• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Luni , 29 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 1 Mai , 2006

Campioni la nereguli SAPARD

Pe langa suprematia in privinta numarului de proiecte Sapard aflate in derulare, Maramuresul mai detine un titlu de campion. La... nereguli! Dupa multiplele scandaluri legate de licitatii, executia lucrarilor, intarzieri etc., autoritatile se confrunta cu eterna problema: constructorii nu refac acostamentele drumurilor conform standardelor impuse de proiectant. In loc de masuri, responsabilii din administratiile locale arunca „pisica moarta” in curtea vecinului. Cei mai multi dintre executantii proiectelor Sapard incalca legea. Punct. Pentru cei care mai au timp de citit, consemnam faptul ca in cazul realizarii unei retele de canalizare sau alimentare cu apa, proiectele tehnice impun refacerea acostamentelor in zonele in care s-au montat conducte. Insa cele mai multe dintre firmele implicate in executia unor astfel de proiecte ignora prevederile proiectelor, preferand sa plateasca amenzi. De ce? Acestea sunt nesemnificative in raport la valoarea totala a proiectului (circa un milion de euro). Autoritatile cunosc situatia, dar in loc sa ia masuri, se multumesc sa paseze problema in curtea vecinului. Vinovatia Gratiela Bolma, director adjunct al Directiei Tehnice din cadrul Consiliului Judetean Maramures (CJ), recunoaste ca aceste nereguli se perpetueaza, dar sustine ca vinovati sunt primarii si cei de la Sapard: „In proiecte este prevazuta refacerea acostamentelor unde s-au montat conducte. Scrie clar: compactare in straturi succesive, numai ca antreprenorii nu fac chestia asta. E mult mai simplu sa depozitezi contrar legii pamantul pe carosabil, dupa aceea sa vii cu un buldozer si sa impingi pamantul inapoi, fara sa-l compactezi, ca las ca vine ploaia si spala pamantul. De fapt il spala pe carosabil si vedeti ce iese! La Farcasa mai e cum e, dar la Salsig-Gardani este dezastru. Acolo antreprenorul general e un consortiu (OMS Ungaria cu Dominium Satu Mare). Ma mir de ce se perpetueaza minunile astea. Noi suntem avizatorii, noi emitem aurorizatia de constructie si, in calitate de proprietar si administrator al drumurilor judetene, dam avizul de lucru in zona drumului. Bineinteles ca am dat amenzi. Valoarea lor este intre 30 si 40 milioane lei, dar nu-i descurajeaza, avand in vedere ca pot contesta in instanta si de cele mai multe ori Instanta anuleaza amenda. Cinstit vorbind, noi am dat amenzi, dar nu s-au finalizat. Cei din Satu Mare de la Sapard nu fac nimic, ei spun sa faca primarii, iar Primariile asteapta, ca de obicei, mura-n gura. Este un cerc vicios. Nici o primarie nu a dat amenzi in acest sens. Pentru ca daca ii amendeaza pe subantreprenori, acestia se supara, spunand ca banii sunt putini si ameninta ca pleaca si lasa lucrarea neterminata.” Pixu’ primarului In replica, Gheorghe Duma, seful serviciului Verificare Tehnica din cadrul Centrului Regional SAPARD Satu Mare, considera ca pargiile de rezolvare a problemei stau in pixul primarilor si in fermitatea CJ: “beneficiarul proiectelor este Consiliul Local. La receptiile lucrarilor noi nu facem parte din comisie, decat eventual mergem ca invitati. Bineinteles ca daca au nevoie de canal, nu trebuie sa-si degradeze drumul chiar daca este judetean. Si atunci, daca domnul primar nu se sperie de amenda, exista legal si alte parghii pentru a-l forta. Prima parghie este la primar in pix, sa nu dea ultima transa de bani constructorului. Primaria nu trebuie sa dea banii pana nu au refacut acostamentul. Dar daca primarul este generos si in cardasie cu cel care nu-si face ordine unde a lucrat singur... Iar Consiliul Judetean trebuie sa ia masuri impotriva beneficiarului. Constructorul nu este un partener de dialog pentru Consiliul Judetean, pentru ca autorizatia este data Consiliului Local. Probabil ca amenda este gadilici pentru constructor, dar este in pixul primarului achitarea ultimei sume, care este de la 3 miliarde in sus. Iar CJ poate sa-l actioneze chiar si in instanta pe beneficiar pentru ca nerefacerea drumului pune in pericol siguranta circulatiei. In plus, cand da autorizatiile, CJ poate sa scrie ca nerespectarea clauzelor atrage raspunderea materiala si penala.” Desi parghii legale exista, problema nu va fi rezolvata cat timp cei care pot lua masuri au o durere acuta. La pix. Insa noi vom urmari situatia si prognozam (optimist?) ca n-o sa ne doara pixul sa mai consemnam. Mircea CRISAN mircea@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.