Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Calea, Adevărul şi Viaţa. Să ne apropiem de Hristos mai mult cu inima
Nu trebuie să fii un foarte bun cunoscător în cele ale filosofiei ca să-ţi dai seama că femeia lipsește aproape cu desăvârșire din acest domeniu, unde bărbații sunt atât de prezenți. Nici în teologie lucrurile nu se prezintă cu mult diferite.
Dacă prin filosofie omul caută să se înțeleagă atât pe sine, cât şi universul înconjurător, pe baza datelor extrase de rațiune prin cercetare, străduindu-se să răzbată către un sens anume, dar eșuând în majoritatea cazurilor în sfera propriei mărginiri; teologia, în schimb, răstoarnă perspectiva, întrucât, prin intermediul ei, el încearcă să situeze universul şi propria sa existență într-o ordine de dincolo de ele.
Însă, şi teologia se vădește, până la urmă, tot o preocupare a bărbaților, poate chiar având caracter exclusiv, comparativ cu filosofia, spre a nu aminti decât faptul că Sfânta Scriptură, cartea revelației divine, este opera lor cu preponderență.
Există, de altfel, câteva domenii în care prezența bărbatului este semnalată în mod precumpănitor şi care îl definesc în însuși specificul condiției sale. Sunt așa numitele îndeletniciri cu osebire bărbătești: economicul, știința, cultura, politicul sau nefasta ispită a războiului. Pe aceste coordonate, cel mai mereu prezent şi excelând fie pozitiv, fie negativ, este bărbatul, domenii în care prezența feminină nu egalează nivelul performanțelor bărbătești nici pe de parte.
În ființa bărbatului acționează stihia puterii, el vădindu-se structural un dominator şi gravitând întotdeauna în aproprierea morții. Şi pe Dumnezeu tot bărbații l-au omorât, femeile lipsind din moartea Lui. În doar două situații este semnalată în Biblie prezența feminină în moartea lui Hristos: femeia lui Pilat şi femeia păcătoasă care îi unge capul cu mir şi cu lacrimi îi spală picioarele, ştergându-le cu părul capului său.
Gestul femeii păcătoase anticipează gestul Mântuitorului de a spăla picioarele ucenicilor, vădind suprema smerire a Creatorului în fața creaturii. Atât Dumnezeu, cât şi femeia se întâlnesc în același punct, în iubire. Dumnezeu se așterne dinaintea omului, pogorând, până în cel mai de jos nivel al său, piciorul, care îi indică obârșia, iar în același timp femeia urcă şi dobândește, prin gestul ei, inima lui Dumnezeu: „iertate sunt păcatele ei cele multe, fiindcă mult a iubit” (Ioan 7,47). Or, cine este iertat de păcate se aseamănă întrucâtva cu Dumnezeu, Cel singur fără de păcat.
Relația bărbatului cu divinitatea se petrece pe dimensiunea rațională, ceea ce, adeseori, îl prăvălește în eșec sau în necredință de-a dreptul (Cazul Sf. Ap. Toma a fost unul dintre cele fericite). Femeia trăiește această relație pe o cu totul altă coordonată, avându-și calea întru totul deosebită de cea a bărbatului. Ea se mișcă pe dimensiunea sensibilității, de aceea înaintarea ei spre Dumnezeu este scutită de poticneli. Calea femeii spre Dumnezeu este cea a inimii, şi aceasta explică faptul că sunt atât de puține cazurile în care femeile îl trădează pe Dumnezeu.
Cele care biruie întunericul şi frica morții şi intră în taina mormântului, înfruntându-i răceala, sunt femeile mironosițe şi tot ele sfidează teroarea instaurată de fruntașii iudeilor, binevestind extraordinarul fapt al Învierii, pășind cu sfială în taină şi răspândind, apoi, în toată lumea mireasma ei.