• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Joi , 18 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 17 Septembrie , 2007

Castanele ansamblului transilvania

Sarbatoarea Castanelor a ajuns la ceas aniversar. Este cea de-a 15-a editie. Insa, in loc sa se remarce printr-o manifestare de exceptie, acest an s-a distins prin cea mai slaba organizare in ceea ce priveste programul artistic, care a reprezentat pana acum un punct forte in desfasurarea manifestarii. Povestea a inceput cu doua luni in urma, cand comisia condusa de viceprimarul Ovidiu Stefan, un manager exceptional, care dupa ce a dres-o in favoarea Ansamblului Transilvania, a fost contestat si si-a dat demisia. Geniala idee, deloc intamplatoare si motivata de nu mai putin o jumatate de miliard lei (ce-i drept, vechi) pentru teatrul amator in limba maghiara Lendvay Marton, a consilierului Alexandru Simori, de a atribui organizarea sarbatorii direct Ansamblului Transilvania, fara a analiza alte oferte sau a se face licitatie publica, s-a dovedit a fi una catastrofala si a dus la haosul de acum. Cum spuneam, Ovidiu Stefan, realizand ca a sfeclit-o rau de tot, si-a dat demisia si a plecat alaturi de alti cativa consilieri locali, lasandu-l la pupitrul tehnic pe experimentatul avocat debutant, Mircea Dolha. Subtilul consilier local PSD, spune gura lumii, a incercat sa faca aceeasi miscare ca cea a lui Stefan via Simori, adica sa incredinteze serviciile de scena unei firme pe care o stia el. Nu a fost sa fie. In acest context, Dolha a ajuns la concluzia ca serviciile de organizare a sarbatorii vor fi atribuite in urma unei selectii de oferte. Si s-a mers pe varianta aceasta, fara a se mentiona, in caietul de sarcini, care este valoarea maxima pe care Primaria si-o poate permite pentru un asemenea eveniment. Desi se stia. Totul fusese pregatit ca la carte. 120 de mii euro, cu tot cu TVA. S-a trecut la treaba, insa, una din firmele participante, SC Broks & Bimetalle SRL, din Arad, a atentionat comisia condusa de Dolha ca in cazul unei selectii de oferte, valoarea maxima permisa de lege este de 40 mii euro. In cazul unui buget de 120 mii euro, trebuie organizata licitatie. Evident, anumite firme se incadrasera pentru un buget de 40 mii euro, asa cum prevede legea pentru procedura selectiilor de oferte. Realizand gafa nementionarii acestei sume inca de la bun inceput, comisia lui Dolha a hotarat sa se reia intreaga procedura. Saracul om, era si el presedintele unei comisii, in sfarsit, si iata ca lucrurile mergeau cum nu se poate mai prost. Lupta cu final stiut Spre sfarsitul lunii august, s-au depus noi oferte, dupa ce pe site-ul Primariei Baia Mare s-a publicat suma maxima ce va putea fi folosita din bugetul local pentru acest eveniment: 100 mii euro, fara TVA (adica, aproape 120 mii euro, in total). Lupta s-a dat in trei: Ansamblul Transilvania, SC Broks & Bimetalle si Cinesi (firma lui Florian Gui, fost impresar al Ansamblului Transilvania). Toate au venit cu cel putin trei trupe din strainatate, insa diferenta a facut-o, conform deciziei comisiei, pretul cel mai mic. Astfel, Ansamblul Transilvania a avut castig de cauza, cu o oferta mai mica cu aproximativ 1.000 euro. Pe plan artistic, argumentul forte a fost urmatorul: va veni super-trupa Boney M. care, fie vorba intre noi, are un nume in spate si... atat. Insa, lunea trecuta, pe cand Iuliana Dancus, directorul Ansamblului, s-a prezentat in fata comisiei pentru incheierea contractului... ghinion. A fost intrebata daca trupele straine cuprinse in program vin sigur. Bomba a fost ca Boney M nu mai vine, la fel si Alphaville In plus, nici Voltaj. Deci tocmai argumentele care au contat cel mai mult in fata comisiei nu mai existau. In aceste conditii, contractul nu s-a mai semnat. Dupa acest incident care a dat peste cap programul artistic promis baimarenilor au urmat discutii de genul: „Ce vom face?” In cadrul sedintei de buget-finante, a CL Baia Mare, s-a pus problema contractului ce trebuie semnat. Rodica Brad, secretarul Primariei Baia Mare, ne-a declarat ca el nu se va mai semna, din cauza ca nu au fost respectati termenii ofertei. “Nu o sa mai organizeze Ansamblul, ci o va face serviciul de specialitate al Primariei. Asta pentru ca Ansamblul nu a respectat conditiile pe care le-au precizat in oferta si nu mai vin cu artistii din strainatate. Luni, se va face o informare catre CL despre acest lucru”, a declarat Brad. Am contactat-o telefonic pe Iuliana Dancus, intreband-o cum comenteaza cele intamplate. Directorul Ansamblului s-a aratat surprins de intrebarile noastre si ne-a explicat faptul ca in cursul zilelor ce vor urma, contractul se va incheia. Cu alte cuvinte, ori Dancus nu era la curent cu cele discutate si hotarate in cadrul comisiei, ori incerca sa ne dea de inteles ca nu existase niciun moment in care se pusese problema renuntarii la acel contract. Din nefericire pentru ea, nu stia ca noi fuseseram prezenti la discutiile intre membrii comisiei si luaseram parerile unora dintre acestia. Pe de alta parte, sursele noastre ne-au informat ca Dancus face presiuni puternice asupra celor din Primarie, ajutata putin si de juristul Ansamblului, pentru ca respectivul contract sa fie incheiat. Oricum ar fi, lucrurile au deraiat rau. Daca se va incheia contractul, atunci nu s-au respectat termenii din oferta si procedura ar putea fi usor contestata de ceilalti participanti, care au fost clar dezavantajati. Ansamblul a venit cu o oferta “spectaculoasa” pe care nu o mai respecta, insa tot castigatoare este. Iar in cazul in care contractul nu se va incheia, este greu de inchipuit cum o comisie, care habar nu are cum sa organizeze o licitatie si timp de doua luni oscileaza intre incredintarea directa si selectia de oferte, va reusi, in timp record de doua saptamani, sa pregateasca un eveniment care necesita, de regula, cel putin doua – trei luni pentru a fi o reusita. Mai ales ca vorbim de o sarbatoare aniversara. Din culise Una dintre greselile majore comise in tot acest haos a fost cea a mentionarii, in caietul de sarcini a unei conditii referitoare la scena. Aceasta ar trebui sa aiba 17 metri. Ideea era urmatoarea. In Bucuresti, exista doua scene mari, insa au doar 16 m. Singura scena privata din tara care s-ar preta ar fi aceea a Primariei din Sibiu. Adica exact aceea cu care Iuliana Dancus urma sa incheie contractul ulterior. Deci, totul fusese pregatit la meserie pentru Ansamblu. Insa ceea ce nu stiau membrii comisiei a fost faptul ca in primavara acestui an, firma din Arad (Broks & Bimetalle) a achizitionat una de 20 de m, cu o extensie totala de pana la 30 m, aceasta fiind cea mai mare scena privata din Romania. Insa, acest argument nu a mai contat, comisia lasand urechea suta si pedaland pe ideea cu trupele straine (idee care s-a dovedit la fel de proasta). In plus, Iuliana Dancus a fost lamurita de membrii comisiei ca nici nu este nevoie de o scena de 17 m, ca spatiul nu va permite amplasarea ei. Probabil ca s-ar fi mers pe varianta scenei pe care sotul acesteia o detine, el fiind un partener de afaceri vechi al Ansamblului Transilvania. Aceasta este situatia la inchiderea editiei. Nu avem semnale ca problema programului artistic va fi rezolvata la nivelul asteptarilor si a bugetului. Probabil va fi nevoie de o minune pentru ca toate sa se termine cu bine. Apoi ar fi necesara o analiza a celor intamplate. Ce spun consilierii „Nu stiu ce s-a intamplat, ca nu fac parte din comisie. Dar cred ca s-a gresit la caietul de sarcini, ca nu trebuiau mentionate formatiile ce trebuie aduse”, a declarat Marcel Belbe, consilier local liberal. „Daca nu am fost hotarati de la inceput ce vrem sa facem si cu ce fel de procedura dorim sa mergem mai departe, astea sunt riscurile pe care ni le-am asumat. Ma refer la membrii comisiei respective. Noi am lasat sa faca asa cum au dorit si am aprobat intocmai cum ne-au cerut. Mi se pare normal sa nu mai vina anumite trupe, pentru ca nu le poti anunta cu doua saptamani inainte sa tina un concert”, a spus Vlad Onet, consilier local democrat. Iuliana da declaratii soc In cursul discutiei pe care am avut-o cu Iuliana Dancus, aceasta s-a aratat vizibil emotionata, nestiind cum sa evite ideea renuntarii la acel contract. Nu stim daca din cauza emotiilor sau a faptului ca s-a simtit vinovata, ea ne-a dat o declaratie absolut socanta: una dintre conditiile din caietul de sarcini a fost aceea ca Ansamblul sa castige. Asta era si ideea. Inca de la bun inceput se stia ca Ansamblul va castiga, deci nu mai intelege nimeni de ce atata agitatie cu doua runde de selectii de oferte incheiate cu un esec. “Nu inteleg ce ma intrebati. Am fost declarati castigatori si... cum sa nu se semneze contractul? Urmeaza a se semna zilele acestea. Ni s-a comunicat ca am avut cea mai buna oferta. Ca stiti, asta a fost conditia din caietul de sarcini, sa fim castigatori. A fost o problema cu anumite trupe, care, inainte de prima deschidere de oferte erau disponibile sau aveau oferte si din alta parte. Iar cand a venit a doua deschidere, deja si-au luat in alta parte actiuni, pe la Sibiu, Bucuresti. E vorba de Boney M si Voltaj. O sa aducem alte trupe, de aceeasi valoare artistica. E cam tarziu acum, dar nu cred ca e cineva vinovat. O sa fie o sarbatoare frumoasa”, ne-a lamurit Dancus. Adica am aflat si asta. Iuliana Dancus stia ca anumite trupe au mai multe oferte sau chiar contracte incheiate pentru perioada finalului lunii septembrie, totusi, le-a mentionat pe oferta proprie. Perspective penale Flavius Lango, administratorul firmei aradene, ne-a declarat faptul ca toata povestea legata de organizarea Sarbatorii Castanelor este un spectacol de proasta calitate, in care reprezentantii Consiliului Local si ai Primariei au comis o serie de incalcari ale legii, unele chiar in cunostinta de cauza. El afirma ca prevederile legii sunt clare si nu pot fi eludate, astfel ca pentru contractarea serviciilor a caror suma depaseste 40 mii euro, trebuie organizata o licitatie, procedura selectiei de oferte fiind prohibita. Mai mult, daca doar cheltuielile legate de scena ajung la 120 mii euro, atunci care vor fi cheltuielile totale ale organizarii Sarbatorii Castanelor? Pentru ca in cazul in care suma va depasi 125 mii euro, trebuie indeplinite alte conditii. Astfel, membrii comisiei ar putea fi cercetati penal. In fapt, Flavius Lango a declarat ca pe numele fiecarui membru din comisia lui Dolha va depune plangere penala si ii va actiona in judecata pentru prejudiciul adus. “Licitatia a fost un spectacol de proasta calitate. Acolo s-a eludat tot timpul legea. De la bun inceput a fost o mascareala. Astea sunt chestii penale toate. Foarte, foarte urat, totul. Ce am intalnit acolo, nu am vazut in cei cinci ani de cand particip la asa ceva. In timpul licitatiei, s-a descoperit ca cineva nu avea dosarul complet si lipseau niste acte. S-a ridicat o doamna jurist si a zis ca le aduce ea, ca mai existau acte de la o alta licitatie. Si a venit cu ele si le-a pus in dosarul firmei respective. Am innebunit cand am vazut. Eu am venit initial cu trei trupe, pentru a ma incadra la suma de 40 de mii euro, fiind convins ca e vorba de cerere de oferte si suma asta nu se poate depasi. Cand a vazut presedintele comisiei (Mircea Dolha, n.red.), a zis: pai, ce, faci misto de noi, aici? La un municipiu ca Baia Mare vii doar cu trei trupe? Apoi, m-a luat peste picior si mi-a zis ca stiu foarte bine ca TVA-ul nu se plateste la trupele care vin dinafara. Si ca imi ramane mie TVA-ul. M-a luat de fraier. I-am zis, maestre, te inseli amarnic. Am organizat un revelion de 120 de mii de euro si am ANAF-ul pe cap, ca trebuie sa platesc TVA-ul pentru trupele de afara. Si asta se plateste la finante. Numai ca domnul consilier nu stie. Pe de alta parte, eu i-am avertizat prima data ca nu au procedat bine, ca daca vorbim de cerere de oferte, trebuie sa ramanem in cadrul sumei de 40 mii euro. Daca e peste, trebuie licitatie. Insa ei nu s-au prins. Si au continuat sa mearga cu cererea de oferte, anuntand 120 mii euro. Deja aici intram in sfera penala, pentru ca au facut asta cu buna stiinta. Apoi, o jurista din comisie a incercat sa ma convinga de faptul ca banii Consiliului Local nu sunt publici. Ca au autonomie locala. Nu am auzit in viata mea asa ceva. A fost o tiganie, ce mai. Oricum, o sa fac plangere penala pe numele tuturor membrilor din comisie. Mai bine spuneau de la bun inceput ca vor sa faca o smecherie si sa ma retrag, ca-i incurc. Au spus ca s-a facut exceptie de la ordonanta respectiva? Nu se poate face exceptie de la ordonanta decat in cazuri speciale. Achizitionezi echipament militar, sa zicem. Iar daca spun ca au facut exceptie de la ordonanta, de ce au mentionat in cerere faptul ca se au in vedere prevederile art. 16 din OUG 34? Am intrebat asta si in comisie si s-a facut liniste. Si va mai spun ceva. Ei invoca o exceptie din anexa 2B, conform careia serviciile artistice nu se incadreaza aici. O prostie. Pentru ca daca invoci asta, nu poti sa scrii cerere de oferte pentru 120 mii euro. Ea se aplica doar pentru sume de pana la 40 mii euro. Daca pui suma de 120 mii euro, este clar, vorbim de o licitatie. Dar, scuzati-ma ca va spun, ei sunt superficiali. Cand o sa ajung la proces, in Baia Mare, o sa rada judecatorul de ei. Chiar daca e rau intentionat. Ca mi s-a spus sa fiu atent, ca va fi greu cu judecatorii din Baia Mare. Insa nu cred ca va risca nimeni cu chestia asta, pentru ca e bataie de joc ce s-a intamplat. Si a mai fost o greseala din partea lor. Este clar ca vor mai fi aici si alte cheltuieli, cum ar fi cele de publicitate, artificii etc. Iar astea trec de 5 mii euro. Asta inseamna ca se vor cheltui in total peste 125 mii euro si acolo avem alte reglementari, cu totul speciale. Si nu se pot separa contractele pentru a eluda legea, ordonanta interzice lucrul asta. O sa iasa rau de tot”, a declarat Lango. Oferta „expirata” a Ansamblului Pentru a va face o parere asupra celor care ar fi trebuit sa vina sa cante (unii probabil vor veni) si a cheltuielilor aferente va prezentam tarifele artistilor si tarifele pentru celelalte activitati din oferta Ansamblului. In timp ce genialii lui Stefan si Dolha negociau trupe „expirate” ca Boney M, la Baia Mare, o trupa adevarata, Holograf, si-a exprimat regretul si mahnirea ca nu a fost invitata la sarbatoarea de suflet a baimarenilor Andra – 1.100 euro Loredana & Taraf – 6.500 euro Alphaville – 18.000 euro Mircea Baniciu (Mircea Vintila) – 1.000 euro Ducu Bertzi – 1.000 euro Marinel Petreus – 200 euro Daniel Fat – 300 euro Grup Folk Clasic – 300 euro HI – Q – 3.000 euro Voltaj – 5.500 euro Boney M (Zaragoza Band) – 15.000 euro Aurel Tamas si orchestra – 1.875 euro Tinu Veresezanu – 1.000 euro Florentina si Petre Giurgi – 300 euro Sava Negrean Brudascu – 625 euro Stefan si Andrei Petreus – 250 euro Lucian Dragan (Orchestra Ansamblului Folcloric Transilvania) – 1.000 euro Heaven – 900 euro Stefan Banica Jr. – 7.000 euro Total (fara TVA) – 64.850 euro Ciprian DRAGOS ciprian@gazetademaramures.ro NICOLAE TEREMTUS teremtus@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.