus pata pe sport şi că dimpotrivă sunt conştienţi de beneficiile acestuia pentru sănătate. Însă, tot ei spun că nu li se pare corect să se dea atâţia bani cluburilor sportive. „Ar fi cu totul altceva să se finanţeze proiecte sportive dar ce ţin de sportul de masă, în care să fie mai mulţi beneficiari direcţi, prin care maramureşenii să fie mobilizaţi să facă mai multă mişcare. Dar în situaţia actuală, cluburile primesc banii şi beneficiază direct doar o mână de oameni, restul stau şi se uită. De exemplu, acum s-au împărţit 5 miliarde la sport, şi urmează să se mai dea 10 miliarde pentru cluburile de prim eşalon. Toate acestea ar trebui să fie în echilibru cu sumele care se dau pentru proiectele culturale”, ne-a declarat unul dintre consilierii judeţeni care s-au implicat direct în acest an în analiza dosarelor de finanţare. Nu ştim dacă se va reuşi pe viitor să se pună în practică aceste idei care-şi propun să facă ordine în privinţa finanţărilor la sport şi cultură, pentru că există câteva personaje care ştiu că facă lobby atunci când este vorba de finanţarea cluburilor sportive.
Referitor la şedinţa din 11 iulie, vă mai spunem că s-a mai făcut un pas privind proiectul de Gestiune Integrată a Deşeurilor. Mai exact, s-a aprobat Studiul de Fezabilitate şi indicatorii tehnico-economici, dar şi contribuţia financiară în acest sens.
Preşedintele CJ Zamfir Ciceu, a dat o serie de lămuriri în ceea ce priveşte următoarele etape ale acestui proiect, dar pentru că vrem să revenim cu acest subiect, vă spunem doar că valoarea totală a investiţiilor este de 63,2 milioane de euro, din care Maramureşul va suporta circa 6 milioane de euro.
„Argumentele sunt cât se poate de logice, pentru că vine câte o asociaţie sau instituţie şi depune câte 10 născoceli, în loc să gândească un proiect ca lumea care să fie finanţat şi care să poată fi implementat bine şi corect. Dar aşa, primeşte bani pentru fiecare din cele 10 născoceli şi niciunul nu-l poate face cum trebuie, pentru că primeşte 10% – 15% din suma solicitată. Normal ar fi să existe un criteriu clar care să spună că o asociaţie poate depune un singur proiect. Că în felul acesta se încurcă mai mult lucrurile”.