• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Duminică , 18 August 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 28 Iunie , 2010

Catalin Chereches il va interpela pe Borbely

Ministerul Mediului si Padurilor din Romania a anuntat prin declaratia ministrului Laszlo Borbely ca reia procedura de autorizare pentru atat de controversata investitie de la Rosia Montana. Nu conteaza coalitia impotriva cianurilor, nu conteaza patrimoniul cultural al zonei, conteaza doar perseverenta societatii canadiene care nu se da batuta si insista pentru reluarea procedurii de autorizare, cu tot ce presupune asta. Rosia Montana Gold Corporation (RMGC) vine cu un nou certificat de urbanism, diferit fata de cel anulat de instanta in 2007 si fata de cel suspendat tot de instanta in urma actiunii Ministerului Mediului din timpul mandatului lui Korodi Attila, si doreste sa exploateze aurul din zona. Cum la Baia Mare a avut loc un accident ecologic provocat de cianura, deputatul Catalin Chereches, care a avut initiativa interzicerii tehnologiilor bazate pe cianura la Baia Mare, comenteaza decizia Ministerului Mediului. „Ce conteaza ca Parlamentul European a votat o rezolutie care solicita interzicerea generala a utilizarii tehnologiilor de minerit pe baza de cianuri in UE pana la sfarsitul anului 2011, in vederea prevenirii unor catastrofe ecologice, precum cea din 2000 de la Baia Mare? Ce conteaza ca Parlamentul invita Comisia Europeana sa propuna interzicerea totala a utilizarii tehnologiilor de minerit pe baza de cianuri in Uniunea Europeana pana la sfarsitul lui 2011, deoarece aceasta este singura modalitate si-gura de protejare a resurselor de apa si a ecosistemelor impotriva poluarii cu cianuri in urma acti-vitatilor miniere? Ce conteaza ca Parlamentul European spune ca, atat Comisia Europeana, cat si statele membre nu trebuie sa sustina, direct sau indirect, niciun proiect de minerit care implica utilizarea de tehnologii pe baza de cianuri in UE pana cand se va aplica interdictia generala si nici sa nu sustina astfel de proiecte in tari terte? Ministerul Mediului si Padurilor din Romania, o tara care s-a confruntat cu un accident ecologic provocat de cianura, ne anunta prin gura ministrului Laszlo Borbely, ca reia procedura de autorizare pentru atat de controversata investitie de la Rosia Montana. Ceea ce mi se pare cel putin stupefiant este raspunsul ministrului la intrebarea jurna- listilor daca a devenit un sustinator al investitiei de la Rosia Montana, cum ca nu face altceva decat sa respecte legea. Dar nu ne spune domnul ministru nimic despre datoria morala fata de generatiile viitoare si in spiritul tendintelor mondiale de interzicere a mineritului cu cianuri. Fiindca aceste accidente ridica o serie de intrebari asupra practicilor si aplicarii reglementarilor in ceea ce priveste ma-nagementul cianurii, chiar daca exista buna intentie. Dificultatea gestionarii transportului, depo-zitarii si folosirii cianurii, asociate deficientelor de operare si de intretinere a iazurilor de decantare, precum si cu vremea rea, pot conduce la situatii explozive, devastatoare pentru mediu. Accidentul ecologic din 30 ianuarie 2000, de la Baia Mare, este cel mai bun exemplu” afirma Chereches. Poluarea istorica de care au beneficiat baimarenii de zeci de ani i-a determinat pe consilierii baimareni sa adere la ideea referendumului impotriva utilizarii tehnologiilor pe baza de cianura si a tehnologiilor de extractie a plumbului din deseuri si concentrate miniere pe raza municipiului Baia Mare. Un eveniment unic, democratic si civic, la care baimarenii sunt chemati in 25 iulie 2010 sa spuna NU impotriva poluarii cu cianura si plumb. „Sunt curios ce ar avea de comentat Ministerul Mediului la aceasta decizie. Cum catalogheaza decizia baimarenilor de a spune NU cianurii, dar si metalelor grele? Cine poate decide mai bine decat populatia asupra dreptului de a trai intr-un mediu mai curat? Ce raspuns ar putea da ministrul mediului la aceste intrebari, pe care le voi lansa de la tribuna Parlamentului?”, se intreaba deputatul liberal. „Radu Berceanu n-a facut nimic pentru infrastructura Maramureºului!” Asa cum au promis, liberalii au depus miercuri, la Camera Deputatilor, motiunea simpla „Radu Berceanu, ministrul anti-transporturi si pro-furt”, argumentata de administrarea defectuoasa a sistemului transporturilor si infrastructurii din Romania, lipsa de performanta si greselile care s-au facut in perioadele de ministeriat ale lui Radu Berceanu. Starea infrastructurii rutiere sau feroviare sunt argumentul denumirii lui Berceanu drept ministrul anti-autostrazi, anti-fonduri europene, anti-cale ferata si in general anti-transporturi. Fara drumuri sufera intreaga economie, de la industrie pana la turism, dar sufera si cetatenii platitori de taxe si impozite. In acest context, revine problema Maramuresului, unul dintre judetele cele mai vitregite, un motiv suficient ca parlamentarii de Maramures sa voteze motiunea depusa de liberali. „Prima mea declaratie politica facuta in Parlamentul Romaniei s-a numit - Izolarea Maramuresului mareste nemultumirea locuitorilor sai - In 17 februarie 2009, declaram de la tribuna Parlamentului ca Maramuresul a fost uitat de pe harta infrastructurii rutiere. Ca se vorbeste de multi ani despre necesitatea unui drum rapid, care sa lege Maramuresul de coridoarele de transport europene si despre precaritatea si lipsa unei infrastructuri rutiere, mai mult decat necesara pentru a lega partea de nord-vest a Romaniei de restul tarii si de autostrada care leaga Romania de Ungaria. Prin 2005 se parea ca lucrurile incep sa se miste. Dupa un efort sustinut, depus de Consiliul Judetean Maramures, de parlamentarii de Maramures pentru a scoate judetul din izolarea la care a fost supus prin neincluderea sa in lista obiectivelor de investitii pentru infrastructura de transport, astfel ca, in 2006, Guvernul de atunci modifica Hotararea Guvernului nr. 513/2006 si includea in anexa, la punctul 13, Drumul expres Baia Mare - Petea. Din pacate, proiectul a fost blocat inainte ca lucrarile sa inceapa, deoarece licitatia pentru exproprieri a fost contestata, iar Drumul expres de care vorbim de atatia ani nu se mai regaseste prin-tre prioritati, Maramuresul ramanand mereu in afara prioritatilor Ministerului Transporturilor si Guvernului. Cel putin 10 dintre interpelarile facute de mine s-au adresat Ministerului Transporturilor. Acestea s-au referit la conditionarea dezvoltarii turismului de infrastructura, precaritatea caii ferate Salva-Viseu, proiecte rutiere de infrastructura, suferintele infrastructurii rurale, investitiile pentru Aeroportul International Baia Mare. Ii spuneam ministrului Radu Berceanu ca nu putem vorbi despre un aeroport modernizat, ca drumul Baia Sprie-Cavnic-Barsana nu este finalizat, iar din cauza ca-ietului de sarcini prost intocmit exista riscul de pierdere a finantarilor. Ca au trebuit sa treaca mai bine de doi ani pana sa inceapa lucrarile de reabilitare a drumului Baia Mare-Dej, ca aceeasi situatie este valabila pentru drumul Baia Mare-Satu Mare, ca exista suficiente probleme cu drumul rapid Baia Mare-Zalau. Motive pentru a cere demisia ministrului Berceanu si un semnal ca acest guvern nu mai poate continua”, a afirmat Chereches.

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.