• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Vineri , 19 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 14 August , 2006

Captivi in lumea mass-media

Mass-media ne inconjoara, ne coplesesc, ne conditioneaza si au schimbat in mod decisiv modul nostru de a trai, mai ales al ultimelor generatii. Antropologul si filosoful american, Thomas de Zengotita, de la „New York University”, a publicat recent pamfletul Mediated (“Mediatizati”) care analizeaza modul in care mass-media dau nastere unei lumi proprii si a felului in care se traieste in acea lume, sustinand ca fiecare persoana, nu numai ca este rezultatul bombardamentului presei, televiziunii si a tuturor celorlalte forme de comunicare in masa, dar este angajata zilnic sa interpreteze rolul pe care i-l impune mass-media. Interviul din Avvenire, citat de Rompres, este relevant in acest sens. Intrebare: Domnule profesor De Zengotita, cum si cand anume ne-a schimbat comunicarea modul nostru de a trai? Raspuns: Trebuie sa ne reamintim cand anume a avut lor raspandirea comunicarii scrise. Inventia presei in perioada moderna coincide cu inceputul perioadei individualismului. Multiplicarea formelor de mass-media si progresiva lor imbogatire cantitativa si sub aspectul continutului au determinat o crestere continua a nivelului de autoconstiinta. Generatia dinaintea noastra a inceput sa devina constienta de sine prin intermediul lui Freud, dar acum cand traim intr-un mediu in care mass-media inlocuiesc realitatea cu reprezentarea acesteia este ca si cum societatea postmoderna zilnic ne-ar modela identitatea. Viata privata este moarta I: Care aspect sau mijloc de comunicare are efectul cel mai puternic? R: Pana in anii recenti era televiziunea, fiindca cu ea se instaureaza o relatie intima. O privesti mereu, in propria casa, chiar si in pijama. Acum, telefoanele mobile si Internetul incep sa inlocuiasca televizorul ca mijlocul de comunicare cel mai “mediatizant”. Este suficient sa privim oamenii in timp ce telefoneaza, trimit mesaje. Iar odata cu inventarea blog-ului, se produce comunicarea, nu este doar utilizata; devenim pe deplin parte a mass-media. I: Se pare, totusi, ca in felul acesta se pierde orice sentiment a ceea ce este privat... R: Viata privata este moarta, iar „distrugerea” ei este direct legata de mediatizare. In cazul blog-urilor, aceasta eroziune devine conditie de viata. Una din expresiile cele mai perfecte este Reality Tv, ceva de neconceput in trecut. Sa va dau exemplul presedintelui Roosevelt care a guvernat tara tintuit intr-un carucior cu rotile (din cauza poliomielitei); mass-media nu ar fi conceput vreodata sa-i mentioneze boala. Aproximativ la fel ca in cazul amantelor presedintelui John Kennedy. In schimb, uitati ce valva s-a facut in cazul relatiei lui Bill Clinton cu Monica Lewinsky. I: Dumneavoastra sustineti ca si eroii au disparut, si totusi, acum cand fiecare dintre noi poate fi un personaj cunoscut - cel putin cateva minute, sau pe Internet - nu ar trebui sa existe decat dificultatea de a alege... R: Eroii si vedetele erau astfel fiindca erau inconjurate de o aura de mister. Nu se stia mare lucru despre ei la nivel personal, prin urmare, erau investiti cu o imagine care reflecta ceea ce omul comun avea nevoie sa creada. Astazi, suntem ancorati in cultura barfei; lipseste factorul respect. I: Acest fenomen este o trasatura specifica a culturii americane? R: Este predominant in Statele Unite, dar si in Japonia si in alte parti ale lumii. Pentru multe tari este numai o chestiune de timp; continutul va fi divers, dar mediatizarea va avea loc oricum. I: Iar grupul demografic cel mai puternic influentat? R: Cu siguranta tinerii, inainte de a intra sa faca parte din lumea muncii, datorita timpului liber care le permite sa fie mai „mediated”, dar si datorita rolului lor central in societatea postmoderna. Intrucat sunt bombardati de mesaje, trebuie sa faca fata unor optiuni constante si sa caute astfel sa se regaseasca pe ei insisi. I: Asa se explica faptul ca adolescentii de azi par sa creasca intr-un ritm mult mai lent decat generatiile precedente si isi alcatuiesc mult mai tarziu o familie proprie? R: In parte da, au nevoie de mai mult timp pentru a-si cauta directia proprie, dar ritmul acesta mai lent implica de fapt toate segmentele de varsta si are de-a face cu constientizarea referitoare la propriul corp si la optiuni. In trecut lumea urma strada care se presupunea ca trebuia urmata, acum fiecare considera ca are dreptul sa aleaga. Mediatizarea a contribuit la o crestere a libertatii si a autoconstiintei ce decurg din optiuni, dar a si afectat familia. I: Suntem constienti de mediatizare si putem evada din ea? R: Suntem constienti de ea, dar exista optiuni individuale, modalitati de a ne „elibera”, detasa de ea. Ne putem lua o pauza de comunicare, sa inchidem telefonul mobil si sa nu ne mai uitam la televizor, dar si aceste actiuni devin o optiune. I: Ce anume ne rezerva viitorul? R: Se pot face doar previziuni hazardate, tinand seama de progresul biotehnologiei si progresul in chirurgia plastica. Nu stiu cand, dar ma tem ca vom ajunge la post-uman. „Multiplicarea formelor de mass-media si progresiva lor imbogatire cantitativa si sub aspectul continutului au determinat o crestere continua a nivelului de autoconstiinta. Generatia dinaintea noastra a inceput sa devina constienta de sine prin intermediul lui Freud, dar acum cand traim intr-un mediu in care mass-media inlocuiesc realitatea cu reprezentarea acesteia este ca si cum societatea postmoderna zilnic ne-ar modela identitatea.” Thomas de Zengotita Avvenire

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.