Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Calea, Adevărul şi Viaţa / Principiul statorniciei
Încercând a căuta cu ce s-au confruntat la început primii asceţi din pustie, care le-au fost primele obstacole, cu ce au trebuit să lupte îndeosebi şi cum şi-au dobândit şi apărat virtuţile, constatăm că pustia a fost o şcoală a sfinţeniei. O şcoală care începea cu un Abecedar, înainte de a se ajunge la treptele mai înalte.
Un ucenic al marelui Antonie, Avva Ammona, a fost unul din primii profesori ai pustiei. Scrisorile lui către ucenici pot fi considerate ca un astfel de Abecedar al iniţierii în viaţa duhovnicească. Se poate presupune că şi ucenicii îi scriau, deşi scrisorile lor nu s-au păstrat. Însă, văzând textele scrisorilor lui, se poate constata că el era bine informat şi că nu le dădea doar sfaturi în general, ci se referea la situaţii anume, oferindu-le soluţii sau promiţân-
du-le vizite, atunci când cauzele în discuţii erau mai grele.
Una dintre primele plângeri care o vor fi adresat Avvei Ammona a fost căderea în ispite, de care s-au lovit de la bun început. Bătrânul nu s-a arătat nici surprins şi nici scandalizat, spunându-le: „Ştiu că vă doare inima pentru că aţi căzut în ispite, dar dacă le veţi suporta cu curaj, veţi avea bucurii”. Şi le explică cu răbdare că ispitele sunt inevitabile, că ele se înteţesc pe măsura progresului pe care îl fac în virtute, că sfinţii toţi au trecut prin astfel de încercări, iar fiecare binecuvântare a lui Dumnezeu sub forma vreunui dar este de îndată contracarată de o intervenţie a „duşmanului”, ca să-l facă pe monah să piardă darul acela.
Avva Ammona îi mai încredinţa pe ucenici că dacă îi luptă ispitele, înseamnă că Dumnezeu îi are în atenţie, iar ei trebuie să se roage, întrucât toţi sfinţii au apelat la Dumnezeu când s-au aflat în ispite, asigurându-i că nu va fi ispitit mai presus de puterile lui de rezistenţă şi de capacitatea de a le învinge.
Cu acest prilej Avva Ammona a enunţat şi un principiu care va deveni firul roşu al întregii strategii a luptei pentru desăvârşire, unul dintre pilonii dintotdeauna ai spiritualităţii ortodoxe: „pentru a înainta în viaţa duhovnicească, supuneţi-vă îndrumătorilor voştri”, adică duhovnicilor. De asemenea, unul dintre răspunsurile sale se referea la o anumită ispită care îi chinuia pe unii dintre ei, şi anume aceea de a pleca de unde erau pentru a-şi schimba locurile de nevoinţă.
Se ştie că vechii nevoitori ai pustiei puneau mare preţ pe statornicie. Aceasta era proba răbdării, a mulţumirii cu ce aveau, şi cu locul în care erau, că doar nu aveau pe pământ cetate stătătoare. Chiar şi Avva Antonie numise ca una dintre cele trei condiţii de a plăcea lui Dumnezeu: „ori în ce loc vei şedea, să nu te mişti degrabă”.
Este drept că unii Bătrâni îndemnau uneori şi la schimbarea locului, dar numai atunci când li se punea mântuirea în primejdie, din cauza locului inundat de ispite de neînlăturat.
Fiind un bun psiholog, Avva Ammona le spunea celor care pretextau în sinea lor că, plecând, urmăresc progresul lor sufletesc, arătându-le că se află în eroare: „Eroarea credincioşilor şi iluziile lor se justifică întotdeauna prin pretexte de progres”. Şi pe Eva diavolul a înşelat-o cu pretextul că de vor mânca, ea şi Adam, din pomul oprit „vor fi ca Dumnezeu”! (Fac. 3,5)